18 лютого 2021 р. 14:07

ІзбірКом увійшов у трійку найпрозоріших видань Одещини

ІзбірКом увійшов у трійку найпрозоріших видань Одещини

Інститут масової інформації, спираючись на українське законодавство, дослідив, наскільки телеканали та видання Одеської області готові надавати користувачам інформацію про засновників, керівників та журналістів, і дійшов висновку, що Одеські онлайн-ЗМІ прозоріші, ніж місцеві телеканали.

Так, за даними ІМІ, жоден одеський телеканал не відповідає всім вимогам прозорості, разом з тим під час дослідження три регіональних онлайн-медіа визнано прозорими.   

Саме серед цих трьох й опинився ІзбірКом, набравши 4,5 з 7 можливих балів. 

"Новинний сайт ІзбірКом має свій друкований аналог, у якому також виконано більшість вимог: наявні відомості про головного редактора, необхідна контактна інформація та оприлюднено власника", - зазначають в ІМІ.

Зазначимо, що ІзбірКом запрошує одеситів та жителів регіону долучитися до створення ком’юніті заради об’єктивних новин. На першому етапі читачі можуть долучитися до підтримки проєкту на Патреоні та стати одним з патронів, які будуть визначати редакційну політику в майбутньому.

"Ми плануємо створення закритого дискусійного клубу, розвиток розслідувань, кампанії з підвищення рівня критичного мислення. І все це ми можемо зробити разом", - зазначає редакція видання.

Інші два лідери - це сайти  048, "Бесарабія-інформ". 

"Слід зазначити, що видання 048 (5,5 бала) у наших спостереженнях зазвичай очолює список найбільших порушників журналістських стандартів (123). Але не цього разу. На сайті 048 є інформація про власників, що досить рідко трапляється серед онлайн-медіа, та зазначено необхідні контактні дані. Присутні також відомості про головного редактора та аудиторію сайту. Також лише це ЗМІ в Одесі має повноцінний оприлюднений документ з чіткою редакційною політикою. За результатами минулих моніторингів ми зазначали, що одеське медіа 048 – суто комерційний проєкт. На відміну від інших ЗМІ, які потрапили під моніторинг, воно не має політичного інвестора та цілком залежить від реклами. Саме цим можна пояснити значну відкритість цього медіа в порівнянні з іншими ЗМІ міста. Для рекламодавця має бути зручно знайти контакти для розміщення реклами та бути впевненим в існуванні юридичної особи, якій, можливо, будуть переказані кошти за послуги. Цей приклад підтверджує, що незалежність та фінансова спроможність ЗМІ з часом сприяє збільшенню прозорості його функціонування", - йдеться в дослідженні.

"Бесарабія-інформ" разом із ІзбірКомом - єдиний сайт, де вказані редактори. 

Загалом були проаналізовані вебсайти таких онлайн-ЗМІ: "Думська", 048, "Одеса.Онлайн", УСІ, "Одеса-медіа", ІзбірКом, "Бесарабія інформ", "Пушкінська", "Таймер", "Одесит" – і сайти телеканалів "Думська ТВ", "ТРК КРУГ", "Перший міський канал", "7 канал", "Odesa Live". 

Однак, наприклад, на сайті "Думська" (3 бали) відомості щодо головреда можна знайти лише в рубриці "Блоги".

Всі інші онлайн-медіа, що потрапили під моніторинг, обмежилися контактними даними. Часом це була лише електронна пошта, що є неповними даними. Так, лише контактну інформацію і нічого іншого містять видання "Таймер", "Одеса-медіа", "Одесит", "Пушкінська" (по 1 балу). Поверхневі описи редакційної політики на кілька речень про головні принципи редакцій присутні на сайтах  УСІ  та "Одеса.Онлайн" (по 1,5 бала). 

"У приватних бесідах місцеві журналісти онлайн-ЗМІ зазначають, що не готові залишати контактні дані для публічного доступу в інтернеті та навіть на сайтах своїх видань. Пов’язане це з тривалим тиском з боку "тролів", що час від часу активізуються в одеському інфопросторі. Ці нападки всякчас націлені на представників регіональних медіа в соцмережах, тому мало хто готовий залишати номери своїх телефонів та переводити цю психологічну агресію з мережі в реальне життя. Передусім це стосується редакторів найвідоміших та найпотужніших видань, які мають реальний вплив на політичну повістку", - зазначають дослідники.

Що стосується телеканалів, то ще у 2016 році Верховна Рада України ухвалила за основу та в цілому законопроєкт №1831 "Щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації, а також реалізації принципів державної політики у сфері телебачення і радіомовлення". Відповідно до нових норм, до 1 квітня 2016 року всі телеканали країни мусили подати до Нацради інформацію про медіавласників телерадіоорганізацій та опублікувати цю інформацію в себе на сайті.

Більшість центральних телеканалів необхідну інформацію опублікувала, проте в Одеській області відповідну норму виконали не всі. Так, в Одесі та області зареєстровано понад 20 телеканалів. Наразі в ефір постійно виходять лише близько десяти з них. Під цей моніторинг потрапила половина з них. Лише два медіа, ТРК КРУГ та 7 канал, опублікували інформацію про своїх власників. Інші телеканали проігнорували цю вимогу. 

"Законодавець, ухвалюючи закон, не вказав, як ця інформація має бути опублікована на сайті та в якому розділі. Тому одеські телеканали, які опублікували інформацію про своїх власників, зробили це в дуже таємний спосіб. Інформацію про власників зазвичай розташовано в самому низу сторінки та прописано найменшим шрифтом. Проте вона присутня. На відміну від інших телеканалів, на сайті Першого міського (3 бали) є інформація про директора ЗМІ, головного редактора та журналістів. Лише ТРК КРУГ (3 бали) має інформацію про свою аудиторію. Найзакритішими телеканалами під час моніторингу визнано "Думську ТВ" та запущений у вересні минулого року Odesa Live. Ці медіа вказали лише контактні дані й отримали по одному балу та відповідну оцінку – "абсолютно непрозорі". У цих медіа відсутня інформація про власність і керівництво, головного редактора, аудиторію, фінансове становище та редакційну політику", - зазначають в ІМІ. 

Нагадаємо, раніше Інститут масової інформації оприлюднив назви 10 сайтів, які подають майже 100-відсотково якісну інформацію. 

В жовтні ІМІ оприлюднив результати вибіркового аналізу десяти одеських онлайн-ЗМІ, серед яких також був й ІзбірКом. Тоді експерти знайшли ознаки замовності, неналежно маркованої політичної реклами та контрагітації практично у 3% повідомлень в новинних стрічках одеських онлайн-ЗМІ. Проте в матеріалах ІзбірКому, не зафіксовано жодної маніпуляції та прихованої політичної реклами.

Нагадаємо також, що лише в 23% новин одеських онлайн-медіа йдеться про жінок-героїнь, водночас 77% повідомлень у місцевих засобів масової інформації припадають на чоловіків-героїв. 

Найбільше жінок-експерток було зафіксовано на низці сайтів, серед яких також був ІзбірКом, в 67% матеріалах якого зверталися до саме жінок.

Зазначимо, що Національна спілка журналістів України зафіксувала 77 випадків застосування сили до журналістів в Україні у 2020 році в рамках дослідження «Індексу фізичної безпеки журналістів», який проводить спільно з партнерськими організаціями. Антирейтинг проявів фізичної агресії до журналістів у 2020 році традиційно очолив київський регіон. У столиці та області – 26 випадків застосування сили до працівників ЗМІ. На другому місці – Одеська область (9 випадків), у Львівській і Харківській – по 6, у Дніпропетровській і Херсонській – по 5.

Поділитися