29 вересня 2022 р. 19:00

Як місцева влада підтримує тероборону на Прикарпатті

Фото: Радіо Свобода

(Фото: Радіо Свобода)

В Україні від початку року запрацював закон про основи національного спротиву. З 1 січня в країні почали формувати Сили територіальної оборони, які під час бойових дій виконують завдання у межах своєї місцевості. 

Центр публічних розслідувань дослідив, як місцеві бюджети на Прикарпатті фінансують територіальну оборону. 

Відповідно до Закону України "Про основи національного спротиву" та Положення про добровольчі формування територіальних громад місцеві ради беруть участь в організації і виконанні заходів національного спротиву спільно із ЗСУ. Згідно зі статтею 23 Закону про нацспротив - забезпечення цього нацспротиву здійснюється і за рахунок коштів держбюджету і за рахунок коштів з місцевого бюджету. Саме тому Центр публічних розслідувань надав у місцеві ради запити щодо сум, які виділялись місцевими радами на фінансування тероборони - як до повномасштабного вторгнення, так з моменту його початку. 

Загалом журналісти ЦПР надіслали звернення до 20 місцевих рад, обласної ради та ОВА. Окрім Івано-Франківської обласної ради, відповіді надали 10 міських рад та дві районні. 

Івано-Франківська обласна рада кошти на військові потреби виділяла кілька разів. Зокрема, на програму забезпечення мобілізаційної підготовки та оборонної роботи в області 16 лютого було виділено 3,5 млн грн. А 11 березня - 6,01 млн грн. За програмою надання шефської допомоги військовим частинам ЗСУ, НГУ та Державної прикордонної служби на сесії 16 лютого виділила 1,5 млн грн, а 11 березня - 800 тис. грн. Загалом з обласного бюджету для потреб військових формувань з початку 2022 року і до 3 червня було виділено 11,8 млн грн. 

Для порівняння, 15 лютого обласні ради ще дев’яти регіонів України теж провели пленарні засідання, в ході яких були виділені кошти на тероборону. Так, Чернігівська облрада прийняла рішення додатково виділити 10 млн грн на фінансування Програми впровадження пілотного проєкту з організації територіальної оборони області на 2021-2022 роки. Полтавська облрада виділила 20 млн грн на фінансування підрозділів територіальної оборони.

Депутатська більшість Одеської обласної ради ухвалила рішення про виділення з бюджету області шляхом перерозподілу коштів 10 млн грн та дві будівлі для формування й оснащення підрозділів територіальної оборони в регіоні.

5 мільйонів гривень для потреб територіальної оборони виділили із резервного фонду бюджету Чернівецької області, таку ж суму на ТрО перерахувала і Чернівецька міська рада.

Від 2 до 3 млн гривень на ТрО виділили Кіровоградська, Вінницька, Миколаївська, Херсонська та Хмельницька обласні ради.

Повернемося до Івано-Франківщини. Надвірнянська міськрада запровадила програму проведення заходів формування підрозділу та штабу району територіальної оборони на 2022 рік. Нею за перших пів року було виділено понад 1,06 млн грн: 200 тис. грн до початку повномасштабного вторгнення і майже 870 тис. грн - після. 

Бурштинська міська рада за програмою фінансування мобілізаційних заходів населення та заходів територіальної оборони від початку року до 24 лютого виділила 150 тис. грн, а 5 березня виділила ще 786,2 тис. грн.

При складанні бюджету на 2022 рік Коломийська міська рада передбачила в річному бюджеті на програму сприяння розвитку та зміцнення матеріальної бази військових частин 573,1 тис. грн. Після повномасштабного вторгнення кошти з місцевого бюджету на військові потреби не виділялись. 

Болехівська міська рада не виділяла кошти зі свого бюджету на потреби тероборони чи військових частин. Проте після 24 лютого виділила 100,8 тис. грн на харчування особового складу військової частини. 

Яремчанська міська рада 1 березня передала з бюджету міста Надвірнянській районній раді 150 тис. грн на реалізацію програми проведення заходів формування підрозділу та штабу району територіальної оборони. 

Заступник начальника Коломийського РТЦК Віталій Боровецький пояснює, що до повномасштабного вторгнення росії роботу ТрО фінансували переважно з місцевих бюджетів громад, що входили до району, в якому розташований центр комплектування. 

"Раніше кожна селищна чи міська територіальні громади виділяли кошти зі своїх бюджетів на потреби місцевих ТрО. У кожній громаді затверджувалась програма фінансування ТрО на рік - вони виділяли на цю програму кошти відповідно до того, скільки дозволяв бюджет" - пояснює Віталій Боровецький.

Проєкт такої програми для місцевих територіальних громад розробляли в самій ТрО, після чого надсилала в громади на затвердження. Самі громади уже могли вносити зміни до програм, або приймати запропонований варіант. 

Районні центри комплектування не мають зараз своїх фінансових органів - вони підпорядковуються загальнообласному центру комплектування. А на районні підрозділи ТрО виділяють кошти, в тому числі, і з місцевих громад через рішення їх сесій. 

В Україні для виділення коштів з місцевих бюджетів діє програмно-цільовий метод. Він передбачає, що для виділення тією чи іншою місцевою радою коштів з бюджету необхідно прийняти відповідну цільову програму, документ, в якому буде передбачено, на що ці кошти виділяються. 

Загалом, за словами заступника начальника Коломийського РТЦК Віталія Боровецького, наразі є потреба у автомобільній техніці. Через те, що на території Івано-Франківської області немає великих підприємств, які б могли платити значні податки, які б далі розприділялись на забезпечення, в тому числі, і потреб ТрО. А забезпечення центрів комплектування ТрО екіпіруванням здійснюється належним чином - проблем з екіпіруванням фактично немає. 

"Наразі, в Коломийському районі місцева райдержадміністрація допомагає в комунікації з місцевими підприємцями - вони, за можливості, виділяють кошти та купують автомобілі для наших підрозділів, - пояснює Віталій Боровецький, - Також в повному обсязі співпрацюємо з волонтерами - вони нам допомагають у багатьох питаннях".

Чи можуть місцеві органи самоврядування повідомляти про фінансування ТрО

Дві з п’яти районних рад Прикарпаття надали відповіді на надіслані запити публічної інформації. Проте необхідної інформації у них не було. Зокрема Верховинська та Калуська районні ради послались на те, що інформація на період воєнного стану засекречена. 

Адвокат ГО "Платформа прав людини" Євген Воробйов пояснює, що районні ради неправомірно відмовили у наданні інформації щодо витрат з місцевого бюджету на потреби ТрО. Згідно з Законом України "Про доступ до публічної інформації" - інформацією з обмеженим доступом є: конфіденційна інформація, таємна інформація, службова інформація. Проте обмеження доступу до інформації здійснюється при дотриманні сукупності наступних вимог: виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності, якщо розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам та якщо шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Євген Воробйов наголошує, що відповідно до наказу №73 від 03.03.2021 Головнокомандувача Збройних сил України "Про організацію взаємодії між 3бройними силами України, іншими складовими сил оборони та представниками засобів масової інформації на час дії правового режиму воєнного стану" в додатку 2 передбачено перелік з 17 пунктів інформації, яка не підлягає поширенню, оскільки може зашкодити інтересам національної безпеки.

Серед згаданого переліку відсутня заборона щодо поширення інформації про витрати органів місцевого самоврядування (ОМС) на ТрО. За таких обставин, якщо розпорядник у своїх відповідях посилався на воєнний стан, то під час вирішення питання надавати відповідь чи ні, повинен керуватись вимогами згаданої ч. 2 ст. 6 Закону.

Івано-Франківська, Надвірнянська, Коломийська і Косівська районні ради відповідей на запити взагалі не надали. 

Загалом, до початку повномасштабного вторгнення, підрозділи ТрО в Івано-Франківській області фінансувались з місцевих бюджетів - територіальні громади виділяли кошти на відповідні програми при затвердженні річного бюджету. Також свою частку фінансування виділяла і обласна рада зі свого бюджету - теж на основі відповідних програм. Після 24 лютого потреби ТрО частина громад додатково виділила кошти зі своїх бюджетів, проте є нагальні потреби ТрО, які забезпечуються силами волонтерів та підприємців. Зокрема потреби у автомобільному транспорті. В деяких громадах працює комунікація між владою та підприємцями, останні забезпечують потреби ТрО за рахунок допомоги і закупівлі транспорту. 

Автор: Михайло Джогола 

Поділитися