Зерно, одеська фабрика тролів та чума: моніторинг російської пропаганди щодо Одещини

30 липня 2022 р. 18:34

медіаграмотність

Росія створить «гуманітарні коридори» у Чорному морі для вивозу зерна, одеська фабрика тролів могла спровокувати «заворушення» в Казахстані та ЗСУ «хочуть» заразити одеситів чумою – такими були найбільш помітні теми російської пропаганди щодо Одеси та регіону в червні.

Російські пропагандисти згадували про Одещину майже щодня: за означений період 24 публікації так або інакше стосувалися області. Це означає, що Одеса залишається в орбіті російських інформаційних операцій.

Кремлівські пропагандисти намагаються показати, що Чорне море та Одеса є нібито російською сферою впливу. Й для того, щоб вирішувати якісь проблеми, наприклад, вивозити зерно, необхідно домовлятися саме з росіянами. Окрім цього, декілька разів згадували про те, що Одесу скоро захоплять, а також продовжували створювати негативний образ ЗСУ, української влади, які нібито загрожують одеситам (розміщують озброєння біля цивільних об’єктів, провокуючи російських військових стріляти). Не обійшлося й без улюбленої теми пропагандистів – біологічної зброї. Для цього згадали про одеську «чумку» і опублікували вигадки про те, що ЗСУ розмістили там важке озброєння, чекаючи на те, що росія завдасть ракетного удару. А потім, мовляв, українська влада звинуватить росіян у тому, що вони заразили чумою містян.

Розглянемо основні кремлівські наративи детальніше.

«Мирні гуманітарні» коридори в Чорному морі від кремля

Ще на початку повномасштабного вторгнення росіяни обстрілювали цивільні судна, порушуючи міжнародне морське право. Вони ж і замінували море. Але в усьому цьому російська пропаганда, звісно, намагалася звинуватити саме Україну. Як на початку повномасштабного вторгення, так і у червні механізми були ті самі.

Так, для того, щоб вплинути на тлумачення важливої теми, яку обговорює весь світ, путін дав інтерв’ю телеканалу «росія 1», де розповів, що нібито не існує проблеми вивозу зерна. І що росіяни нібито готові сприяти вирішенню усіх проблем. Це інтерв’ю і стало сигналом для пропагандистів – широко висвітлювати цю тему. Також вислови із цього інтерв’ю активно використовувалися пропагандистами у бекграундах до інших публікацій. Тож брехня путіна постійно множилася, поширюючись через безліч підконтрольних кремлю каналів.

Для цього вони цитували Блінкена і звинувачували його в тому, що він поширює неправдиву інформацію і нападає на рф, заявляючи, що саме росія краде українське зерно і продає його. Щоб збити з пантелику нерозважливого читача, долучали до текстів про зерно прокремлівських експертів, які розповідали, що росія, незважаючи на санкції, зайняла «найбільш м’яку позицію» і готова сприяти проходу пароплавів. І, звісно, звинувачували у продовольчій кризі США й закликали не коритися її «розбійним вимогам».

Після цього ці експерти почали масово рекламувати «гуманітарні коридори» для вивозу зерна, які створила росія, повідомляли про маршрут та час дії. І побіжно зауважували «позитивний кейс» Маріуполя, звідки змоги вийти «п’ять іноземних суден», а також Бердянська, порт якого готовий до перевезення зерна. Ситуацію навіть коментував Пушилін, обіцяючи що «мзс днр» усе проконтролює. Залучаючи до коментування таку значну кількість спікерів, кремлівська пропаганда намагалася створити враження, що саме росія має вирішувати, як вивозитиметься українське зерно з українських портів.

У ще одній публікації на цю тему РІА «Новости» «Госсекретарь Блинкен назвал проверку Россией заходящих в порт Одессы судов бессмысленной» натякали на те, що перевірка українських пароплавів потрібна, бо «київській владі» не можна довіряти. Пропагандисти стверджували, що саме Україна створила цю проблему: «київська влада сама створила безліч перешкод для вивезення зерна на експорт: крім підпалу зерна в Маріупольському порту, українські війська провели мінування акваторії Чорного моря, що не дозволяє везти зерно на світові ринки судами».

Інші прокремлівські видання допомогли поширити цей наратив, зокрема й через яндекс-новини.

Фактично, усі проблеми, які створює росія, пропагандистами відразу перекладаються на Україну. Тож і виходить, що Україна сама на себе напала, сама замінувала Чорне море та ще й знищує власне зерно, щоб воно нікому не дісталося, в тому числі і їй.

Тож з одного боку пропагандисти намагалися створити враження, що саме росія буде контролювати процес вивозу зерна, а з іншого показували Україну як ненадійного партнера, намагаючись усіляким чином її оббрехати. Наприклад у тому, що ЗСУ спалюють зерно.

Таким чином, на інформаційному фронті росія готувалася до перемовин по зерну, які відбулися вже в липні, намагаючись послабити позиції України. Діяли як на міжнародну авдиторію (через телеканал «Russia Today»), так і на внутрішню. У цій викривленій реальності саме росія була показана як така, що несе мир, що в Чорному морі безпечно саме завдяки її діям, а от «неадекватну» Україну варто вгамувати.

Дивіться також: Катерина ІІ та бісексуальні європейці, що заражають віспою мавп: моніторинг одеських соцмереж

Одеська фабрика тролів могла спровокувати «заворушення» в Казахстані

Про «український слід» в Казахстані розповів російський хакер, який на правах анонімності повідомив про це РИА «Новости». 

«Наскільки успішно чи не успішно – це вже інше питання. Але, що вони [одеський центр інформаційно-психологічних операцій] доклали до цього руки, є підтвердження» - ось, в принципі, і все, що повідомив анонімний хакер.

Цього вистачило для того, щоб провідне пропагандистське видання поставило окремий текст на стрічку. Далі цю «новину» підхопив сайт «Спутник» у Казахстані (ця мережа сайтів, відкрита майже в усіх колишніх республіках СРСР та у деяких країнах Східної Європи, мережа є підконтрольною пропагандистці Маргариті Сімоньян). На цьому сайті новину про «український слід» подали вже із посиланням на заступника голови Казахстанського комітету нацбезпеки Аскара Амерханова. Як це сталося? Для цього у нього в кулуарах про «український слід» запитали журналісти – чи є в нього інформація про нібито причетність до «січневих подій» українських «фабрик тролів». А він і відповів, що перевірятимуть будь-які відомості щодо цього, зокрема й ці. 

Таким чином через анонімного хакера, який, можливо, і зовсім не існував, вкинули дуже корисний для кремля наратив: Україна нібито свідомо шкодила Казахстану. Як бачимо, «новина» дуже активно розійшлася казахстанськими ЗМІ. У деяких повідомленнях навіть не ставили лінк на РИА «Новости»: ніби це саме внутрішня справа Казахстану, до якої рф не має ніякого стосунку.

На спеціально сплановану інформаційну операцію вказує ще й дата публікації «новини». Згадаймо червневі заяви президента Касим-Жомарта Токаєва на Петербурзькому міжнародному економічному форумі. Там він сказав, що вважає «лднр» квазідержавами, а сам Казахстан не визнаватиме їх. Форум відбувся 21 червня. А анонімний хакер заговорив уже о шостій ранку наступного дня. І в цей же день на казахстанському сайті «Спутник» з’явилася «новина» із посиланням на топпосадовця КНБ. Ймовірно, таким чином, хотіли налаштувати суспільство Казахстану проти України, але використовуючи вже відсилку до резонансних місцевих подій.

Відкриття театрів та міни на пляжах: що міжнародні медіа писали про Одесу в червні

Одеса та «нові плани спецоперації»

Декілька разів пропагандисти розповідали про плани росіян захопити Одесу в рамках нової фази спецоперації.

Для того, щоб надати цій інформації солідності, запрошували «військового експерта»  - колишнього радянського офіцера, воєнного кореспондента та письменника Владислава Шуригіна. В інтерв’ю кремлівському виданню «Известия» він заявив, що без Одеси «денацифікація» України буде неповною. І спрогнозував, що ЗС рф «вкладуться в три місяці». Проте на основі яких даних складений такий прогноз, не повідомлялося. Його заяви передрукували на сайті «Лента.ру» та на низці інших видань: «Московский комсомолец», «Вести недели», Newsfactory.su тощо.

Цю ж тему порушили і на сайті «Russia Today», але спікером тут виступив журналіст німецької газети Welt (тієї самої, що ненадовго прихистила російську пропагандистку Овсяннікову). Власкор видання у Москві Кристоф Ваннер заявив, що плани кремля залежать від того, як складатиметься ситуація на фронті. І, можливо, якщо росія матиме успіх, то вона піде далі – і на Одесу в тому числі. Але це не завадило «Russia Today» подати це під заголовком: «Welt: успіхи в Донбасі можуть розігріти апетити росії – ІноТБ». Виглядає так, ніби це позиція самого видання. Насправді ж такий заголовок – результат перекручення цитати власкора видання в рф.

Поки що цей наратив про «взяття Одеси за три місяці» представлений у нашій вибірці двома матеріалами, хоча прогнозуємо в липні-серпні більшу активність і долучення різноманітних спікерів - від фейкових експертів і до дипломатів та зарубіжних російських «корисних ідіотів».

Звісно, писали і про «високоточну» російську зброю. Так незадовго до «акту доброї волі» на острові Зміїний російські пропагандисти повідомляли про «божевільну спробу [київського режиму] оволодіти островом». І в цій спробі нібито було задіяно 15 безпілотників, у тому числі й Bayraktar. Росіяни нібито збили 13 безпілотників, а потім нанесли удар по Одесі по військовому аеродрому Шкільний. Насправді ж росіяни поцілили у логістичний продуктовий склад, а не в аеродром. При цьому одну людину було поранено.

Тож через цей наратив росіяни продовжують розповідати свою казку про війну в Україні, де є тільки успіхи, все продумано, західна зброя знищується і жоден цивільний ніби не страждає.

Дивіться також: Чи може клікбейт в одеських медіа допомогти російським пропагандистам

«Українські нацисти тероризують одеситів»

Цей вже звичний наратив також продовжили розвивати. Так, міноборони рф публікувало свої вигадки про нібито розміщення на території цивільних об’єктів важкого українського озброєння. В одному із повідомлень йшлося про те, що з однієї із одеських лікарень вигнали пацієнтів і поставили там РСЗВ. Цю маячню опублікувало РИА «Новости» із посиланням на воєнного злочинця, «м’ясника Маріуполя» - мізінцева. Після цього «новина» активно розійшлася російським сектором інтернету Її передрукували на сайтах «Лента.ру», «Газета.ру», «Лайф.ру», згадані вже сайти «Спутник» за межами росії.

Той самий мізінцев повідомляв і про те, що українська влада поставила одеситів перед загрозою зараження чумою. Новина також вийшла спочатку на РИА «Новости», а потім масово перепубліковувалася російськими та зарубіжними сайтами. Так, вона вийшла на тих самих «Спутниках» в Азербайджані та Вірменії, а через сервіси новин на Яндексі та Рамблері поширювалася і для внутрішньої авдиторії (Газета.ру, Звезда тощо).

Ще одна тема у межах цього ж наративу – це текст видання «Russia Today» про те, що в Одесі нібито прямо на вулицях хапають чоловіків і змушують йти до військкоматів. Для того, щоб подати цю інформацію, використовували анонімні джерела.

Так, видання нібито зв’язалося із працівником «одного з київських військкоматів», який підтвердив, що «повістки видають на вулицях усім людям призовного віку». А потім із посиланням на одесита «по имени Евгений» розповіли про те, що беруть навіть тих, хто прийшов до військкомату п’яним. «Євгенія визнали придатним для несення служби, відправили додому і наказали з’явитися до військкомату наступного дня. Тверезим. Тепер Євгеній знаходиться у бігах», - написало видання.

Замість висновків

Як бачимо, у червні Одещина ставала об’єктом не тільки військових, але й інформаційних атак. Пропагандисти використовували гарячі теми: продовольча криза, казахстансько-російські взаємини для того, щоб дискредитувати Україну і показати, що нібито росія – господарка Чорного моря. Як правило, ці теми «продавалися» на зовнішню аудиторію.

Для росіян та жителів колишніх радянських республік пропагандисти використовували більш прості теми: згаданих вже «нацистів», які тероризують одеситів, а також намагалися за допомогою теми «візьмемо Одесу через три місяці» підняти всім бойовий дух. Зазначимо, що кількість передруків подібних текстів на підконтрольних кремлю сайтах в росії та за її межами надзвичайно велика.

Важливо зазначити, що деякі із наративів, що призначені для внутрішньої авдиторії, потрапляли і до одеських регіональних telegram-каналів. Вони продовжили передруковувати повідомлення російського міноборони. У тому числі, згадані теми про лікарню, з якої «нацисти» вигнали пацієнтів, а також про чуму. Таким чином численні фейки відомства поширювалися і на українську авдиторію, що під час війни може вважатися небезпечним явищем. Адже повтор – один із прийомів пропаганди. І якщо повідомлення міноборони рф цитуватимуть на популярних telegram-каналах мало не щодня, частина авдиторії може повірити російським «побрехенькам».

Тож кремлівські наративи потенційно можуть становити загрозу інформаційному полю Одещини, бо, по-перше, до повномасштабного вторгнення наші попередні дослідження показували наявність прокремлівських наративів у ЗМІ регіону. А, по-друге, у шаленому потоці новин, який значно збільшився з 24 лютого, через неуважність деякі пропагандистські меседжі все ж можуть потрапляти вже й у регіональні джерела.

Авторка: Наталя Стеблина

Моніторинг підготовлений за допомогою програми "Краля", створеною виданням «ІзбірКом» в рамках проєкту, спрямованого на протидію кремлівській дезінформації та політиці маніпулятивного впливу на громадян за підтримки The Black Sea Trust for Regional Cooperation.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

24 лютого Росія розпочала широкомасштабне військове вторгнення в Україну, оголосивши проведення "спеціальної військової операції" в Україні.  Президент Росії Володимир Путін повідомив про офіційне визнання так званих Донецької та Луганської народних республік (окуповані окремі райони Донецької та Луганської області) 21 лютого. Напередодні в ОРДЛО оголосили "масову евакуацію жінок, дітей та людей … читати далi

Понад п'ять місяців весь світ спостерігає, як Україна чинить опір російській агресії. Впливові міжнародні організації всіляко підтримують нашу країну, причому не тільки з початку повномасштабного вторгнення, а й ще з 2014 року, коли росія незаконно анексувала Крим та розв'язала збройний конфлікт на Донбасі. Проти країни-агресора вводяться санкції, тоді як Україна … читати далi

Станом на початок серпня 2022 року частини деяких українських регіонів, на жаль, залишаються окупованими. Важко не помітити, як загарбники поспішають не тільки підкорити собі органи місцевого самоврядування, бізнес та медіа, а й якомога швидше залізти в голову молодому поколінню – через підручники та засланих «вчителів-волонтерів». Журналісти Центру публічних розслідувань розібралися, … читати далi

Велику державу на півдні Азії, самоназва якої, згідно з Конституцією – Бгарат, більше відому нам як Республіка Індія, називають найбільшою демократією світу. І не дарма, адже, за даними перепису населення 2011 року, ця держава налічувала більше 1,21 мільярда громадян. Вона має федеративний устрій, хоча носить назву “Союзу”, складається з 28 штатів … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР