Що чекає мешканців багатоповерхівок внаслідок ліквідації ЖЕКів?

З 1 липня 2016 року ЖЕКи повністю припинять функціонувати, а мешканці багатоповерхових будинків мають створити ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирних будинків) або ж запросити керуючу фірму, яка надаватиме всі житлово-комунальні послуги

Декілька місяців залишилося до того, як мешканці багатоповерхівок повинні визначитися, хто буде керувати їхніми будинками. З 1-го липня 2015 року вступив в дію Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», прийнятий Верховною Радою 14 травня 2015 року.

З 1 липня 2015 року стартувала реформа ринку житлово-комунальних послуг. Відтак, відповідно до прийнятого Закону, з 1 липня 2016 року ЖЕКи повністю припинять функціонувати, а мешканці багатоповерхових будинків мають створити ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирних будинків) або ж запросити керуючу фірму, яка надаватиме всі житлово-комунальні послуги.

Перед громадянами нашої країни постає складне питання – який же шлях обрати?

Більшість людей роками не бачили ремонту у своєму під’їзді, проте кожен з нас знає, що таке затоплений підвал, темрява у дворі, побиті вікна на сходовому майданчику та інше. Саме вступ в дію Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» дає можливість мешканцям взяти ініціативу управління багатоквартирним будинком у свої руки.

Прийняття рішень щодо управління будинком належить до компетенції загальних зборів співвласників. Закон визначає, що голоси співвласників залежать від належної їм площі у будинку. Слід пам’ятати, що рішення загальних зборів є обов’язковими для всіх співвласників незалежно від того, чи приймали вони участь у зборах. А більшість рішень приймається, якщо за них віддали голоси особи, які володіють 50 % і більше від житлової та нежитлової площі у будинку.

Для створення ОСББ співвласники будинку повинні дотримуватись наступних дій:

1. Створити ініціативну групу з не менше трьох власників приміщень. Така група не обирається і не затверджується, а є самопризначеною.

2. Ініціативна група має з’ясувати:

- технічний стан будинку та порахувати його економічні показники;

- реальний технічний стан будинку, його інженерного обладнання, тепло- і водопровідних мереж, стан допоміжних приміщень (підвали, горища тощо);

- реальний економічний стан будинку. Для цього треба порівняти обсяг платежів, які сплачують мешканці за експлуатаційне обслуговування будинку з реальною собівартістю обслуговування будинку ЖЕКом, також слід порівняти платежі, які сплачують мешканці за комунальне обслуговування за тарифами або за показниками будинкових лічильників з реальними витратами ЖЕКу за показниками теплогенеруючої кампанії — так званими табуляграмами.

3. Ініціативна група розробляє статут ОСББ на основі Типового статуту.

4. Ініціативна група складає список власників (співвласників) квартир і нежитлових приміщень згідно їх правовстановлюючих документів на ці приміщення.

5. Ініціативна група, на підставі отриманих знань і напрацьованих документів, проводить роз’яснювальну роботу серед власників приміщень, надає можливість ознайомитись з проектом статуту, при необхідності проводить попередні інформаційні збори.

6. Ініціативна група призначає дату, місце проведення установчих зборів і повідомляє про це власників приміщень не менш ніж за 14 днів. Також треба запросити повноважного представника органу місцевого самоврядування. Повідомити слід під розпис або надіслати рекомендованого листа.

7. Ініціативна група проводить реєстрацію учасників зборів. Важливо наголосити, що відповідно до статті 6 вищезгаданого Закону, кворум вираховується не за кількістю представників від квартир, а за кількістю їх співвласників. Необхідний показник — 50% + один голос. Якщо кворуму немає, то призначаються нові збори, але не раніше ніж через 14 діб.

Керівник ініціативної групи відкриває збори, пропонує кандидатури голови і секретаря. За кожне питання порядку денного голосується окремо, і також рекомендується засвідчити це особистим підписом на так званому «листі голосування» або на протоколі. Для прийняття рішення необхідно 2/3 голосів. Кожен учасник зборів має один голос незалежно від належної йому площі.

8. Новообране Правління готує пакет установчих документів для державної реєстрації (згідно постанови КМУ № 1521 та Закону України «Про держреєстрацію юридичних осіб»).

У тому разі, коли мешканці не бажають обирати управителя будинком поміж себе, є інший шлях - запросити керуючу фірму, яка надаватиме усі житлово-комунальні послуги, відповідатиме за утримання будинку, ремонт, буде підзвітною мешканцям. Вартість таких послуг визначається за домовленістю сторін.

Отже, якщо власники квартир до 1 липня 2016 року, самостійно не вирішать хто відповідатиме за утримання їх будинку, орган місцевого самоврядування сам призначить будинку керуючу компанію. Яка це буде компанія  та скільки доведеться платити за надані послуги – вже не буде залежати від думки мешканців. Вагомим недоліком цього випадку також є те, що стає незрозуміло, яким чином буде працювати система пільг та субсидій.

За розширеною правовою консультацією та безоплатною правовою допомогою звертайтеся до громадської приймальні Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» за адресою м. Одеса, вул. Садиковська, буд. 25, попередній запис за телефоном (048)716-46-83.

Консультація підготовлена та розміщена в рамках ініціативи Української Гельсінської спілки з прав людини, за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку SIDA.

Поділитися