Як електротранси купують енергію в трьох містах України

Ринок електроенергії працює вже два роки. Журналісти-розслідувачі вирішили подивитись, як купують електрику на місцевому рівні її найбільші локальні споживачі – електротранси в обласних центрах, а саме в Харкові, Запоріжжі та Кропивницькому. Загальне враження – як і на інших муніципальних закупівлях, тут вже сформувався пул «своїх людей», та поширюються маніпуляції з підвищенням цін через додаткові угоди. 

Харківські додатки

Харківське КП “Міськелектротранссервіс” займається обслуговуванням інфраструктури для міського електротранспорту - трамваїв та тролейбусів. Щорічні витрати на придбання електричної енергії обчислюються сотнями мільйонів гривень. І саме це підприємство могло б показати, як економити кошти платників податків за рахунок придбання електроенергії через відкриті аукціони.

Однак знайти постачальника виявляється дуже важко. За інформацією з “Прозорро”, в 2019 році торги двічі відміняли через брак учасників. Після чого, укладається прямий договір з ТОВ “Газенерджитрейд” вартістю 98 млн грн. Саме додаткові угоди до цього договору й приведуть директора КП Владислава Васенка на лаву підсудних.

В лютому 2020 року комунальники оголосили тендер на придбання електричної енергії очікуваною вартістю 153 млн грн. З п’яти потенційних учасників торгів до аукціону замовник допускає двох: ТОВ “Газенерджитрейд” та ТОВ “Газова компанія “Енергоком”. Щодо останньої були скарги до АМКУ відразу від двох фірм, яких не допустили до аукціону. Зокрема, були претензії щодо правомочності підписання потенційної угоди керівником підприємства та наявності у фірми відповідної ліцензії. Однак, колегія АМКУ відхилила обидві скарги, не знайшовши порушень.

Але доки розглядалися скарги у комунальників, підійшов до кінця термін постачання електричної енергії з постачальником останньої надії. І вони уклали пряму угоду з ТОВ “Газенерджитрейд” на суму 27,99 млн грн. Вартість 1 кВт/год склала 2,29 грн з ПДВ. Угода була сплачена на 5,5 млн грн.

За результатами аукціону, переможцем став все той ж “Газенерджитрейд”, а сума договору - 150 млн грн. Тобто економія під час торгів склала лише 2%. Вартість 1 кВТ/год склала 2,248 грн. Однак ця ціна протрималася недовго. За кілька додаткових угод ціна зростає до 2,95 грн/кВт·год. І найцікавіше те, що сплачували комунальники в основному по найдорожчому тарифу, встановленому у грудні. Більше того, виглядає так, що 60 відсотків електроенергії вони використали за пів грудня. І заплатили за це по найвищому тарифу.

Саме додаткові угоди, але до договору 2019 року, й стали приводом до притягнення до відповідальності директора КП Владислава Васенка. Його обвинувачують у зловживанні службовим становищем, що призвело до розтрати 16 млн грн.

За даними досудового розслідування, у 2019 році комунальники уклали угоду з ТОВ «Газенерджитрейд» щодо постачання електричної енергії вартістю 98 млн грн. Специфікацією до цього договору, вартість 1 кВт/год електричної енергії з ПДВ - 2,333 грн. Після чого, на підставі довідки Харківської промислової палати, яку надали представники ТОВ «Газенерджитрейд», ціна за 1 кВт/год почала зростати в результаті підписання додаткових угод.

Однак довідка була для малих непобутових споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на 2 класі напруги. За даними слідства, директор КП розумів, що КП «Міськелектротранссервіс» не є малим непобутовим споживачем, однак підписав додаткові угоди, в результати яких підприємство переплатило 16,784 млн грн. 

Зараз вже справа пішла до суду.

В серпні справу з обвинуваченням Васенка передали до Комінтернівського райсуду міста Харкова.

ТОВ «Газенерджитрейд» спочатку перереєстрували у Дніпро, а зараз фірма зареєстрована в Одесі. Засновником фірми у Дніпрі був Антон Веселов, а зараз засновником є Сергій Лисий. Ще раніше засновниками були Анатолій Шуленко та Олександр Ткаченко. А також Сергій Татарчук. За даними ЗМІ, всі вони раніше працювали у харківській дирекції «Укртелекому». З 13 вересня цього року стосовно ТОВ “Газенерджитрейд” порушено справу про банкрутство.

Міськелектротранссервіс не тільки з ТОВ “Газенерджитрейд” укладає договори на закупівлю електроенергії. І теж з додатковими угодами й підвищеними цінами після їх підписання. Вже в цьому році КП «Міськелектротранссервіс» 24 травня уклало з ТОВ «Трейденерджи» договір щодо постачання електричної енергії на 49,80 млн грн за переговорною процедурою без проведення аукціону.

Як зазначили “Наші гроші”, за договором, «Міськелектротранссервіс» замовив 17,41 млн кВт/год електроенергії за ціною 2,86 грн за кВт/год з ПДВ. У договорі вказано, що послугу з розподілу замовник сплачує напряму оператору системи, тому тариф на розподіл не включений до тендерної ціни.

А після цього, комунальники з ТОВ “Трейденерджі” до цього договору уклали дві додаткові угоди, які збільшили вартість 1 кВт/год електроенергії та зменшили обсяг закупівлі до 16,31 млн кВт/год. Якщо в червні вартість закупівлі електроенергії складала 2,86 грн за 1 кВт/год і придбали 5 млн кВт/год, в липні - 3,14 грн і придбали ті ж 5 млн кВт/год, то в серпні - 3,45 грн і придбали 5,74 млн кВт/год.

Протягом двох днів намагалися отримати коментар директора КП “Міськелектротранссервіс” Владислава Васенка щодо справи, яка знаходиться у суді та в цілому щодо закупівель електроенергії підприємством. Однак, секретарка Васенка телефоном повідомила, що директор відмовляється від коментарів.

“На даний час у нього немає можливості коментувати будь-кому з цього приводу”, - зазначили на підприємстві. 

Також протягом декількох днів, ми намагались взяти телефоном коментарі у ТОВ “Газенерджитрейд” та ТОВ “Трейденеррджи”. Телефон перших не обслуговується, а у других - незважаючи на обіцянки надати коментар - так і не надали його. Ми відправили в обидві фірми запити на інформацію і у разі, якщо будуть відповіді - ми додамо їх до матеріалу.

Дивіться також: Половину всіх одеських дорожніх фінансів поділили три фірми

Запорізькі “допки”

КП “Запоріжелектротранс” опікується трамваями і тролейбусами на маршрутах міста. Влада Запоріжжя поступово збільшує кількість муніципального транспорту, адже містяни не задоволені кількістю маршруток та графіком приватних операторів. Тож мерія регулярно докупає чи бере у лізінг вживані тролейбуси, автобуси і електробуси. Відповідно, споживання енергії електротрансом повільно, але стало зростає. 

З початком ринку електроенергії перший тендер в січні 2019 виграла фірма “Паливенерго”, вона була єдиною учасницею і запропонувала постачати 46,1 мільйона гривень, замість 55,6 мільйона очікуваної вартості. 

В листопаді того ж року КП провело тендер на закупку електрики на 2020 рік. На ці торги прийшло вже 5 фірм-учасниць. У результаті, договір був укладений з ТОВ "Енергогазрезерв" на 41,9 мільйона. 

У 2020 комунальне підприємство знову уклало дві угоди з фірмою "Паливенерго". Перший на 21,8 мільйона, другий на 37,86 мільйона. Для прикладу розберемо останній тендер, щоб відзначити основні нюанси. 

Постачати електрику повинні були з січня 2021 року за ціною 1,75 гривні за 1 кВт на загальну суму 37,85 мільйони гривень. На момент укладення договору мова йшла про 21,5 мільйони кВт\год. Однак, вже в лютому була укладена перша допугода, згідно з якою ціна виросла до 1,82 гривень за кіловат, а об’єм енергії, яку має постачати фірма, впав. 

Ще через 4 дні ціна виросла до 1,96 гривень і була укладена друга допугода. І цього ж дня, ціна знов виросла до 2,07 гривень за кіловат. В березні ціна виросла 2,24 гривень. Наступного дня - 2,39 гривень, а наприкінці місяця - 2,47 гривні, змінюється ціна за одиницю товару, зменшується обсяг закупівлі

Додаткова угода набуває чинності з моменту її підписання сторонами. Однак, сторони домовились, що умови додугоди застосовуються до відносин між ними, що склались до її укладення. Наприклад, перша допугода була вкладена 12 лютого, але її умови почали діяти - з 11.01.2021.

Умови додаткової угоди, за допомогою якої було підвищено ціну, розповсюджуються й “заднім” числом.

Як це працює? Наприклад, сторони домовились, що закуплять одиницю за 1,75 у січні, а в лютому уклали угоду, згідно з якою ціна виросла до 1,96 гривні. Після укладення додугоди підприємство оплачує вже поставлену енергію не по 1,75, а по 1,96 гривні. Таким чином, початкова ціна була лише на папері, а по факту, енергію почали закуповувати відразу по вищій ціні. 

ТОВ “ВЕК “Палівенерго” керує Ігор Логійко, а кінцевим бенефіціаром вказана Ольга Калянова. Своєю чергою, в її декларації в графі чоловік зазначений Андрій Калянов, чоловік з таким же ПІБ був помічником депутата Сергія Лоцмана, який з 2015 є заступником голови первинної профспілкової організації Профспілки авіабудівників України у ПАТ «Мотор Січ». Зараз, він також займає депутатське крісло у Запорізькій міськраді. 

«Моторівці» вже давно присутні у місцевій владі, їхні менеджери незмінно займають місця в міськраді під флагом тієї чи іншої партії, а посаду одного з заступників мера стабільно посідає людина за квотою «Мотор Січі».  

Дивіться такж: Новостворене Бюро економічної безпеки: чого очікувати

Кропивницький – помірні підвищення постфактум

Кропивницький менше Харкова чи Запоріжжя, і електротранспорту тут, відповідно, менше. І переглядів ціни за кіловат – теж набагато менше.

Перший енергоконтракт 2020 року КП «Електротранс» підписало 9 лютого з ТОВ «Енергоінвестпроект». Контракт на поставку 1 млн кВт/год загальною вартістю 1,99 мільйонів гривень уклали за переговорною процедурою. Ціна – 1,96 грн за кВт/год. При заявленій вартості контракту в 1,99 мільйона, у підсумку комунальники використали енергії на 1,45 мільйона гривень. 

Постачальник – ТОВ «Енергоінвестпроект» зареєстроване у місті Харків на Ірину Пестову, яка також значиться співзасновницею житлово-будівельного кооперативу «Данилівська слобода». Фірма не є новачком на енергоринку Кіровоградщини. Загалом з початку 2020 року «Енергоінвестпроект» в регіоні отримав замовлень на 14,67 мільйона гривень. 

А от на оголошений КП «Електротранс» тендер, яким підприємство планувало закрити свої потреби в енергії до кінця 2020 року, прийшло одразу 5 компаній. Завдяки цьому вдалось скинути фінальну вартість контракту з 6,49 до 5,8 мільйона гривень. Економічно найвигіднішу пропозицію – 1,61 грн за кВт/год запропонувало ТОВ «Укр Газ Ресурс», яке належить Андрію Кучкову, якого у ЗМІ називають зятем відомого політика-підприємця-втікача Миколи Злочевського. 

Попри відверто низьку вартість електроенергії підприємство лише раз до кінця року підвищило ціну товару. У вересні сторони підписали додаткову угоду, якою було встановлено нову ціну за кВт/год – 1,77 грн. 

Остання, станом на сьогодні, закупівля електроенергії КП «Електротранс» оголошена у листопаді минулого року. При очікуваній вартості в 12,16 мільйона гривень замовник планував придбати 5,9 млн кВт/год енергії. На торги, окрім вже відомого нам харківського ТОВ «Енергоінвестпроект», заявились ПП «ОККО контракт» Віталія Антонова і ТОВ «Енерго Збут Транс», засновником та найбільшим клієнтом якого є АТ "Укрзалізниця".

Контракт у підсумку отримало ТОВ «Енергоінвестпроект», погодившись поставити весь об’єм енергії за 11,75 мільйонів гривень. Один кіловат при цьому коштував комунальникам 1,998 грн.  А от економічно вигідніші пропозиції «ОККО контракт» і «Енерго Збут Транс» замовник відхилив через неправильно обрахований маржинальний прибуток. 

У травні між «Електротрансом» та «Енергоінвестпроект» було підписано додаткову угоду, якою підвищена ціна кВт/год до 2,09 гривень. У порівнянні з Харковом чи Запоріжжям така ціна є цілком конкурентною. 

Висновки

За два роки, які минули з запуском ринку електроенергії, в Україні вже сформувався свій ринок не тільки на макро-, але і на мікрорівні. І, як ми можемо бачити, у цього ринку є ті ж самі хвороби, що і у інших українських закупівель – регулярні спроби «погратися» з ціною постфактум, підвищивши її, скільки вистачить зухвалості.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

24 лютого Росія розпочала широкомасштабне військове вторгнення в Україну, оголосивши проведення "спеціальної військової операції" в Україні.  Президент Росії Володимир Путін повідомив про офіційне визнання так званих Донецької та Луганської народних республік (окуповані окремі райони Донецької та Луганської області) 21 лютого. Напередодні в ОРДЛО оголосили "масову евакуацію жінок, дітей та людей … читати далi

Основним контентом популярних одеських телеграм-каналів перед війною були матеріали, надіслані користувачами. Як правило, ці тексти не перевірялися адміністраторами, публікувалося все, що може набрати якомога більше переглядів та реакцій. Звісно, такий підхід призводив до поширення однобічної, неперевіреної інформації. А часом – і проросійської пропаганди. У деяких каналах буйно квітли прокремлівські наративи … читати далi

В Одесі – пізня осінь. Я проводжаю Ганну на маршрутку: після інтерв’ю вона їде додому в інший район міста. Ми дві години пили чай в редакції і говорили про війну. Про Іловайськ. Про смерть. Про її поранення і її подвиг. Хоча про подвиг вона не говорила: для неї це – … читати далi

Громадський діяч з півдня Одещини Сергій Гнезділов став військовим, бо одного разу остаточно зрозумів: не може лишатися в тилу, коли на Сході його країна омита кров’ю. З тих пір минув час. Нині він – командир відділення аеророзвідки 21-ої ОМБ «Сармат». А ще – голова правління ГО «Ініціатива «ЛЮДИ», адже так … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР