“Колосальні” виплати афганцям, польські націоналісти та “шпрехенфюрер”: ворожнеча та емоції в Одеському інфопросторі

09 листопада 2021 р. 19:19

ЗМІ Одеса медіа

Минулий тиждень в одеському інформаційному просторі характеризувався наявністю повідомлень з ознаками мови ворожнечі по відношенню до різних національностей та прихованою політичною і комерційною рекламою.

Протягом останнього моніторингового періоду було загалом зафіксовано 44 інформаційні маніпуляції. Також 11 новин мають ознаки політичної джинси, практично половина з яких пов’язана з чинним міським головою Одеси Геннадієм Трухановим. Як відомо, мер міста опинився на лаві підсудних у результаті розслідування НАБУ. З ознаками політичної джинси в інтересах Труханова виходили новини на кшталт «Секретар фракції «Довіряй ділам» про «одеську справу»: Ми вживатимемо всіх заходів для захисту честі та гідності, насамперед городян», «Конкретні правоохоронні органи фактично відпрацьовують політзамовлення", — політолог Цибулько про «одеську справу» (новина містить лише думку експерта, що входить в базу прихованих піарників та псевдосоціологів). Відзначимо, що у новині “«Кишеньковий» Жученко: як прокуратура розслідувала корупційні справи одеської мерії” зафіксовані вже елементи чорного піару та контрагітації по відношенню до міського голови та його команди.

В одеських медіа в черговий раз приховано себе “піарили” представники партії «Наш край» Сергій Шахов (1, 2) та Олександр Мазурчак (рекламна кампанія триває з початку літа 2021 року), Вадим Рабіновіч (лідер ОПЗЖ), який зміг “дістати” 20 тонн кисню для місцевої лікарні, Роман Іванісов (нардеп з Рівненщини, обраний від “Слуги народу”, але в подальшому виключений з фракції), Аднан Ківан (одеський забудовник, що має вплив на місцеву політику).

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту “Infocrime Одеса” за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 1 по 5 листопада було проаналізовано 1366 повідомлення в 14 місцевих медіа, 195 дописів у їхніх Telegram-каналах та 50 постів у Facebook 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 44 матеріалах (2,7% від усіх проаналізованих) виявлені інформаційні маніпуляції.

Емоційна лексика та мова ворожнечі

Цього моніторингового періоду зафіксована чергова інформаційна маніпуляція, яку поширив нардеп від «ОПЗЖ» Микола Скорик. У дописі на Facebook політик опублікував свій виступ у ВР, в якому заявив, що “держава допомагає переселенцям з Афганістану, яких у нас вже тисячі, і виплачує їм колосальні суми”. Важливо, що ця думка знаходилася в контексті проблем вимушених переселенців з Донбасу, через що відбувається штучне протиставлення одних біженців іншим. Мова ворожнечі завжди супроводжує подібні інформаційні “вкиди”. Також вже давно був розвінчаний міф про “колосальну” фінансову допомогу емігрантам з Афганістану, які одноразово отримують лише 1500 гривень. Тому в цьому випадку спостерігається ще й перебільшення у розповсюдженій нардепом заяві.

У новині “Український «шпрехенфюрер»” задумав перейменувати Южний та Первомайськ” одеське видання взагалі вдалося до російської пропаганди, адже формулювання, вжиті у статті, та її суть пропагують погляди, бачення та позицію російської влади. Додатково використовуються елементи емоційної лексики.

Оціночні судження, зафіксовані у частині новини з підзаголовком “Польща будує “залізну завісу”, оскільки автор новини, коментуючи спровоковану білоруською владою емігрантську кризу у Польщі та Прибалтиці, вважає, що ці країни “традиційно відрізнялися підвищеним рівнем націоналізму”. У новині не вказується, на чому саме ґрунтується такий висновок журналіста. У цьому випадку порушується один із стандартів журналістики, оскільки новинний кореспондент узагалі повинен виступати як спостерігач, не висловлювати власних думок і не робити власні висновки частиною матеріалу.

Не відповідає заголовку зміст новини “Одеський комік Барський сумує за гастролями у Криму та в Росії”, оскільки в коментарі відсутні прямі цитати артиста, які б наводили на цю думку. В цьому випадку автор новини власноруч інтерпретував поведінку героя публікації. Відзначимо, що більша частина висловлювання стосувалася негативного відношення до окупації Криму та агресивної політики Росії стосовно України. Проте в назву новини головна думка коміка чомусь не потрапила. Нагадаємо, що згідно результатів дослідження «Україна: дослідження споживання та сприйняття медіаконтенту», реалізованого Thomson Reuters у 2021 році, 48% респондентів зізналися, що читають лише заголовки. Це означає, що ЗМІ потрібно відповідальніше ставитись до оформлення назв публікацій. Спотворення змісту заголовку може сприяти розповсюдженню неправдивої інформації у суспільстві та значно посилити його поляризацію.

 

Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.
  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.
  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.
  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров’я України таОфіційний інформаційний портал Уряду
  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.
  • Уникати мови ворожнечі.
  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.

*Дослідження охопило період з 1 по 5 листопада 2021 року. Загалом було проаналізовано 1611 повідомлень в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 50 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Повний курс щеплення від COVID-19 в Україні пройшли 70 тисяч дітей, одну вакцину отримали майже 50 тисяч. Про це повідомив голова Комітету з питань здоров’я нації Михайло Радуцький. «За даними дослідження, у віковій групі 12-18 років ефективність вакцини проти госпіталізації складає 93%. Інтервал між дозами стандартний: 21-28 днів», – зазначив Радуцький. За його словами, серед … читати далi

З 17 травня по 12 листопада 2021 року командою проєкту Infocrime Одеса за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації було проаналізовано 41 тис. 697 публікацій: 33 тис. 943 повідомлення в 14 місцевих медіа, 6 тис. 884 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 870 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, … читати далi

26 листопада вночі в Одесі на 68 році життя не стало Олександра Лобєєва, майстра світла та оператора Одеської кіностудії, а також співзасновника Музею техніки кіно. Про це повідомили на сторінці Одеської кіностудії. Олександр Лобєєв входив до Одеського відділення Національної спілки кінематографістів України та був нагороджений Почесним іменним знаком «Легенда Одеської кіностудії». Фото: Музей кіно Прощання відбудеться у неділю 28 листопада о 14:30 у Валихівському провулку. … читати далi

30 листопада 2021 року відбудеться пленарне засідання шістнадцятої чергової сесії Ренійської міської ради VIII скликання. Всього до рекомендованого порядку денного сесії, опублікованого на офіційному сайті ради, внесено сорок проєктів рішень. На відміну від попередніх сесій, проєкти рішень шістнадцятої сесії неможливо розподілити за категоріями, окрім, наприклад, земельної. Регулюванню земельних відносин присвячено двадцять п'ять із сорока проєктів … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР