31 серпня 2020 р. 19:20

Експерток в матеріалах одеських видань більшає, а фемінітиви частішають, - дослідження

Експерток в матеріалах одеських видань більшає, а фемінітиви частішають, - дослідження

Упродовж тижня 11-17 серпня експертки проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики» разом із пресцентром «Paritet» провели моніторинг гіперлокальних медіа Одеської області:  5 друкованих видань (газет «Арцизские вести», «Придунайские вести», «Сільські новини», «Татарбунарський вісник», «Хлібороб Любашівщини») та 5 новинних сайтів («Бессарабия ИНФОРМ», «Біляївка.City», «Измаил.City», «Лиманська Агенція Новин» (україномовна версія), та «04868.com.ua - сайт г. Черноморск»). 

За цей період було проаналізовано 84 газетних матеріали (статті, новини, інтерв’ю тощо) та 254 інтернет-новин. Офіційні повідомлення та приватні привітання, некрологи, оголошення, гороскопи до уваги не брались. 

Мета моніторингу – визначити рівень гендерної чутливості гіперлокальних медіа Одеської області, а саме – кількість експерток/експертів (тих, хто коментує, чию думку процитовано), героїв/героїнь, фемінітивів, а також наявність стереотипного та сексистського контенту в журналістських матеріалах.

Щодо теми СOVID-19, яка продовжує фігурувати в ЗМІ, то загальна кількість публікацій знизилась в порівнянні з квітневим і червневим моніторингами. Це - новини та коментарі про кількість тих, хто захворіли, видужали чи померли, про заходи щодо послаблення або посилення деяких карантинних заходів, про ситуацію з початком нового шкільного року. 

Якщо на початку введення карантину цій темі було присвячено більше половини (52%) новин та статей, то в серпні цей показник становив 19%.Традиційно онлайн ЗМІ звертались до теми коронавірусу частіше, ніж газети (21% проти 13%), що пов’язано з оперативним інформуванням Інтернет-медіа населення. Однак, загальна кількість експерток, які фігурували в ЗМІ під час серпневого моніторингу в матеріалах, пов’язаних з COVID-19, збільшилась в порівнянні з квітнем і червнем: 12%-22%-33% в друкованих ЗМІ і 18%- 33%-38% - в онлайн ЗМІ.

Четверта частина всіх онлайн і друкованих матеріалів в загальному моніторингу була неперсоніфікована. Це – офіційні повідомлення з посиланням на владні структуриабо ж просто матеріали без посилань на конкретних ньюзмейкерів. В Інтернет ЗМІ цей показник нижчий (23% проти 31%). В газетах зменшилась кількість написання ПІБ лише з ініціалами, що часто ускладнювало гендерну ідентифікацію ньюзмейкерів.   

Один з показників, за яким проводиться моніторинг – вживання фемінітивів. Найбільший відсоток серед газет було зафіксовано в газеті «Хлібороб Любашівщини» (83%) та на Інтернет-сайтах «Біляївка City» та «Лиманська агенція новин» (україномовна версія) – по 95%, на другому місц і– «ИзмаилCity» - 91%.  Якщо біляївське ЗМІ традиційно вживає фемінітиви, то показник «ЛАН»по цьому параметру моніторингу зріс з 21% в лютому до 95% в серпні. Спостерігається зростання вживання фемінітивів і в «ИзмаилCity».

Російськомовним виданням іноді складніше вживати фемінітиви, бо українська мова більш пристосована до вживання фемінітивів. Хоча й російською цілком можна писати «руководительница», «заместительница», «представительница», «продавщица», «учительница», «пассажирка», «начальница», «журналистка». 

В публікаціях газети «Сільські новини» зафіксовано найбільший серед друкованих ЗМІ відсоток експерток–77%. Героїні також переважали в матеріалах цієї газети - 60%. 

Майже збережено гендерний баланс і в   «Хліборобі Любашівщини» - 50% експерток і 46% героїнь. 

В друкованих виданнях найбільша кількість експерток зустрічалось в публікаціях, віднесених до розділу «Інше» (68%). Зазвичай то були різні життєві історії, в яких жінки розповідали або коментували наболілі теми. 

Збережено гендерний баланс в друкованих матеріалах на теми «Освіта/Наука»  - тут експерток і експертів порівну. В цій самій рубриці – найбільший відсоток героїнь – 70%.  

В розділі «Економіка/бізнес» експертки/героїні изафіксовані лише в газетах «Арцизские вести» і «Придунайские вести». 

Серед Інтернет ЗМІ найбільший відсоток експерток, які щось коментували або до яких звертались, був зафіксований на сайті «Біляївка City» -  82% та «Лиманська агенція новин» - 50%. На онлайн-ресурсах «Лиманська агенція новин» та «04868 – сайт г. Чорноморск» в третині новин фігурували героїні.

В інтернет ЗМІ експертки були 100%-во присутні в публікаціях на теми  «Дозвілля/Розваги».  Далі наявність експерток розподілилась наступним чином:«Інше»  (71%), «Кримінал/НС»(53%), «Соцполітика/соцзахист» (50%).

Героїні частіше фігурували в новинах, які висвітлювали теми медицини та охорони здоров’я» (60%) та дозвілля і розваг (50%). Спортивні новини були присутні лише на сайтах «БессарабияИнформ» та «04868 – сайт г. Черноморск». Причому, в Чорноморську традиційно пишуть не лише про футбол, а й про багато інших видів спорту, в яких беруть участь і спортсменки. 

Висвітлення майже в усіх ЗМІ, які підлягали моніторингу, подій в Білорусі та роботи місцевих рад вплинуло на кількість експерток та героїнь в матеріалах на теми політики та діяльності місцевої влади. Експертки фігурували в 40% Інтернет-новин та 30% газетних публікацій. Про жінок у політиці писали в кожному п’ятому он-лайн матеріалі з цієї теми та в кожному третьому – в газетному.

Якщо порівняти гендерну чутливість локальних ЗМІ в червні та в серпні, то по-різному, але зростає відсоток експерток в новинах усіх п’яти онлайн ЗМІ, що підлягали моніторингу, та майже в усіх газетах. 

Гендерним темам та темам насильства присвятили свої публікації Інтернет-видання «БессарабияИнформ», «БіляївкаCity», «04868 – сайт г. Черноморск», та газета «Придунайские вести».

За результати серпневого моніторингу найбільш гендерно чутливою серед друкованих ЗМІ стала газета «Хлібороб Любашівщини» (59,7%), на другому місті – «Татарбунарський вісник» (43,7%). Серед онлайн – ЗМІ – «БіляївкаCity» (61,7%) та «Лиманська агенція новин» - (59%).

Загальний Індекс гендерної чутливості одеських гіперлокальних медіа у серпні – 45% і є одним із найвищих в Україні (також це на 3% більше, ніж у червні). Ознайомитися із загальними даними моніторингу гіперлокальних медіа 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського пресклубу.

Нагадаємо, упродовж тижня, з 11 по 17 квітня, експерти проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики» разом з пресцентром «Paritet» провели моніторинг регіональних медіа Одеської області.

У березні жінки в матеріалах одеських ЗМІ були присутні в третині публікацій.

Поділитися