Моніторинг одеських соцмереж: кіно-ностальгія та російський інформаційний продукт

20 березня 2021 р. 12:51

ЗМІ медіа

За період з 8 березня по 14 березня було проаналізовано 187 пабліків, серед яких 87 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 435 тис. 921 учасник.

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

  1. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих.
  2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
  3. Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо.
  4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
  5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин.
  6. Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності.
  7. Визнання “ЛДНР” та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 14 тис. 635 дописів.

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:

Зафіксовані порушення:

1) Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів – 180 дописів.

2) Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 253 дописи.

3)  Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності – 12 дописів.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 445 дописів, що становить 3% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів.

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими дописамимв пабліках:

  • 15 тис. 150 репостів, що складає 9,8% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
  • 6 тис. 870 коментарів, що складає 6,8% від усіх коментарів;
  • 85 тис. 887 лайків, що складає 12% від усіх лайків тижня.

Абсолютна більшість дописів з ознаками пропаганди належать до пунктів, що стосуються ностальгії за радянськими часами та повідомлень з посиланнями на російські інформаційні ресурси. Дописи з ностальгією за часами СРСР мають найбільшу кількість взаємодій.

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому, на один пропагандистський допис припадає 34 репости, у той час як на один звичайний пост припадає 10 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 193 лайки та 15 коментарів. Статистика середньої взаємодії зі звичайним дописом нижча. Так, один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому має 42 лайки та 6 коментарів.

Отже, активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була у 3-4 разів вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень.

Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 29. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 1 млн 154 тис. 690 підписників.

Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин

Сумарно цього тижня було опубліковано 253 дописи (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР, що становить 1,7% від загальної кількості опублікованих дописів у межах вибірки, або 57% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР:

  • 13 тис. 850 репостів, що складає 9% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 91% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 5 тис. 791 коментар, що складає 5,7% від усіх коментарів, або 84% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 79 тис. 848 лайків, що складає 11,5% від усіх лайків тижня, або 92% від лайків усіх пропагандистських постів.

Отже, активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами цієї категорії була у 3-7 разів вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень.

Найбільшу кількість взаємодій цього тижня мали матеріали:

  • з фрагментами сюжетів радянських фільмів;
  • з фотоілюстраціями Одеси радянських часів;
  • з інформацією про Юрія Гагаріна (дописи були опубліковані 9 березня у День народження радянського космонавта).

Крім того, у мережі були зафіксовані поодинокі дописи про часи Великої Вітчизняної війни та про купівельну спроможність населення.

Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів)

Цього тижня було зафіксовано 180 випадків розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що становить 1% від загальної кількості постів тижня, або 40% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди:

  • 1 тис. 112 репостів, що складає 0,7% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 7% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 976 коментарів, що складає 1% від усіх коментарів, або 14% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 5 тис. 239 лайків, що складає 0,7% від усіх лайків тижня, або  5,8% від лайків усіх пропагандистських постів.

Дописи з посиланням на web-ресурси з доменом .ru – 143 пости.

Дописи з посиланням на strana.ua – 4 пости.

Дописи з посиланням на sharij.net – 14 постів.

Дописи з посиланням на ZIK, 112 Україна, NewsOne – 19 постів.

Серед дописів з посиланням на web-ресурси з доменом .ru містяться матеріали з таких інформаційних ресурсів, як zen.yandex.ru, lenta.ru, ukrainian.ru, ria.ru, russian.rt.com, etazhi-lit.ru, s-m-i24.ru, warspro.ru.

Поширені дописи з медіа sharij.net в основному стосувались теми вакцинації та заборони партії Шарія. Варто додати, що половина дописів з цього медіа були поширені у пабліку “Одесса: новости, сплетни, юмор” користувачем-ботом. Ми писали про це явище у моніторингу за минулий тиждень.

Теми проросійських новинних ресурсів ZIK, 112 Україна, NewsOne особливо не відрізнялись від новин медіа Шарія. Так само нагнітається ситуація з вакцинацією населення та збільшенням хворих на Covid-19.

Також користувачі FB спільнот активно поширюють матеріали медіа 112 Україна зі згадкою Оксани Марченко, що мають на меті нарощення рейтингу довіри. Варто додати, що новини з цих ресурсів в основному розміщують у спільнотах  міста Ізмаїл (Подслушано Измаил, Мой Измаил).

Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності

Цього тижня було опубліковано 12 дописів, що належать до даної категорії та складають 2,6% від усіх пропагандистських постів.

У цих дописах йдеться про існування “одеської мови” і навіть у якості підтвердження автори спирались на фрагменти з оповідання Власа Дорошевича 1895 року «Одесский язык». Крім того, автори матеріалів розрізняють справжніх одеситів від несправжніх. 

Текст матеріалу:

"ОДЕССИТЫ И ОДЭСЫТЫ - ДВЕ БОЛЬШИЕ РАЗНИЦЫ"

Буквально пару лет назад в одесский язык вошло новое слово, которое уже употребляется не только в устной речи, но и письменно. Например, заведующий отделом культуры муниципальной газеты «Одесский вестник» Игорь Плюсюк написал в одном из своих фельетонов: «одесситы и одэсыты – две большие разницы».

Слово «одэсыт» создано с помощью фонетических особенностей одесского языка, сложившихся во второй половине 20 века. Зачастую заменяя букву «е» на букву «э» в каком-либо слове, одесситы придают ему негативный оттенок: снайпэр – плохой стрелок. Кроме того, в иных случаях, применяя вместо традиционно-мягкого одесского выговора нарочито-твердый, одесситы добиваются той же цели: интэрву – дурацкое интервью, та еще прэлесть – большая гадость.

Ранее в качестве синонимов слова «одэсыт» употреблялись исключительно такие слова одесского языка как «черт», «жлоб», «местечковый», «кугут», «рог», а также фразеологизмы и крылатые фразы: «жопу кирпичом вытирал», «пижон с Гапкен-штрассе», «он блатной, на спички «сирныкы» говорит», «иди кидаться головой в навоз» и др. Что означает: данный индивидуум родился в захолустье.

Гораздо реже по отношению к таким людям применялся термин «приезжий», то есть человек, живущий в Одессе, но не родившийся в ней. Слово «приезжий» никогда не звучит в адрес людей, которые стали настоящими одесситами. Пример тому – живая легенда Одессы Вова Пушкин, родившийся в Ленинграде.

Появление слова «одэсыт» в одесском языке было обусловлено наплывом в Город приезжих, которые, в отличие от своих стремившихся стать одесситами предшественников, не принимают одесских традиций, а стремятся их разрушать. Поселившись в Городе, одэсыты тут же начинают мелькать на телеэкранах и в прессе, выступая от имени всей Одессы и пропагандируя свои, якобы присущие Городу, местечковые ценности. Они создают общественные организации, комитеты, всевозможные объединения и потешные полки, в которых непременно наличествует слово «Одесса» и его производные. Примечательно, что один и тот же одэсыт как правило является членом сразу нескольких вышеозначенных группировок, призванных обслуживать интересы политических деятелей-националистов.

Термин «одэсыт» невозможно односложно перевести на русский язык. Он означает: позиционирующий себя одесситом выходец из провинции, отрицающий самобытность Города, наличие присущих только одесситам традиций, культуры, языка, и стремящегося выглядеть в качестве типичного жителя Одессы в глазах местечкового мира. Кроме того, в настоящее время слово «одэсыт» уже применяется и по отношению к родившимся в Одессе людям, которых прежде именовали «приезжими в третьем поколении».

На самом деле таких людей в Городе не так уж и много, сколь бы они ни пытались создать впечатление своей массовости в Одессе, вербуя сторонников в общежитиях для иногородних студентов. А потому, первый упомянувшим в прессе слово «одэсыты», журналист Игорь Плюсюк адресовал его в адрес «кучки обитающих в городе национально озабоченных особей».

Валерий Смирнов

Автор ще одного матеріалу переконаний в існуванні одеської нації. Цитуємо: “Кто мы такие - Одесситы? Какие мы? Что это за нация, такая бесшабашная и обезбашенная, и такая талантливая, разбросанная по всему земному шару?”

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди:

  • 188 репостів, що складає 1% репостів усіх пропагандистських постів;
  • 103 коментарі, що складає 1,5% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 800 лайків, що складає 0,9% від лайків усіх пропагандистських постів.

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Аналітична компанія SensorTower у січні 2021 року представила рейтинг додатків, які найчастіше завантажували за місяць: на першому місці опинився мессенджер Telegram, обігнавши TikTok, Facebook, Instagram та інші популярні неігрові додатки.  Дослідження 2019 року української аудиторії месенджеру показало, що найчастіше користувачі Telegram читають освітні канали (67,1%), далі йдуть новинні (66,1%), на … читати далi

За період з 7 по 13 червня було проаналізовано 187 пабліків, серед яких 85 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників). Загальна кількість … читати далi

Щороку 14 червня увесь світ відзначає День донора крові. Ділитися з іншими своєю кров’ю не тільки благородно, а й корисно. Тож принагідно ми поспілкувались з лікаркою-трансфузіологом, яка щодня приймає донорів у нашому місті. В.о. гендиректора Одеської обласної станції переливання крові Марина Ткаченко от уже 15 років працює у центрі. За … читати далi

Загальна вибірка пабліків, що обрані для моніторингу у період з 31 травня по 6 червня, становить 185 сторінок.  Серед них: 87 сторінок (до 100.000 підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не є ЗМІ; 43 сторінки ЗМІ; 21 сторінка політичних партій; 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР