Ціна перемоги: як витрачали свої виборчі фонди кандидати-переможці по 141, 142 і 143 виборчих округах Одещини

Продовжуючи попередній матеріал, журналісти дослідили, наскільки чесними у своїх фінансових звітах щодо використання виборчих фондів були кандидати-переможці, а також виявили тих, хто найбільше вклався у піар-кампанію, але не переміг.

141 виборчий округ, місто Білгород-Дністровський, Білгород-Дністровський, Татарбунарський райони, частина Кілійського району

Кандидатами зареєструвались 14 претендентів, однак Віталій Граждан передумав брати участь у перегонах. Звітували про використання виборчих фондів дев'ятеро. Висуванець партії «Патріот» Петро Рибін вказав нулі за всіма пунктами.

Загалом кандидати на передвиборчу кампанію витратили 1 млн 394 тис. 591 грн. Надійшло до виборчих фондів власних коштів кандидатів 174 тис. 320 грн (12,7%) та 1 млн 198 тис. 988 грн (87,3%) внесків від фізичних осіб. Найбільше кандидати витратили на виготовлення передвиборчих матеріалів – 856 тис. 62 грн (62,6%), за рекламу в ЗМІ вони сплатили 370 тис. 960 грн (26,6%) та 102 тис. 669 грн (7,4%) на розміщення агітації.

Відзначимо, що кандидатка Алла Гінак у своєму звіті показала, що на рахунок її виборчого фонду надійшло 18 тис. грн. При цьому витрати з фонду склали 49 тис. 872 грн. 

Переможцем перегонів, як і лідером за витратами на піар, став адвокат ПП «Медфарм груп», висуванець партії «Слуга народу» Олександр Ткаченко. Всього до виборчого фонду кандидата надійшло 764 тис. грн. З них 100 тис. грн - власні кошти кандидата, 270 тис. грн надійшло від брата Андрія Ткаченка, який є засновником ПП «Медфарм груп» та ПП «Югспецстрой», ще 25 тис. грн - від Любові Ткаченко. Також кандидата фінансово підтримали колишній прокурор Кілійського району, зараз адвокат Олексій Логінов (20 тис. грн), депутатка Татарбунарської районної ради Людмила Чумаченко (25 тис. грн), Андрій Зарєчний (25 тис. грн) та підприємець Олександр Градинар (29 тис. 900 грн). Витратив кандидат на агітацію 763 тис. 788 грн 23 коп.

На виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) він витратив 600 тис. 601 грн. Публікація агітаційних матеріалів у друкованих ЗМІ обійшлась у 99 тис. 352 грн 23 коп. Розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) – у 63 тис. 835 грн.

А ось про створення та проведення рекламної кампанії у мережі Інтернет у звіті - ані слова. Мабуть, тому, що за агітацію на користь Олександра Ткаченка у соцмережі Facebook платила ГО «Команда Зеленського» – 7 тис. 724 дол.

142 виборчий округ, Арцизький, Саратський, Тарутинський райони, частина Болградського, частина Кілійського районів

Свої кандидатури по цьому округу висунули 12 осіб. Звітували про використання виборчих фондів вісім. Олександр Бакал та Ігор Плохой вказали, що не отримували коштів на виборчий рахунок та не витрачали відповідно. Офіційні сукупні витрати кандидатів, що звітували, склали 2 млн 267 тис. 540 грн. Своїх коштів кандидати вклали 1 млн 632 тис. 750 грн (70,4%), решту склали внески фізичних та юридичних осіб – 667 тис. 261 грн (28,8%) та 17 тис. 227 грн (0,8%) відповідно. 

На рекламу у ЗМІ кандидати витратили найбільше грошей – 1 млн 801 тис. 428 грн (79,4%), на виготовлення агітації - 346 тис. 636 грн (15,6%) та на її розміщення 107 тис. 51 грн (4,7%).

Вже втретє Антон Кіссе, народний депутат ВР, самовисуванець перемагає у цьому окрузі. Всього до виборчого фонду кандидата Антона Кіссе надійшло 69 тис. грн: 20 тис. грн – власні кошти пана Антона, 15 тис. грн перерахував Олег Меснянкін, який у 2015 році балотувався до Одеської міської ради від політичної партії «Наш край», співголовою якої на той час був саме Антон Кіссе, 20 тис. грн надійшли від Артура Коляди та ще 14 тис. грн - від Олексія Нікуліна. А витратив цей обранець рекордно малу суму (якщо брати серед переможців перегонів 2019 року) – 68 тис. 813 грн 60 коп.

З них більше половини пішло на виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) – 36 тис. 663 грн. 60 коп. На публікацію агітаційних матеріалів у друкованих засобах масової інформації кандидат витратив 27 тис. 260 грн. А на розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) лише 4 тис. 890 грн. Інформації про інші витрати на проведення агітації – таких як демонстрації, зустрічі, концерти, реклама в мережі Інтернет – у фінансовому звіті немає.

Спостерігачі мережі ОПОРА зафіксували порушення законодавства з боку Антона Кіссе: політик вже після реєстрації його кандидатом вручав подарунки виборцям під час святкових заходів. Також місцеві ЗМІ писали про те, що кандидат Кіссе організував і оплатив концерт Макса Барських, який виступив на підтримку кандидата. Але жодної згадки про це в звіті немає.

Більше витратив, однак не переміг висуванець партії «Слуга народу» генеральний директор ТОВ «Жилбудсервіс-2» Руслан Плохой. На політпіар він витратив 1 млн 800 тис. 201 грн, причому 1 млн 200 тис. грн – то власні кошти кандидата. На піар у ЗМІ він витратив більшу частину виборчого фонду - 1 млн 597 тис. 800 грн.

143 виборчий округ, місто Ізмаїл, Ізмаїльський, Ренійський райони, частина Болградського району

Цей округ був не таким привабливим для висуванців, як інші: тут балотувалися семеро політиків. Вадим Шкарівський відмовився балотуватись, але звіт (порожній) подав. Тобто загалом фінансові звіти подали п'ятеро кандидатів. Загальні витрати кандидатів, які відзвітували, склали 2 млн 567 тис. 629 грн. До фондів надійшло 824 тис. 816 грн (32%) власних коштів обранців, 586 тис. 450 грн (22,8%) перераховано фізичними особами та 1 млн 164 тис. 672 грн (45,2%) – юридичними осіб.

Більш за все кандидати витратилися  на виготовлення агітації - 1 млн 135 тис. 832 грн (45,1%), на рекламу в ЗМІ трохи менше – 777 тис. 066 грн (30,2%) та 302 тис. 171 грн (11,7%) – на виготовлення сувенірів та продукції зі своїм ім'ям або портретом.

Переміг по цьому округу голова Одеської обласної ради, самовисуванець Анатолій Урбанський. Всього за виборчу кампанію він офіційно витратив 766 тис. 976 грн. Своїх коштів кандидат вклав 260 тис. грн, ще 541 тис. грн до його фонду перерахував за 4 рази його батько Ігор Урбанський.

На виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації А. Урбанський витратив 75 тис. 360 грн. На публікування агітаційних матеріалів у друкованих засобах масової інформації – 637 тис. 616 грн, на розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами 54 тис. грн. Про інші витрати в звіті не вказано.

Спостерігачами ОПОРА зафіксовані випадки, коли безоплатні товари або послуги кандидат надавал дітям через благодійні фонди. На користь Анатолія Урбанського діяв Благодійний фонд Урбанського, заснований його братом Олександром.

Експерт ЧЕСНО Ігор Фещенко каже, що ці фонди навмисно роблять іменними.

«Є дві мети. Перша – почати завчасну агітацію. Під брендом іменного благодійного фонду роблять акції, проводять спортивні змагання, благодійні роздачі продовольчих продуктів чи якійсь поїздки, чи просто розважальні заходи. Це робить благодійний фонд, але для того, щоб популяризувати ім’я кандидата з чимось хорошим. Друга мета – підкуп виборців, роздача продуктових пайків, щоб не нести відповідальності. Щоб не кандидат роздавав, а благодійний фонд, а кандидат не має жодного стосунку. Але це все – ведення кампанії за гроші невідомого походження. Дуже часто з елементами прямого чи непрямого підкупу, такі благодійні імені фонди використовують, як ширми, для того, щоб не нести відповідальність і не звітувати про походження коштів» – розповідає експерт.

Лідером з витрат на політичну агітацію по 143 округу став генеральний директор ТОВ «НТК Метрополія», висуванець партії «Слуга народу» Віктор Куртєв. За виборчу кампанію він витратив 1 млн 436 тис. 816 грн. Хоча в звіті зазначено, що 399 тис. 816 грн - то власні кошти кандидата, а 1 млн 37 тис. грн - внески від юросіб, однак все це кошти пана Куртєва, оскільки він є власником ТОВ «Центр розвитку Бессарабії», яка перераховувала кошти на його виборчий рахунок. Більше половини коштів виборчого фонду – 834 тис. 945 – кандидат витратив на виготовлення агітаційних матеріалів, ще 290 тис. 771 грн - на виготовлення сувенірів та продукції зі своїм ім'ям або портретом та 225 тис. грн склали витрати на розповсюдження агітаційної продукції, та реклама у мережі Інтернет.

Загальна сума витрат на політичний піар обійшлась кандидатам, що балатувались по цим виборчим округам області, у 6 млн 229 тис. 761 грн. Це офіційна цифра. Однак за час перебігу виборчих перегонів спостерігачі ОПОРИ виявили використання кандидатами-мажоритарниками інструментів непрямого підкупу громадян, застосування адмінресурсу та розповсюдження агітаційної продукції без вихідних даних. 
 

Олеся Ланцман

You control
прозоро
пресс-рум
КВУ
ЦПР

інше

Одеський Центр публічних розслідувань підготував для читачів корисну інформацію про те, як кожен громадянин може цілком законно і не витрачаючи надто багато часу і зусиль дізнатися важливу інформацію про діяльність чиновників і бізнесу

ИзбирКом проанализировал, насколько высокой будет конкуренция на избирательных округах в Одесский городской и Одесский областной советы