09 жовтня 2020 р. 14:31

Кого, куди й скільки обиратимуть жителі Одещини 25 жовтня

Кого, куди й скільки обиратимуть жителі Одещини 25 жовтня

Уже 25 жовтня вся країна піде на місцеві вибори. Особливо важливими вони будуть для Одещини. За даними останніх соціологічних опитувань, українці мають дуже багато проблем у своїх громадах.

Серед основних – охорона здоров'я, безробіття, освіта, дороги й тротуари, корупція. Завдяки реформі децентралізації вирішення більшості цих проблем тепер є відповідальністю органів місцевого самоврядування.

Депутатів місцевих рад обиратимуть на різних рівнях. Їхня кількість прямо залежить від кількості виборців, які зареєстровані у відповідних адміністративних одиницях. Загалом в Одеській області громадяни сформують 99 місцевих рад: 1 обласну раду, 7 районних рад та 91 раду й голову територіальних громад.

Обласна та районні ради Одещини

Одеська обласна рада складатиметься з 84 депутатів. Їх обиратимуть 1 млн 743 тис. виборців Одещини – 73,4% всього населення області. Саме вони будуть впливати на формування та склад рад.

Нещодавно у всіх регіонах нашої держави відбулось укрупнення районів. Тепер Одеська область має 7 нових районів замість 26 старих. Це Березівський, Білгород-Дністровський, Болградський, Ізмаїльський, Одеський, Подільський та Роздільнянський райони. До них громадяни обиратимуть депутатів районних рад. Найбільше депутатів районної ради оберуть в Одеському районі (64 депутати), найменше – у Березівському та Роздільнянському районах (по 38 депутатів). Всі інші райони області матимуть по 42 депутати.

Обласна та районні ради мають доволі схожі повноваження. Але стосуються вони різних рівнів – області та району відповідно. Перш за все, ці ради затверджують проєкти обласного та районних бюджетів. Проєктують їх голови обласних та районних державних адміністрацій (МДА), яких призначає президент. Кошти з них витрачають на розв’язання проблем області чи району та на реалізацію спільних для регіону соціально-економічних, культурних або інших програм. Наповнюють обласний і районні бюджети за рахунок надходжень з державного бюджету (дотацій та субвенцій) і податків.

Минулого року сума видатків зведеного бюджету Одеської області становила 41,4 млрд грн. Це видатки всіх місцевих бюджетів області. Порівняно з 2016 роком, ця сума зросла більш ніж у 5,5 разів. Це стало можливим завдяки фінансовій децентралізації, зокрема, зміні міжбюджетних відносин державного і місцевого рівнів та об’єднанню територіальних громад. Тепер місцева влада розпоряджається набагато більшими коштами, ніж у попередні роки.

Ще однією відповідальністю обласної та районних рад є управління об’єктами спільної власності територіальних громад. Сюди належать різні комунальні підприємства, школи, лікарні, дитячі садочки, музеї, театри, санаторії, інтернати тощо.

До прикладу, на рівні області це Одеський обласний театр ляльок, на рівні району – Куяльницька централізована бібліотечна система Подільського району Одеської області. Фінансувати такі об’єкти мають відповідно з обласного або районного бюджетів.

Крім цього, обласні та районні ради контролюють місцеві державні адміністрації (МДА). Голови МДА зобов’язані звітувати перед відповідними радами. Якщо діяльність якогось із голів МДА незадовільна, обласна або районна рада може оголосити йому недовіру, а за підтримки ⅔ місцевих депутатів – відправити його у відставку. Це дозволяє стримувати впливовість органів державної влади на місцевому рівні.

Також місцева влада обласного та районного рівнів встановлює тарифи на побутові та комунальні послуги для власних комунальних підприємств. А якщо акти місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ чи організацій обмежують права територіальних громад, вона зобов’язана їх оскаржити та відновити справедливість у громаді.

Ради та голови громад Одещини

Тепер основною адміністративно-територіальною одиницею в Україні є об’єднана територіальна громада (ОТГ). Вона може бути міською, селищною або сільською. Це залежить від того, як між собою об’єдналися населені пункти та хто з них є центром громади.

На місцевих виборах жителі Одещини обиратимуть 91 раду ОТГ. Зокрема, 19 міських рад ОТГ, 25 селищних рад ОТГ та 47 сільських рад ОТГ. У кожній з цих територіальних громад також будуть обирати відповідного міського, селищного та сільського голову.

До ради Одеської міської територіальної громади, до якої належить лише місто Одеса, обиратимуть 64 депутатів, оскільки громада нараховує 692 тис. виборців. Після громади обласного центру найбільш чисельною за кількістю виборців є Ізмаїльська міська територіальна громада. До її ради ввійде 38 депутатів, яких обиратимуть 60 тис. виборців. По 22 депутати матимуть громади, які нараховують до 10 тис. виборців. Такою є найменша за кількістю виборців Тузлівська сільська територіальна громада, в якій проживає 2,3 тис. виборців.

Чому місцеві вибори важливі для територіальних громад? До прикладу, відповідно до останніх соціологічних досліджень, жителів Одеси найбільше турбують проблеми охорони здоров’я, створення робочих місць, ЖКГ, доріг та соціального захисту. Також Одеса займає 2 місце за рівнем забруднення повітря серед обласних центрів України, але зараз це мало кого бентежить. Розв’язання цих проблем є відповідальністю органів місцевого самоврядування (ОМС). На прикладі цих проблемних сфер можна детальніше розглянути повноваження місцевої влади.

У сфері охорони здоров’я – це управління комунальними закладами охорони здоров’я. Органи місцевого самоврядування самостійно призначають кадри до закладів охорони здоров’я та планують їхню мережу у громаді так, щоб кожен житель мав рівний доступ до якісних медичних послуг. На додачу, саме ОМС створюють, реорганізовують або закривають комунальні заклади охорони здоров’я. Вони ж зобов’язані забезпечувати ремонт лікарень, закупівлю медичного обладнання та розвиток медицини у громаді. Тому якщо у вашому населеному пункті закрили чергову лікарню, ви знаєте, від кого вимагати відповідей.

Створювати робочі місця у громаді також може місцева влада. ОМС можуть створювати різного роду комунальні підприємства та залучати інвестиції від бізнесу до громади. Ініціатором цього найчастіше є голова ОТГ, але місцеві депутати також мають можливості для зниження рівня безробіття у своїй громаді.

У сфері ЖКГ місцева влада може досить багато. Вона встановлює правила благоустрою громади, її чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях. Також вона розв’язує питання водопостачання, відведення та очищення стічних вод, контролює якість питної води. Збирання, перевезення й утилізація побутових відходів громадян є ще однією відповідальністю органів місцевого самоврядування. Саме вони визначають, куди має відправлятися сміття і що з ним має бути далі.

Напевно, найчутливішим для громадян є питання вартості комунальних послуг. Їх дуже часто підіймають, а пояснень громадяни так і не отримують. Тарифи на побутові та комунальні послуги, крім теплової енергії, захоронення побутових відходів, централізованого водопостачання й опалення, встановлює виконком місцевої ради. Тому про розмір комунальних тарифів варто запитувати у своїх місцевих депутатів та голів ОТГ або тих, хто бажає ними стати.

У сфері соціального захисту місцева влада надає різні пільги і допомоги вразливим категоріям населення. До цих категорій належать люди з інвалідністю, ветерани, пенсіонери, самотні люди, бездомні, діти-сироти, діти, які позбавлені батьківського піклування, неповні сім’ї, люди похилого віку, безробітні та інші. Органи місцевого самоврядування зобов’язані поліпшувати житлові та матеріально-побутові умови цих громадян.

Також вони створюють і фінансують установи з надання безоплатної первинної правової допомоги. Для безробітних місцева влада організовує проведення громадських та тимчасових робіт і надає їм різні соціальні послуги. На додачу місцеве самоврядування вирішує питання щодо опіки і піклування.

Якщо у вашій громаді забруднене повітря чи ґрунти, то це теж мала б виправляти місцева влада. У сфері екології вона може досить багато. Перш за все, місцеві ради формують та реалізують місцеву політику щодо охорони довкілля через обов’язкове затвердження цільових програм міста. Також саме влада на місцях встановлює ставки земельного податку, розміри плати за користування природними ресурсами, відшкодувань за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів.

Управління територіями й об'єктами природно-заповідного фонду місцевого значення та іншими територіями, що підлягають особливій охороні, теж виключна відповідальність місцевих управлінців. І робота з даними – оприлюднення геопросторових даних та метаданих, що створені за рахунок коштів місцевого бюджету або коштів міжнародної технічної допомоги, на їхніх плечах.

Значний вплив на перебіг справ у громаді мають міські, селищні та сільські голови ОТГ. Від них залежить кількісний та персональний склад виконкому ради ОТГ, наявність необхідних підрозділів у різних галузях, фінансових розпорядників тощо. Самі голови є очільниками виконкомів та розпорядниками бюджетних коштів за цільовими призначеннями, які затвердили ради ОТГ. Тому якщо кошти з місцевого бюджету пішли "не туди", за це відповідає голова ОТГ.

Для здійснення своїх повноважень ОМС мають власні бюджети. Так, у 2019 році видатки бюджету міста Одеси склали 12,2 млрд грн, міста Ізмаїла – 960 млн грн, Тузлівської ОТГ – 24,6 млн грн. Порівняно з 2016 роком, видатки Одеси зросли більш ніж у 2,5 рази. З 2021 року бюджети новостворених ОТГ матимуть ще більше коштів, оскільки відбулося об’єднання бюджетів територіальних громад.

Замість підсумків

Багато громадян вважають, що їхні проблеми мають розв’язувати, в першу чергу, президент, уряд або народні депутати. Насправді це не зовсім так. Хоч вони мають значну владу, все ж їхні повноваження стосуються більше державного рівня. А от на місцях проблеми громад мають розв’язувати саме органи місцевого самоврядування. Для цього вони мають широкі повноваження та значне фінансування.

Охорона здоров’я, ЖКГ, дороги і тротуари, екологія, соціальний захист – все це відповідальність місцевої влади. Якщо ви хочете, щоб у вашій громаді щось змінилося на краще, зробіть поміркований та зважений вибір на прийдешніх місцевих виборах.

Детальніше про повноваження органів місцевого самоврядування читайте тут.

Автор – Костянтин Шокало, аналітик Центру спільних дій

Поділитися