15 вересня 2019 р. 13:04

Ціна перемоги: як витрачали свої виборчі фонди кандидати-переможці по 137, 139 та 140 виборчих округах Одещини

Ціна перемоги: як витрачали свої виборчі фонди кандидати-переможці по 137, 139 та 140 виборчих округах Одещини

Сукупно кандидати по трьох виборчих округах Одеської області на політичну кампанію витратили більше 5 млн грн.
 

Відповідно до закону України «Про вибори народних депутатів України», витрати на політичну агітацію здійснюються винятково за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних округах. У попередньому матеріалі ми розповіли про виборчі фонди кандидатів у чотирьох виборчих округах міста Одеси. Цього разу дослідили, наскільки чесними у своїх фінансових звітах щодо використання виборчих фондів були кандидати-переможці. А також виявили тих, хто найбільше вклався у піар-кампанію. 

137 виборчий округ, територія Балтської міської ОТГ, місто Подільськ, Балтський, Кодимський, Окнянський, Подільський, Савранський райони 

По цьому округу балотувалися 24 кандидати, однак двоє з них – Олександр Гончаренко та Сергій Гончаренко - зняли свої кандидатури ще до виборів.

Звітували про витрати з виборчих фондів лише 11 кандидатів. Згідно зі звітами, офіційно на агітацію в період перегонів вони загалом витратили 1 млн 443 тис. 861 грн

Надійшло до виборчих фондів від самих кандидати 589 тис. 798 грн (41,1%), пожертви від фізосіб склали 767 тис. грн (52,5%), а від юросіб – 93 тис. 500 грн (6,4%). 

Більш за все коштів кандидати витратили на виготовлення агітаційних матеріалів – 648 тис. 80 грн (44,9%), на піар-кампанію в ЗМІ – 482 тис. 941 грн (33,4%) та на розміщення політичної реклами – 162 тис. 240 грн (11,2%).

До речі, самовисуванець Віктор Глущенко, висуванець партії «Опозиційний блок» Володимир Мазур та самовисуванець Анатолій Халабуда подали нульові звіти.

Переміг на цьому окрузі самовисуванець, чинний народний депутат України Олексій Гончаренко. На піар-кампанію себе він офіційно витратив 308 тис. 231 грн 70 коп.

Надходження до виборчого фонду кандидата склали 309 тис. 250 грн власних коштів. З них за виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) сплачено 32 тис. 500 грн. За виготовлення предметів, матеріалів (сувенірів, канцтоварів тощо), з використанням прізвищ чи зображень (портретів) кандидатів – 46 тис. 280 грн. Оплата ефірного часу на телебаченні обійшлась обранцю у 52 тис. 259 грн 70 коп. А оплата ефірного часу на радіо лише у 3 тис. грн. Витрати на публікацію агітаційних матеріалів у друкованих ЗМІ обійшлись Олексію Гончаренку у 40 тис. грн. За розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) він сплатив 106 тис. 292 грн. В розділі "інші витрати" вказані оплата послуг за організацію та проведення дозвільно-культурного заходу та оплата дитячих іграшок при проведенні дозвільно-культурного заходу на суму 23 тис. 500 грн. Про розміщення рекламу у Інтернеті не згадано. Хоча згідно з даними бібліотеки реклами у Facebook, на агітацію у цій мережі він витратив 421 долар США.

Під час виборчої кампанії спостерігачі мережі ОПОРА неодноразово фіксували випадки порушення в веденні агітації цього кандидата: то кандидат організував свято для дітей, де роздавали матеріали з політичною рекламою на користь Олексія Гончаренка, то на зустрічі з виборцями та в інтерв'ю ЗМІ використовував бюджетні проекти задля власного піару.

«Це не нормована, але традиційна річ, – каже Ігор Фещенко, аналітик з партійних фінансів Громадського руху ЧЕСНО, – коли чиновники чи народні обранці їздять з робочими візитами. На цьому рівні в депутатів чи чиновників повинна працювати певна етика – не використовувати державного ресурсу на ведення передвиборчої кампанії». 

Експерт зазначає, що чиновникам або депутатам, які балотуються, категорично заборонено поєднувати заходи службового і виборчого характеру. Якщо обранець в службовій поїздці або на службовому заході, він не має права згадувати, що він кандидат, агітувати за себе, когось підтримувати або, навпаки, критикувати. Це можна робити лише в неробочій час або перебуваючи у відпустці. Порушують же ці норми чиновники-обранці тому, що санкцій законодавством не передбачено. 

Найбільше витрат з виборчого фонду серед кандидатів по цьому виборчому округу було у висуванця партії «Слуга народу», адвоката адвокатського об'єднання «Мітракс» Олександра Муконіна – 641 тис. 758 грн 86 коп. З них 371 тис. 237 грн. було витрачено на виготовлення агітаційної поліграфії, а 205 тис. 921 грн – на рекламу в ЗМІ.

139 виборчий округ, місто Южне, частина Суворовського району міста Одеси, Великомихайлівський, Захарівський, Роздільнянський райони, частина Біляївського, частина Лиманського районів

По цьому округу балотувались 17 осіб. З них остаточні фінансові звіти подали лише семеро. У звітах зазначено, що сукупно на політичний піар ці кандидати витратили 2 млн 411 тис. 55 грн

До виборчих фондів власних внесків обранців надійшло 969 тис. 357 грн (40,2%), а пожертв від фізичних осіб – 1 млн 445 тис. 822 грн (59,8%).

Найбільше кандидати витратили на рекламу в ЗМІ – 1 млн 776 тис. 534 грн (73,6%). На другому місці - витрати по виготовленню поліграфії – 379 тис. 343 грн (15,7%), а на третьому місці - розміщення агітації – 209 тис. 198 грн (8,7%).

Володимир Слідзюк (партія «Голос») та В'ячеслав Страшилін («Опозиційний блок») подали звіти по нулях.

На цьому окрузі перемогу одержав член наглядової ради ТОВ «ПСГ «Камбіо-Інвест», висуванець партії «Слуга народу» Ігор Васильковський. Сума витрат на агітацію в нього склала 802 тис. 664 грн 25 коп.

Всього до виборчого фонду кандидата надійшло 805 тис. 822 грн. З них 748 тис. 500 грн - від самого кандидата, а ще 57 тис. 322 грн - від ТОВ «Інтерактивна медіа платформа», власниками якого в рівних частках є Олена Васильковська та Леонід Рубінштейн.

З них на виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) пішло 200 тис. 383 грн 25 коп. Оплата ефірного часу на телебаченні обійшлась у 381 тис. 462 грн, а публікації агітаційних матеріалів у друкованих ЗМІ - 76 тис. 21 грн. За розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) сплачено 124 тис. 798 грн. За створення та проведення рекламної кампанії у мережі Інтернет у фінансовому звіті виборчого фонду зазначено суму у 20 тис. грн. Згідно з даними бібліотеки реклами Facebook, за агітацію на користь Ігоря Васильковського у цій мережі ГО «Команда Зеленського» сплачено 4 тис. 949 доларів США.

«Це проблема всієї партії «Слуга народу», – розповідає Ігор Фещенко. – Згідно з нашими підрахунками, сукупно вона витратила 530-540 тис. доларів на виборчу кампанію. Однак у партійному звіті партії не відображено витрати на соцмережі».

За сумою витрат на самопіар у 139 окрузі переміг депутат Одеської обласної ради, висуванець партії «Опозиційна платформа – За життя» Віталій Саутьонков. Офіційно він витратив 1 млн 299 тис. 434 грн. При цьому сам кандидат у свою піар-кампанію взагалі не вкладався. Всю суму йому надали благодійники – фізичні особи. Одним з них був ще один депутат Одеської обласної ради, безпартійний Володимир Кривошея. Він перевів на рахунок виборчого фонду Саутьонкова 1 млн грн (77%). 

За період виборчої кампанії Віталій Саутьонков не раз потрапляв у поле зору спостерігачів мережі ОПОРА: проведення безкоштовної діагностики зору в чотирьох селах Роздільнянського району, участь у відкритті дитячих майданчиків, проведення концертів.

140 виборчий округ, територія Біляївської міської ОТГ, міста Теплодар, Чорноморськ, Овідіопольський район, частина Біляївського району

Участь у передвиборчий гонці по цьому округу спочатку взяли 17 осіб. Однак Сергій Миза вирішив скасувати свою реєстрацію. 

Звіти про використання виборчих фондів подали лише дев'ятеро. Загалом кандидати цього округу на політичну рекламу витратили 1 млн 394 тис. 153 грн

Надійшло на рахунки виборчих фондів 338 тис. 160 грн (24,2%) – власних коштів кандидатів та 1 млн 62 тис. 518 грн (75,8%) – пожертви від фізичних осіб. Більше за все обранці цього округу витратили на розміщення агітації – 680 тис. 678 грн (48,8%), на рекламу у ЗМІ 368 тис. 767 грн (26,4%) та ще 319 тис. 988 грн (22,9%) на виготовлення агітації.

Сергій Колебошин, заступник голови Одеської обласної державної адміністрації, висуванець ПП «Слуга народу» став переможцем як перегонів, так і за рівнем витрат з виборчого фонду.     

Всього до виборчого фонду кандидата надійшло 640 тис. грн. З них 40 тис. грн - це його власні кошти, 500 тис. грн за чотири рази надійшли від Христини Младінової та ще 100 тис. грн – від Михайла Колебошина.

Сума витрат на виборчу кампанію склала 639 тис. 672 грн 92 коп. З них на виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) витрачено 118 тис. 40 грн. На публікацію агітаційних матеріалів у друкованих ЗМІ – 43 тис. 976 грн 61 коп. За оренду приміщень усіх форм власності для проведення зборів громадян, інших публічних заходів передвиборної агітації кандидат сплатив 498 грн 31 коп. А за розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) – 420 тис. 558 грн. Створення та проведення рекламної кампанії у мережі Інтернет обійшлося Сергію Колебошину у 56 тис. 600 грн. Згідно з даними бібліотеки реклами Facebook, за агітацію на користь Сергія Колебошина у цій мережі ПП «Слуга народу» сплачено 2 тис. 374 дол. 

Загальна сума витрат на політичний піар обійшлась кандидатам, що балотувались по цих виборчих округах Одещини у 5 млн 249 тис. 71 грн. Це офіційна цифра. Однак за час перебігу виборчих перегонів спостерігачі ОПОРИ виявили використання кандидатами-мажоритарниками інструментів непрямого підкупу громадян, застосування адмінресурсу та розповсюдження агітаційної продукції без вихідних даних. 

P.S. Інформація щодо використання виборчих фондів кандидатами у 138 виборчому округу невідома, оскільки окружною виборчою комісією не було передано фінансових звітів до ЦВК. Не надали вони звіти і на інформаційний запит журналіста.

Олеся Ланцман

Поділитися