29 березня 2021 р. 16:43

Продам права. Недорого. Як в Одесі продаються права на керування автівкою

Продам права. Недорого. Як в Одесі продаються права на керування автівкою

Останнім часом Україну накрила хвиля резонансних смертельних ДТП, винними в яких є, в першу чергу, водії, які порушують правила дорожнього руху.

З найбільш гучного. У 2017 році в Харкові авто на великій швидкості після зіткнення з іншим транспортним засобом в’їхало в натовп людей, що стояли на тротуарі. На місці загинули п’ятеро, ще одна людина померла в лікарні, постраждали 11 людей.

У 2018 році подібна аварія сталася в Одесі: водій на червоне світло світлофора, рухаючись на великій швидкості, врізався в авто. Після зіткнення автівки відкинуло на тротуар, де знаходились пішоходи. Дві людини загинули на місці події.

2019 року під Одесою водій вантажівки виїхав на зустрічну смугу й зіткнувся з маршруткою. Загинули дев’ять осіб.

Здається, що таких ДТП стало більше, й українці масово порушують правила дорожнього руху. Але в чому ж причина збільшення кількості аварій і кривавих ДТП?

Не секрет, що права на керування автівкою в Україні можна було купити. Так було до Революції Гідності. Чимало журналістських розслідувань доводили корупційні схеми, які діяли в колишніх Міжрайонних реєстраційно-екзаменаційних відділах держінспекції безпеки дорожнього руху (МРЕВ) – закладах, що приймали іспити й надавали права водіям. Але постмайданна влада декларує курс на реформи, які зокрема стосуються правоохоронної системи. МРЕВи розформовані, але чи подолали вони корупцію й чи можна отримати права, просто склавши необхідні іспити?

Курс на провалені реформи?

Як відомо, після Революції Гідності офіційними представниками влади не раз декларувались наміри провести реформи у країні. Великий попит у суспільстві був на реформування саме правоохоронної системи. В рамках реформи була створена патрульна поліція на заміну служби державної автоінспекції, на яку нарікали через великі хабарі.

Саме ця служба наразі й патрулює дороги України, штрафуючи водіїв за порушення правил дорожнього руху. На початку реформи посадовці звітували, що патрульних набирають і навчають за американським зразком. Їм за державний кошт придбали нову форму, автівки-гібриди, планшети та відеокамери для фіксування правопорушень.

Водночас безпечно на дорозі, на жаль, досі не стало. Так, згідно з офіційною відповіддю Національної поліції в Одеській області, з року в рік кількість ДТП не зменшується. На жаль, відомство не повідомило, яка кількість аварій в Одеській області й місті зафіксована з 2014 до серпня 2016 року – начебто через те, що до того часу не було електронного обліку. Але з 1 серпня до кінця 2016 року в Одеській області сталось 1094 ДТП зі 126 загиблими, зокрема в Одесі за цей час сталось 561 ДТП, в яких загинули 27 осіб.

За 2017 рік в Одеській області зареєстровано 2355 ДТП, в яких загинули 270 людей, з них в Одесі зафіксовано 1181 аварій, 73 особи загинуло.

У 2019 році правоохоронці зареєстрували 909 дорожньо-транспортних пригод, з них 155 зі смертельними наслідками. У 2020 ці цифри виросли: так, зареєстровано 984 ДТП зі 165 смертельними наслідками. 

Більш того, показник смертності в Україні від ДТП ще й є одним з найвищих в Європі. Наприклад, згідно з даними організації World life expectancy, яка склала рейтинг країн за смертністю в ДТП, користуючись інформацією ВООЗ, Україна посідає четверте місце за рівнем смертельних ДТП з 39 країн Європи.

При цьому патрульна поліція довгий час не має радарів для фіксування порушників, які перевищують швидкісний режим руху на дорогах. У цьому питанні повноваження патрульних досить обмежені. Більш того, мобільні камери, які мають фіксувати порушення ПДР, повністю не введені в експлуатацію.

Торкнулась реформа і так званих МРЕВів, де раніше кожен міг отримати права на керування авто, пройшовши навчання в автошколі і склавши іспити. Саме на МРЕВи було чимало нарікань за корупцію та хабарництво, наче інспектори за гроші вдало «приймали» іспити від курсантів і видавали права. Наразі МРЕВи ліквідовано, замість них працюють Сервісні центри.

Але чи щось змінила реформа, окрім назви з МРЕВа на Сервісний центр МВС?

Згідно із законом

Одним з напрямків реформи Сервісних центрів стала, зокрема, мінімізація суб’єктивних факторів під час складання іспитів на отримання прав для водіїв. І якщо теоретичний курс приймають комп’ютери і скласти його цілком можливо, коли знаєш правила дорожнього руху, то найбільше корупційних ризиків виникає саме під час складання практичної частини іспиту.

Як пояснив працівник одного з ТСЦ, який і сам приймає практичну частину іспиту, наразі законом визначено, що іспит з керування автомобілем має проходити на транспортних засобах, які надає чи автошкола, чи ТСЦ. Але на даний час автопарку в територіальних сервісних центрах Одеси немає. Тому кожен майбутній водій повністю залежить від автошколи.

Так, після вдалого складання теоретичного іспиту курсант має всього три спроби протягом трьох місяців для складання практичної частини іспиту, але він/вона повністю залежить від того, коли автошкола надасть автівку. Іноді чекати потрібно тижнями. Більш того, фактично іспит займає цілий день, точний час ніхто не призначає. Тому кожен потенційний водій має жертвувати днем роботи чи навчання. Не у багатьох курсантів виникає після першої невдалої спроби бажання проходити цю процедуру знов.

Єдине пояснення від робітників ТСЦ щодо відсутності автопарку – нестача фінансування. При цьому кожна послуга, яка надається центром, платна, але, вочевидь, даних грошей не вистачає навіть на створення елементарних базових умов перебування.

Ще одне післямайданне нововведення – це затверджені маршрути, якими їздять під час практичного іспиту. Це має полегшити умови для курсантів, дає можливість ознайомитись з дорогою, на якій буде проходити іспит, заздалегідь. Але в дійсності інспектори наразі вказують їхати по тих дорогах, де їм заманеться.

Ігнорується й вимога заповнювати під час іспиту чек-листи, які мають надаватися курсантам для ознайомлення. Інспектори на іспиті навіть не представляються.

Можна констатувати: поки що реформи територіальних сервісних центрів в Одесі лише на папері.

Але чи можна зараз придбати права на керування автівкою, обходячи іспити й навчання в автошколі, адже від відповіді на це питання залежить зокрема й кількість порушників правил дорожнього руху, а як наслідок - число ДТП на наших дорогах?   

Схема від автошкіл і Сервісних центрів

На жаль, треба визнати, що принаймні в Одесі права досі продаються, причому відносно за невеликі гроші. Наразі схема наступна. Кожен, хто хоче отримати права, але при цьому не проходити навчання, може зробити це через автошколу. За часом це приблизно два місяці, через те, що зараз майбутніх водіїв вносять у певний електронний реєстр. Швидше «зробити права» в автошколах не беруться.

Так, згідно з вимогами, спочатку курсант має пройти теоретичний курс навчання правил дорожнього руху. Після того він може приступати до практичного курсу. За нормами, курс навчання керування автом – 40 академічних годин практики (академічна годна – 45 хвилин. - Ред.). Але насправді ці норми в більшості випадків існують лише де юре. Так, коли ти приходиш записуватись на курс навчання, в автошколі тебе питають: скільки годин практики ти хочеш брати. Одеські школи зазвичай пропонують усього 10 годин за кермом замість визначених законом 40. Це вказано навіть на офіційних сайтах автошкіл. Курсанта попереджають: якщо недостатньо, домовляйся з інструктором, але в нього дуже часто не вистачає часу на додаткові заняття.

Для зручного перегляду відкрийте зображення в новому вікні

АВТОШКОЛА "BEST"

Звичайно, новачку навчитися керувати автом за 10 годин практики неможливо. А коли приходить час складати іспит у Сервісному центрі, в автошколі пропонують за окрему плату отримати права. Вартість, за нашими власними джерелами, - 170 доларів США за іспит по керуванню. В цю суму не входить теоретичний іспит. Але окремо додатково за 170 доларів або й за меншу суму можна домовитись і за нього. В окремих випадках іспит зараховують, навіть не змушуючи курсанта заводити й рушати з місця автівку. І наразі переважна більшість курсантів платить за практичний іспит з керування автом. Цей відсоток зростає ще більше після першої невдалої спроби скласти іспит.

Наприклад, на сайті «Автошкола в Одесі», яка пропонує курс навчання всього за 2900 гривень, прямо указано, що школа може допомогти як з навчанням, так і з купівлею прав.

Сумнівно, що керівники ТСЦ не в курсі таких пропозицій, адже всі автошколи працюють із територіальними сервісними центрами в тісному зв’язку.    

І виявляється, що домовитись з автошколами «за навчання без навчання», за купівлю прав і навіть за медичну довідку, на якій заклади теж заробляють, досить нескладно. Були б гроші. І нікого не цікавить реальний стан здоров’я курсанта, чи придатний він узагалі керувати автом.

Звичайно, «провернути» схему складання іспиту без участі робітників новоствореного Сервісного центру МВС, який насправді просто змінив вивіску, не видається можливим, бо саме від них залежить успіх складання іспиту й отримання прав.

За інформацією з наших власних джерел, в Одесі реально заплатити приблизно 350 доларів США і взагалі не з’являтися ані в автошколі на навчанні, ані навіть на іспиті. Можна просто отримати права, зачекавши два місяці.

Зараз для водіїв вводять ноу-хау: приймати практичний іспит будуть під камеру. Це має унеможливити корупційний фактор. Але, як нам повідомили власні джерела, навіть це автошколи й інспектори ТСЦ знайшли, як обійти: за гроші курсант лише створює вигляд, що керує автівкою, на педалі натискає водій автошколи, а інспектор центру сідає на заднє сидіння. Схема продовжує жити… 

Як повідомляють у автошколах у рамках неформального спілкування, оборудка з купівлею прав, незважаючи на реформи, живе в Україні через високі ціни на пальне. Якщо навчати курсантів, як визначено законом, 40 годин, вартість навчання керуванням авто буде дуже високою: лише практика коштуватиме 12-15 тисяч гривень. Через хабар отримати права виходить десь уполовину дешевше. Ось тому ця схема така популярна. І, можливо, саме тому на дорогах країни така велика кількість смертельних аварій.

Авторка: Олена Зігульська

Матеріал підготовлено в рамках роботи Центру публічних розслідувань.

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

Поділитися