Всеукраїнський референдум: запитання та відповіді

11 серпня 2021 р. 22:49

ЦВК

Центральна виборча комісія підготувала роз'яснення щодо всеукраїнського референдуму, які вимоги питань та до його проведення.

1 грудня 1991 року у тоді ще Радянській Україні провели референдум щодо проголошення незалежності держави. Запитання було лише одне: “Чи підтверджуєте Ви Акт проголошення незалежності України?” У тодішньому референдумі взяли участь 84,18% громадян, які мешкали на території України. З них 90,32% проголосували “за”. Саме цей референдум підтвердив початок новітньої історії держави, проголошеної 24 серпня того ж року.

Наступний референдум відбувся 2000 року. Предметом референдуму стали 4 питання: обмеження депутатської недоторканності, встановлення додаткових підстав для розпуску Президентом України Верховної Ради, зменшення кількості народних депутатів з 450 до 300, формування двопалатного Парламенту. Всі питання були підтримані виборцями, але так і не отримали законодавчих наслідків.

26 січня 2021 року був ухвалений Закон України «Про всеукраїнський референдум» (набрав чинності 11 квітня 2021 року), що визначає правові засади здійснення народного волевиявлення через всеукраїнський референдум, його організацію та порядок проведення.

Наразі ведеться робота над законопроєктом про місцеві референдуми.

Що таке референдум?

Всеукраїнський референдум є формою прямої демократії в Україні, способом здійснення влади безпосередньо Українським народом, що полягає у прийнятті (затвердженні) громадянами України рішень шляхом голосування у випадках і порядку, встановлених Конституцією України та Законом.

Хто ініціює референдум?

Референдум призначає Президент України, якщо він стосується змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України, або Верховна Рада – якщо розглядається питання зміни території. Референдум щодо інших питань проводиться за народною ініціативою та проголошується Президентом на вимогу не менше 3 мільйонів громадян за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей України і не менш як по 100 тисяч підписів у кожній області.

Питання всеукраїнського референдуму

На референдум можуть виноситись такі питання:

– затвердження закону, що вносить зміни до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України, які стосуються загальних засад, виборів та референдумів, а також змін до Основного закону;

– загальнодержавного значення, вирішення якого впливає на долю всього українського народу і має загальносуспільний інтерес;

– про зміну території України, коли громадяни України приймають рішення щодо затвердження прийнятого Верховною Радою закону про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України;

– про втрату чинності законів України або окремих положень законодавства (набере чинності не пізніше 1 січня 2022 року).

На референдум не можуть виноситись питання, які суперечать Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальною декларацією прав людини (1948 рік), Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод (1950 рік). Також заборонено піднімати питання, спрямовані на порушення територіальної цілісності та ліквідацію незалежності України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, скасовують чи обмежують конституційні права і свободи людини і громадянина, створють загрози національній безпеці України, а також щодо законопроєктів про податки, бюджет, амністію та таких, що віднесені до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.

Які вимоги до питання всеукраїнського референдуму?

Питання, що виноситься на всеукраїнський референдум, повинно мати:

– форму питального речення стосовно підтримки (затвердження, прийняття) закону, проєкту закону про втрату чинності законом України або окремими його положеннями або положення нормативного характеру (у тому числі принципу, критерію правового регулювання) без викладення його у вигляді проєкту закону.

– чітке і зрозуміле формулювання, що не допускає різних тлумачень.

Якщо питання всеукраїнського референдуму складається із частин, між ними має бути нерозривний внутрішній зв’язок.

Не допускається формулювання, яке вводить виборця в оману та наводить виборця на відповідь, містить вказівку, натяк, підбурювання чи інше спонукання до підтримки чи відхилення питання всеукраїнського референдуму. 

На референдум виноситься лише одне запитання.

Хто і як перевіряє питання на відповідність Конституції України?

Питання референдуму має відповідати нормам Конституції України. Функція контролю за відповідністю (конституційністю) питання покладена на Конституційний Суд. Президент та народні депутати України у кількості не менш ніж 45 осіб можуть звернутися до Суду із запитом про перевірку конституційності питання референдуму. КСУ має 30 днів на розгляд звернення, під час якого процедура референдуму призупиняється. Якщо за висновками Конституційного Суду питання, яке виноситься на референдум, неконституційне, то процедура референдуму вважається завершеною. У випадку рішення про відповідність питання референдуму Конституції України або закриття відповідного конституційного провадження, процедура референдуму продовжується, а в разі неможливості продовження – відновлюється.

Коли НЕ можна проводити референдум?

Всеукраїнський референдум не може проводитися одночасно з черговими та позачерговими загальнодержавними виборами, черговими місцевими виборами. Також обмеженням для процедури референдуму є введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Якщо процес вже розпочатий, він припиняється з дня набрання чинності указом Президента України про введення воєнного чи надзвичайного стану. Через 30 днів з моменту припинення чи скасування воєнного чи надзвичайного стану процес всеукраїнського референдуму розпочинається спочатку. 

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Війна приносить смерть і руйнування, створює нові умови життя, до яких ми маємо пристосуватись, щоб вижити і убезпечити своїх близьких! Важливо знати: дотримуючись низки простих правил поведінки на дорозі у період війни й не допускаючи ДТП, громадяни не відволікають поліцейських, які свій час можуть присвятити обороні держави! Науково-дослідний Інститут вивчення … читати далi

За допомогою стратегічних справ та використання міжнародно-правових інструментів Громадський центр правосуддя Одеської обласної організації ВГО "Комітет виборців України" формує правові, адміністративні та медійні прецеденти впливу в сфері захисту прав жінок та дівчат згідно з міжнародними стандартами в умовах війни та воєнного стану. Зараз правники центру мають підтверджені кейси впливу стратегічних справ … читати далi

З початку повномасштабного вторгнення рф на територію України багатьом нашим співвітчизникам довелося покинути свої домівки. Дехто задля безпеки та здорового розвитку своєї дитини вважає за потрібне тимчасово залишити Батьківщину і знайти прихисток за кордоном. Однак під час воєнного стану діють особливі правила перетину державного кордону, які за своєю суттю покликані … читати далi

З 16 липня 2022 року набирають чинності чергові норми Закону “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, які стосуються використання мови в мережі інтернет та мови інтерфейсів комп’ютерних програм, встановлених на товарах. "Після століть  лінгвоциду, організованого Росією, який призвів до мовної окупації великої частини України, українська мова вчергове за останні три роки переходить … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР