27 вересня 2019 р. 17:20

У Татарбунарах навчали ефективно вирішувати конфлікти в громадах

У Татарбунарах навчали ефективно вирішувати конфлікти в громадах

Громадський центр правосуддя в Татарбунарах 24 вересня провів тренінг з фасилітації конфліктів в громадах, учасниками якого стали 12 лідерок та три лідери в громаді - представники громадських організацій, бюро правової допомоги, відділу пробації, ромської організації, соціальні працівники, місцеві депутати та юрист міської ради.

Як повідомляє прес-служба Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України», метою практичного навчання була початкова підготовка фасилітаторів можливих конфліктів в громадах, які зможуть допомогти людям мирно й ефективно взаємодіяти з іншими задля розвитку своїх громад. Зважаючи на непоодинокі конфлікти в місцевих громадах, впровадження діалогу в суспільстві набуває важливого значення для потреб відновлення миру та профілактики розділеності суспільства.

Фасилітація  — це організація процесу колективного розв'язання проблем у групі, який керується фасилітатором (ведучим, керівником). Це одночасно процес та сукупність навичок, які дозволяють ефективно організовувати обговорення складної проблеми без втрат часу та за короткий термін виконати усі заплановані дії із максимальним залученням учасників процесу.

Фасилітація відрізняється від простого управління тим, що вона не має директивного характеру. Якщо при традиційних формах управління суб'єкт змушує учасників групи виконувати власні інструкції та розпорядження, то у випадку з фасилітацією її суб'єкт має поєднувати у собі ознаки керівника, лідера та учасника процесу.

Фасилітатором є фахівець, що не зацікавлений у підсумках обговорення, не представляє інтереси жодної з груп-учасників і не бере участі в обговоренні, але несе відповідальність за якісне виконання завдань.

Навчальна програма тренінгу розпочалась зі знайомства з роботою Громадського центру правосуддя - мульти-функціональної платформи (правового хабу) для налагодження співпраці між усіма державними та недержавними органами та жителями громади з питань доступу до правосуддя. Після ознайомчої сесії в Громадському центрі правосуддя, учасники навчання перейшли до медіа-центру Татарбунарської районної бібліотеки, де відбувся основний тренінг.

Перша частина тренінгу була приділена в цілому поняттю конфлікту та соціальним конфліктам, які зачіпають суспільні інтереси громади. Учасники та учасниці навчання вчились розпізнавати цикли конфлікту та на якому етапі можливий результат «виграш – виграш» для сторін конфлікту, а на яких етапах допомога необхідна більш професійна. Також приділили увагу стереотипам (в особливості етнічним), а також упередженням, що можуть призвести до булінгу.  

Наступним етапом навчання була практична частина з теми фасилітації діалогу, де учасники дізнались, що таке «фасилітація» та «діалог» як процес та вид відновних практик. Обговорили якості та навики фасилітатора, типи поведінки сторін в конфлікті та як працювати з «позиціями» та «інтересами» сторін. Приділили увагу навикам «активного слухання», «перефразування» та вмінню правильно задавати питання під час діалогу. На практичних прикладах, учасники навчання визначали, хто є сторонами конфлікту, намагались знайти інтереси сторін, позиції, обговорювали можливих третіх осіб, хто міг би допомогти вирішити конфлікт та на якому етапі. 

Заключним етапом навчання стало обговорення в підгрупах питання, як можна забезпечити мир в громаді з позиції жителів громади, влади та громадських організацій, та таким чином напрацювали потреби сторін. Зрештою, група зійшлась на тому, що є спільні інтереси у всіх сторін і для мирного існування необхідна співпраця і саме громадські організації можуть виступати зв’язковою ланкою в процесі побудови діалогу в громаді.   

Один з учасників тренінгу, юрист та депутат Татарбунарської міської ради Віталій Борденюк поділився своїми враженнями від навчання: «Дуже корисно іноді відходити від своїх професійних позицій та дивитись на конфлікт не тільки з правового поля, чути сторони. Дуже важко при цьому не оцінювати конфліктуючих та не розбирати хто прав, а хто винен. Це дуже важко, зважаючи на багаторічний юридичний досвід».

Як відзначила Світлана Гудь, тренерка, медіаторка Громадського центру правосуддя в м.Татарбунари: «Діалог – це процес, до якого мають бути готові сторони конфлікту. Нашим завданням було дати першочергові основні навики для учасників, які працюють з людьми в громаді. Практично кожен день до них звертаються з питаннями, що стосуються спорів або конфліктних ситуацій в громадах. Тому важливо навчитися «обнулити» себе як спеціаліста в своїй сфері та виключити упередженість, щоб бути максимально об’єктивним в проведенні діалогу. Зуміти його змодерувати на такому рівні, щоб сторони конфлікту змогли відчути себе в безпеці, почути один одного і вирішити питання так, щоб результатом були задоволені всі сторони».

Діяльність пілотного Громадського центру правосуддя в м. Татарбунари здійснюється в рамках проекту «Ефективний доступ до правосуддя в місцевих громадах», який виконується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Нове правосуддя».

     

 

Поділитися