23 грудня 2020 р. 13:59

Як перевірити «ковідні» закупівлі лікарень за допомогою «Медсестри Іванки»

Як перевірити «ковідні» закупівлі лікарень за допомогою «Медсестри Іванки»

Бот «Медсестра Іванка» від громадської організації «Антикорупційний штаб» дозволяє автоматично отримати інформацію про те, скільки та на що українські лікарні витрачають грошей.

Крім того, можна поскаржитися на корупцію в лікарнях. «Іванка» працює у телеграмі та вайбері. Ми протестували цей сервіс у телеграмі, описуємо, як він працює, та ділимося враженнями.

Щоб скористатися телеграм-ботом про медичні закупівлі, потрібно у рядку пошуку в телеграмі увести @DoctorIvankaBot. Перший результат пошуку за цим нікнеймом – саме та «Медсестра Іванка», яку ми шукаємо.

У діалозі, який відкриється, слід написати будь-яке змістовне чи беззмістовне повідомлення: «привіт», «агов», «соовдвтомгшщ» тощо – і відправити його. У відповідь бот представиться та коротко пояснить, що він уміє.

Одразу ж під цим привітальним повідомленням розміщені три кнопки: «Моя лікарня», «Скарга» та «Статистика хворих». Обираємо будь-яку, залежно від своїх зацікавлень.

Кнопка перша: «Моя лікарня» 
У цьому розділі лікарні можна шукати кількома способами. 

Натиснувши на «Пошук за назвою», ви побачите перелік областей України. Обирайте ту, що вас цікавить.

Далі вкажіть частину назви лікарні (підійде і неповне слово на кшталт «лікарн» чи «інфекц», але на абревіатури бот не реагує), яку хочете знайти, та обов’язково натисніть Enter. Задаючи пошукове слово, важливо знати, що воно точно присутнє в назві лікарні. Адже якщо ви хочете знайти «Центр надання первинної медико-санітарної допомоги», як тепер звуться колишні поліклініки, і будете вводити «поліклініка», нічого не вийде.

Після натискання на Enter побачите список медзакладів із ключовим словом, яке ви задавали у пошук, і зможете обрати один конкретний, щоб переглянути інформацію про його закупівлі, підписатися на новини чи поскаржитись на нього.

Обравши лікарню, побачите, які товари чи послуги вона купувала, коли це відбулося та скільки пішло грошей. Недолік в тому, що в «розмові з ботом» не завжди достеменно зрозуміло, що саме закупили.

Щоб це з’ясувати, треба покинути чат, вирушити на «Сайт коронавірусних закупівель», посилання на який пропонує бот, а звідти на «ProZorro» – саме там є детальний опис конкретної закупівлі.     

Натиснувши на «Пошук поблизу» з телефону, ви зможете погодитися показати своє актуальне місце перебування і після цього бот видасть лікарні в радіусі кілометра від вас. З комп’ютера ця функція не працює – у цій версії телеграму «неможливо ділитися розташуванням».  

«У розділі мої об’єкти» відображатимуться всі лікарні, на які ви захочете підписатися. Але якщо не підпишетесь, розділ лишиться неактивним.

Кнопка друга: «Скарга»  
На погане життя чи похмуру погоду боту Іванці скаржитися немає сенсу. Розробники бота уточнюють, що до них зі скаргами треба звертатися, якщо лікарі вимагають купити ліки, кажуть, що «в лікарні нічого немає» (не зрозуміло, як саме це формулювання потрібно тлумачити – ред.) чи вимагають хабар за свої послуги. 

Якщо в «Медсестрі Іванці» ви обрали лікарні, чиї закупівлі хочете відстежувати постійно, при натисканні на розділ «Скарга» бот запропонує поскаржитись саме на них. Якщо таких лікарень ви не обирали, зможете вибрати для скарги будь-яку у конкретній області.
Після натискання на кнопку «Поскаржитись» бот нагадає вам, які саме скарги приймає, та додасть, що «повідомлення залишиться анонімним, але наші юристи можуть написати тобі, щоб краще оформити скаргу» (якби повідомлення було анонімним, розробники бота не могли б ідентифікувати його автора; імовірно, малося на увазі, що повідомлення буде конфіденційним – тобто ім’я автора не розголошуватимуть, але зможуть з ним чи нею сконтактувати. Чому «Іванка» тикає незнайомим людям – окреме запитання – ред.).

Після натискання «Поскаржитись» неможливо повернутися в попереднє меню, поки власне не поскаржишся. Тож якщо вам немає чого насправді сказати, ліпше не чіпайте цю опцію.

Після написання скарги бот не дає жодних інструкцій, що має статися далі – хто і коли буде з вами контактувати (якщо буде), куди вашу скаргу скерують і як ви дізнаєтеся про її прогрес та результат.

Крім цього, скаргу можна написати і на сайті «Карта коронавірусних закупівель», який теж розробила команда «Антикорупційного штабу». На сайті скарга буде без авторства, але тут кожен охочий зможе її побачити. Біля кожної скарги також відображається статут: в процесі чи оброблена. Що саме означають ці статуси, не уточнюють. 

Кнопка третя: «Статистика хворих» 

Натиснувши сюди, отримаєте загальну інформацію по Україні за останню добу по кількості хворих, видужалих та померлих від коронавірусу. 

Знизу під цим повідомленням буде список областей. Можете обрати будь-яку область та побачите ту саму статистику суто на цій території. 

В підсумку, чат-бот «Медсестра Іванка» спирається на дані сервісу про публічні закупівлі «ProZorro» і, вочевидь, мав би робити доступ до цих даних простішим і зрозумілішим для користувачів. У нас вийшло навпаки: легше зайти на сайт «ProZorro» і знайти там необхідну інформацію, ніж робити те саме довшим та інтуїтивно неочевидним шляхом.

Як сказав у коментарі для «hromadske.ua» виконавчий директор «Антикорупційного штабу» Сергій Миткалик, «щодня лікарні витрачають мільйони гривень на медичні товари й послуги для боротьби з COVID-19 і ці кошти часто витрачаються неефективно, або ж хворі не отримують безкоштовне лікування, за яке держава вже заплатила».

«Якщо лікарі стверджують, що в медзакладі немає необхідних ліків чи масок ㅡ кожен може перевірити цю інформацію через чат-бот і поскаржитися на корупцію», – розповів Миткалик.

Втім це не зовсім так: завдяки боту можна перевірити, чи лікарня закупила ліки, але не можна з’ясувати, чи на момент звернення пацієнта до лікарні ці ліки наявні, тобто чи вони вже надійшли і чи їх ще не витратили.

За інформацією «hromadske.ua», чат-бот створили в межах проєкту «Антикорупційні розслідування закупівель COVID-19 у 4-х пілотних регіонах на основі інтерактивної карти». 

«Іванка» пропонує переглянути й інші розробки «Антикорупційного штабу». Наприклад, бота на ім’я «Держслужбовець Тарас», який має допомагати держслужбовцям заповнювати електронні декларації.

Також з «Іванки» можна перейти на «Карту коронавірусних закупівель» і побачити там приблизно ту саму інформацію про закупівлі, що й за допомогою бота, просто в іншому форматі. Крім цього, можна вирушити на сайт «Карта ремонтів» (про закупівлі на ремонти житлових будинків) чи «Приховані інтереси» – базу даних фірм, які прямо або опосередковано пов’язані з депутатами Київради.

Анна Хіночик, "Четверта влада"
 

Поділитися