29 квітня 2022 р. 14:45

Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда шукає нових форм

Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда шукає нових форм

За період з 1 по 15 квітня 2022 було проаналізовано дописи 57 пабліків, які не є ЗМІ, однак висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області.

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за 15 діб становить 21 329 дописів.

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:

Хронологія основних інфоприводів періоду 01-15.04.2022:

  1. День гумору 1 квітня;
  2. Буча, Ірпінь, Гостомель, Маріуполь, Краматорськ;
  3. Смерть Володимира Жиріновського;
  4. 78-ма річниця Визволення Одеси від німецько-фашистських окупантів;
  5. Затоплення крейсеру «Москва»;
  6. Затримання Віктора Медведчука;
  7. День космонавтики.

Звернемо увагу, що проросійська пропаганда 2022 року у фейсбук пабліках та групах одеського регіону вже не є такою відвертою, як у минулі роки, вона все ретельніше приховується та маскується. На фоні хвилі патріотизму та проукраїнських настроїв, проросійська пропаганда перемістилася у «підпілля» та стала набагато більш прихованою. Це можна побачити навіть у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, коли спостерігалася значна кількість публічних постів, що безпосередньо містять ознаки пропаганди. Зараз пропагандистські заклики в своїй переважній більшості спустилися до коментарів, як правило, непропагандистських постів. Однак це не означає, що пропаганда зникла, це свідчить лише про те, що треба посилити увагу щодо її виявлення та знешкодження.

При проведенні дослідження інформаційних матеріалів фейсбук пабліків одеського регіону, зауважимо, що 52% від загальної кількості всіх публікацій, які були проаналізовані в означений період, були присвячені не політичним темам та подіям (природа та тварини, мистецтво, архітектура, навчання тощо). Інші 48% дописів так чи інакше були політично-забарвлені та за ступенем приналежності контенту до проявів інформаційних операцій, тобто за ступенем нейтральності/маніпулятивності їх змісту розподілялись за наступними трьома типами:

1) Нейтральний контент – дописи цього типу не містять ознак та проявів інформаційних операцій. 

96,86% політично-забарвлених дописів ми можемо уналежнити до типу нейтрального контенту, що становить 98,49 % від загальної кількості всіх публікацій, що були проаналізовані в означений період.

2) Маніпулятивний контент низької інтенсивності проявів інформаційних операцій – дописи цього типу мають деякі незначні риси ворожих інформаційних операцій, але кінцева мета створення та поширення цих дописів залишається незрозумілою: подібні дописи цілком вірогідно можуть бути елементами ворожих інформаційних операцій, але водночас висока вірогідність того, що вони створюються та поширюються "корисними ідіотами".

2,79% політично-забарвлених дописів ми можемо уналежнити до маніпулятивних дописів низької інтенсивності, що становить 1,34% від загальної кількості публікацій, що були проаналізовані в означений період.

3) Маніпулятивний контент високої інтенсивності проявів інформаційних операцій – дописи цього типу мають достатньо ознак, щоб впевнено стверджувати про їх належність до проявів інформаційних операцій.

0,35% політично-забарвлених дописів ми можемо уналежнити до типу маніпулятивних дописів високої інтенсивності, що становить 0,17% від загальної кількості публікацій, що були проаналізовані в означений період.

Дивіться також: В рф поширюють фейк, ніби під час подій 2 травня в Одесі були задіяні спецслужби Ізраїлю

Зафіксовані прояви пропаганди або інших потенційно ворожих інформаційних операцій:

  • Наявність у текстах ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Свідоме визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих.

Наприклад, ворожі вислови щодо україномовних: як «понаехавших западенцев»; а також твердження, що «так называемые националисты это быкота из сел которая к Одессе вообще никакого отношения не имеет» тощо.

  • Дискредитація української державності на рівні стилістики української мови та її носіїв. В якості прикладу можна навести твердження, що використовувати український варіант написання слова «одесит» з однією літерою «с» можуть лише «жалкие боты» або ті, хто «слегка ку-ку».

До цієї ж категорії порушень можна віднести зневажливі згадування Президента України, як «клоуна», що тільки і чекає грошей від Джо Байдена та Бориса Джонсона тощо.

  • Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями тощо. Наприклад, що життя Одеси за часів фашистської окупації під час Другої Світової війни було щасливим та безпечним. Підведення до думки, що в окупації немає нічого поганого, адже вона приносить у місто «порядок».

Також проросійська пропаганда скористалася 78-мою річницею Визволення Одеси від німецько-фашистських окупантів для знецінення ролі мешканців міста Одеси у звільнені міста від фашистських загарбників та ідеалізації ролі російських воїнів, як тих, хто звільнив місто Одесу від фашистів в 1944 році. В деяких одеських пабліках 10 квітня були розміщені відверто проросійські фотографії, з яких виходить, що саме росіяни є справжніми захисниками Одеси.

Зауважимо, що в повномасштабній війні проти України для прикриття своїх агресивних імперських цілей Росія використовує саме привід захисту росіянами українських міст від «фашистів».

 

  • Нагнітання панічних настроїв та підрив довіри до місцевої влади. Наприклад, шляхом розповсюдження пліток, що органи місцевої влади впровадили комендантську годину та заборону пересування 10 квітня виключно для того, щоб не дати одеситам відсвяткувати День Визволення Одеси росіянами.

А також про те, що місцева влада зараз планує організацію вибухів безпосередньо перед 9 травня для подальшого залякування населення.

  • Подання версій російської пропаганди як об’єктивних доведених фактів. Наприклад, ігнорування доказів геноциду українського населення російськими окупантами в Київській області, зокрема, в Бучі, а також ствердження, що це фейки, створені українською владою: «Мы хотим правды а не фейков ваших долбаных, не кино ваше не профессиональное».

Ще в якості прикладу можна навести заклики зривати антиросійські плакати в публічних місцях під виглядом турботи про міську естетику оскільки антивоєнна символіка «уродует дизайн городской среды».

  • «М’яка» пропаганда «єдиного минулого» України та росії, наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії, публікація архівних фотографій Одеси та міст Одеської області часто зі старими радянськими назвами та зі згадуванням про щасливі безтурботні часи тощо.

Публікація інформації про радянські стрічки, що частково чи повністю були зняті в Одесі, та розповідей про акторів, які в них знімалися. Слід зауважити, що в проаналізований період пропаганда з ознаками ностальгії за спільним минулим охоплює понад 70% усіх пропагандистських матеріалів у пабліках.

  • Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності, твердження про єдність народів.

Зустрічаються пропагандистські твердження, що мешканці Одеси «любят Путина и русский мир», а «Россия», це – «матушка-освободительница». Досі дуже популярним залишається фіксація територіальної окремішності Одеси та «одеської мови», разом із зверхнім ставленням до мешканців інших українських територій.

Читайте дослідження Центру стратегічних комунікацій про інші фейки, що поширюють російські соцмережі.

Звернула на себе увагу фейкова реклама - «першоквітневий жарт» концерту «иZ россии с любовью», що швидко розійшлася у різних пабліках одеського регіону, отримавши 3,7 тис. поширень (прогнозуємо, що до 9 травня кількість таких поширень ще буде зростати). Проведений нами аналіз коментарів до публікації свідчить, що значна кількість користувачів сприймає цю інформацію як достовірну, завдяки чому проросійська фашистська символіка продовжує легально з’являтися в стрічках одеських соціальних мереж.

При цьому важливо відзначити критичне зниження кількості дописів на традиційну пропагандистську тематику квітня – Юрій Гагарін та його політ в космос.

Невелика кількість опублікованих постів на цю тему (6) супроводжується численними коментарями, що в цей день тут мають бути фото першого космонавта України Леоніда Каденюка, а також українців Сергія Корольова та Валентина Глушка, які «запускали» Гагаріна в космос. Інша частина постів, присвячених Дню космонавтики та авіації (17), вже не використовують зображень Юрія Гагаріна. Вказані обставини безперечно можна визнати суттєвою поразкою для проросійських пропагандистів, які десятиріччями експлуатували космічну тематику як привід для гордості за наше спільне героїчне минуле.

Попри всі страшні події, українці за допомогою гумору на актуальні теми намагаються протистояти війні, яку розв’язала росія проти нашої країни.

Найбільш популярними зображеннями цього гатунку були наступні:

Таким чином, можна констатувати, що за період першої половини квітня в одеських пабліках спостерігалась майже довоєнна активність за кількістю постів та водночас значно поменшало відвертих проявів ворожих інформаційних операцій та маніпулятивного контенту низької інтенсивності.

Авторка: Марина Калашлінська

Більше про російське вторгнення у хроніці ІзбірКома

Моніторинг підготовлений за допомогою програми, створеною виданням «ІзбірКом» в рамках проєкту, спрямованого на протидію кремлівській дезінформації та політиці маніпулятивного впливу на громадян за підтримки The Black Sea Trust for Regional Cooperation.

Поділитися