Земельні питання: актуальні консультації

Центр надання безоплатної правової допомоги Одеської обласної організції Комітету виборців України в м. Татарбунари допомогає громадянам вирішувати земельні проблеми. Стосовно найбільш поширених питань, фахівці організації, спільно зі спеціалісатми служб Татарбунарського районного управління юстиції, підготували правові консультації.

Центр надання безоплатної правової допомоги Одеської обласної організції Комітету виборців України в м. Татарбунари допомогає громадянам вирішувати земельні проблеми. Стосовно найбільш поширених питань, фахівці організації, спільно зі спеціалісатми служб Татарбунарського районного управління юстиції, підготували правові консультації.

 

Помилки в державному акті.

Доброго дня!  Якщо у  державному акті на право власності на земельну ділянку отриманому у 2006 році допущена  помилка в кадастровому номері. Чи є можливість отримати новий акт взамін старого?

 

Відповідь:

До 1 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передаються у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснювалась з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки. З 01.01.2013 року державні акти не видаються. Державний акт є можливість замінити на витяг на право власності на нерухоме майно в реєстраційній службі попередньо звернувшись до державного кадастрового реєстратора для отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з виправленим кадастровим номером.

 

Земельні ділянки учасникам АТО.

Мій син — у зоні АТО. Пішов туди вже вдруге. Скажіть, як отримати землю воїнам, які беруть участь у антитерористичній операції? Чи потрібно платити за державний акт на цю землю?

 

Відповідь:

Надання у власність земельних ділянок визначено ст. 118 Земельного кодексу України за умови, що учасник АТО не скористався своїм правом на безоплатне отримання у власність земельної ділянки та надав у відповідний територіальний орган Держземагентства чи місцеву раду заяву із зазначенням місця розташування земельної ділянки, копії завірених належним чином паспорта, реєстраційного номера облікової картки платника податків, довідку чи наказ про участь в АТО тощо.

Далі із рішенням (наказом) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність необхідно звернутись до ліцензованого суб’єкта господарювання, який здійснює землевпорядні та землеоціночні роботи на території відповідної області для виготовлення проекту землеустрою на земельну ділянку.
Із 2013 року державні акти на право власності на земельну ділянку не видаються.

Натомість власник земельної ділянки повинен отримати витяг з держреєстру речових прав на нерухоме майно, який видається відповідгними органами Мінюсту, у даному випадку – реєстраціно службою районного управління юстиції.

 

Земельний спір. Просимо допомоги.

Ми із сусідами тривалий час не можемо знайти спільну мову щодо земельних наділів — наші городи межують. Свого часу їх розділяла стежка, яку ніхто не огороджував. Поступово сусіди підорювали. Ми не звертали на це уваги, поки вони не зайшли на нашу територію на значну відстань. Тепер поступатися не хочуть. Голова місцевої ради відправляє нас до району, щоб виготовити документацію. Приїхали, зробили зйомку, - голова говорить що це ми зробили для себе і що зйомка нічого не варта, тому що не було представника із ради. Ми вимушені ще раз визивати людей, які робили зйомку, але вони не їдуть тому що в нашій раді постійно відмовляють. Мотивуючи тим, що їх немає на місці, голова сказав що він порядки у нас дома наводити не збирається, є для цього –суд.  Хоча б прийшов і показав сусідові кадастрову книгу, а то він вже посадив груші у нас на городі, зупинити його ми не можемо! Ми хочемо приватизувати цю ділянку, але хто допоможе відновити справедливість. Просимо вашої допомоги як спеціалістів.

Відповідь:

Статтею 107 Земельного кодексу встановлено, що основою для відновлення меж є дані земельно-кадастрової документації. Разом з тим, у разі неможливості виявлення дійсних меж, їх встановлення здійснюється за фактичним використанням земельної ділянки. Якщо фактичне використання ділянки неможливо встановити, то кожному виділяється однакова за розміром частина спірної ділянки.

У випадках, коли у такий спосіб визначення меж не узгоджується з виявленими обставинами, зокрема зі встановленими розмірами земельних ділянок, то межі визначаються з урахуванням цих обставин (наприклад, розміру земельних ділянок, приблизного місця проходження колишньої межі, встановленого показаннями свідків, рельєфу місцевості тощо).

Згідно Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 №376, встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.

Слід також наголосити, що відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється при повній (частковій) втраті в натурі (на місцевості) межових знаків, їх пошкодженні, яке унеможливлює використання межових знаків, а також при розгляді земельних спорів між власниками (користувачами) суміжних земельних ділянок.
Межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) закріплюються межовими знаками. Закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем-розробником документації (з яким укладено договір на виконання вказаних робіт) у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою, а також представників місцевої ради.

Оскільки спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту, то у відповідності до  частини 3 статті 158 Земельного кодексу  України, органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства. В іншому випадку, у разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.

 

Право на безоплатне отримання земельної ділянки.

Я мешкаю у Черкаській області, але маю надію отримати відповідь фахівця щодо отримання земельної ділянки у вашому регіоні. Будь ласка підскажіть, як виходячи з данних, що відображаються на Публічній кадастровій карті України, визначити вільна ділянка чи ні? Інформація потрібна для того, щоб вказати в клопотанні про безоплатне отримання земельної ділянки дані щодо цієї ж ділянки. Чи всі ділянки, що підписані "державна власність" або "комунальна власність" розміром до максимального, вказаного в Земельному Кодексі України, можуть бути зазначені в такому клопотанні? Якщо ні, прошу відповісти, які можуть. Дуже вдячний  за подальшу відповідь.

 

Відповідь:

Враховуючи те, що наповнення Державного земельного кадастру, в тому числі Публічної кадастрової карти здійснюється поступово, за заявочним принципом, встановити чи вільна земельна ділянка за її даними неможливо. Також відомості щодо оформлення своїх прав на землю юридичними та фізичними особами зберігаються в установленому порядку в архівах територіальних органів Держземагентства за місцем розташування земельних ділянок. Тому зазначену інформацію слід уточнювати у відповідних територіальних органах Держземагентства.

 

Діяльність Одеської обласної організації ВГО "Комітет виборців України" в м. Татарбунари в сфері захисту земельних прав громадян здійснюється в рамках партнерського проекту Херсонської обласної організації Комітету виборців України «Земельні права: консультування, правозахист та вирішення земельних конфліктів на півдні України», за підтримки Проекту міжнародної технічної допомоги «Агроінвест в Україні» (USAID).

Леонід Семененко

Одеська обласна організація

ВГО "Комітет виборців України"

Поділитися