Моніторинг соціальних мереж: зростання різноманіття пропаганди та падіння зацікавленості

29 листопада 2021 р. 10:31

Одеса медіа

Загальна вибірка FB-пабліків Одеської області, що обрані для моніторингу за 15-21 листопада 2021 р., становить 179 сторінок. 

Серед них:

●    84 сторінки (до 100.000 підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ;
●    43 сторінки ЗМІ;
●    21 сторінка політичних партій;
●    21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів;
●    10 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не являються ЗМІ (100.000-600.000 підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 230 тис. 381 учасник.

Аналіз контенту

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

1.    Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих. 
2.    Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
3.    Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо. 
4.    Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
5.    Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин. 
6.    Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності. 
7.    Визнання “ЛДНР” та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

Загальна характеристика публікацій періоду

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 12 769 дописів. 

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:

  • 136 020 репостів;
  • 36 223 коментарів;
  • 487 537 лайків та решти реакцій.

п.1 Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу – 2 дописи.
п.2 Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності – 23 дописи.
п.3 Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин тощо – 3 дописи.
п.4 Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів) – 85 дописів.
п.5 Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 206 дописів.
п.7 Визнання “ЛДНР” та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим – 11 дописів.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 330 дописів, що становить 2,6% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів. 

Серед цих дописів 314 постів відноситься лише до одного пункту класифікації матеріалів з пропаганди. Водночас 16 дописів мають “подвійну" або "потрійну" "насиченість” пропагандистськими меседжами, оскільки їх  можна одночасно віднести до двох та інколи трьох різних пунктів класифікації. Наприклад, паблік поширює інформацію щодо подій в "ЛДНР" як в окремій державі, водночас посилається на російський вебресурс та в той же час має риси просування антиукраїнських концептів. Тому фактично ми маємо 330 унікальних дописів з ознаками пропаганди, але з урахуванням подвійної насиченості пропаганди у деяких з цих дописів фіксуємо загалом 349 проявів пропагандистських меседжів хоча б за одним із зазначених вище семи пунктів класифікації.

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими  дописами в пабліках:

●    5 422 репости, що складає 4% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
●    1 553 коментарі, що складає 4,3% від усіх коментарів;
●    22 211 лайків, що складає 4,6% від усіх лайків тижня. 

Типологія матеріалів:

●    текстові дописи без ілюстрацій та відео – 3 дописи;
●    ілюстрації, що підписані одним-трьома реченнями (наприклад, “Фото з радянської молодості.”) – 72 дописи;
●    текстові дописи обсягом більше трьох речень з фотоілюстраціями – 61 допис;
●    відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 38 дописів;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 59 дописів;
●    дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 97 дописів.

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, дещо вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому на один пропагандистський допис припадало 15 репостів, у той час як на один звичайний пост припадало 10 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 66 лайків та 5 коментарів. Водночас один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому мав 38 лайків та 3 коментарі. 
Отже, середня активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була у 1,5 – 2 рази вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень. 

Отже, констатуємо зростання різноманіття пропагандистських постів за одночасного спаду активної зацікавленості (тобто такої, що виражається в будь-якому реагуванні) читачів в таких меседжах.

Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 41. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 2 млн 008 тис 087 підписників. 

5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин.

Сумарно цього тижня було опубліковано 206 дописів (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР та часів Російської імперії, що становить 1,6% від загальної кількості усіх опублікованих за тиждень дописів, або 62,4% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР та Російської імперії: 

●    2 873 репости, що складає 2,1% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 53% від репостів усіх пропагандистських постів;
●    885 коментарів, що складає 2,4% від усіх коментарів, або 57% від коментарів усіх пропагандистських постів;
●    13 445 лайків, що складає 2,8% від усіх лайків тижня, або 60,5% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

●    текстові дописи без ілюстрацій та відео – 3 дописи;
●    зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 53 дописи;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 59 дописів;
●    відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 24 дописи;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 33 дописи;
●    дописи, що містять посилання на інші ресурси – 34 дописи.

Традиційно, більшість дописів цієї категорії містять фотоілюстрації радянського минулого міст – Одеси та Ізмаїла, а найбільш популярними за кількістю лайків та поширень серед аудиторії є відеофрагменти з радянських художніх фільмів. 

Див. також:  Моніторинг соціальних мереж: стабільна ностальгія з присмаком інформпростору Росії

4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномально велика частота пропагандистських меседжів).

Цього тижня було зафіксовано 85 випадків розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що складає 25,8% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди: 

●    2 448 репостів, що складає 45% від репостів усіх пропагандистських постів;
●    417 коментарів, що складає 30,7% від коментарів усіх пропагандистських постів;
●    7 896 лайків, що складає  35,5% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

●    текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 11 дописів;
●    відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 8 дописів;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 15 дописів;
●    дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 51 допис.
Зокрема дописи з посиланням на web-ресурси з доменом .ru та інші російські розважальні ресурси – 79 постів.
Найбільш численними дописами цієї категорії є дописи з фрагментами відеофрагменти російських телевізійних програм, часто гумористичного спрямування та кліпи представників російської естради. 

2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.

Цього тижня було зафіксовано 23 дописи цієї категорії, що складає 7% від загальної кількості пропагандистських постів. Усі дописи містять критику та засудження української влади. Цьому прислужились два основних приводи: день гідності і свободи, а також "вагнергейт" та незграбна реакція на нього представників влади. В багатьох дописах смакується явна або вигадана ганьба центральної влади в операції із невдалого захоплення членів ЧВК Вагнер із РФ, що брали участь у бойових діях на сході України.

Серед пропагандистських дописів з нагоди дня гідності і свободи виділяється досить ієзуїтський сюжет з фотографіями беркутівців, що загинули під час Євромайдану (на ілл.). 
 

В продовження сумної традиції усі дописи, що були додані до цієї категорії, були опубліковані виключно у пабліках, що систематично поширюють матеріали з ознаками пропаганди. 
Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди цієї категорії, досить незначна: 
●    48 репостів;
●    76 коментарів;
●    418 лайків.

7. Визнання “ЛДНР” та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.
Було зафіксовано 11 дописів цієї категорії. Усі дописи фіксують визнання окремішності та "державності" ЛДНР. Найбільш відвертим є допис в групі "Одесса и всё что её касается - Лучший город на земле. Odessa", представлений на ілюстрації.

Слід констатувати, що взаємодій з постами цієї групи вкрай мало порівняно із реакціями на пости інших груп пропаганди:

●    7 репостів;
●    24 коментарі;
●    129 лайків.

Це можна пояснити або дійсно несприйняттям читачами подібних меседжів, або, вірогідніше, розумінням чи відчуттям потенційної небезпеки переслідування за підтримку такої антиукраїнської позиції. В цьому твердженні ми обходимо оцінку ступеню реалістичності подібного переслідування, але припускаємо, що уявлення про таку можливість існують в певної частини населення України.

3. Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин тощо.

Було зафіксовано 3 дописи цієї категорії. Усі дописи містять тенденційні повідомлення щодо соціально-економічної ситуації в Україні або відтворюють дурниці щодо "розсіювання вірусу" з літаків. Наприклад, див. ілл.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди цієї категорії: 
●    35 репостів;
●    63 коментаря;
●    204 лайки.

Усі матеріали цієї групи представляють собою зображення із короткими текстовими дописами.

1. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу – 2 дописи.

Сумарно цього тижня було опубліковано 2 дописи (без урахування поширень) з мотивами нетолерантного ставлення до окремих представників українського народу. 

Один із дописів містив лайливу характеристику мовного омбудсмена, який висловився щодо необхідності перейменування міста Южне, інший пост мав посилання на розважальний веб-ресурс, з якого запозичив у довільній послідовності два відокремлених речення з претензією на афористичність (див. ілл.)


 

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

24 лютого Росія розпочала широкомасштабне військове вторгнення в Україну, оголосивши проведення "спеціальної військової операції" в Україні.  Президент Росії Володимир Путін повідомив про офіційне визнання так званих Донецької та Луганської народних республік (окуповані окремі райони Донецької та Луганської області) 21 лютого. Напередодні в ОРДЛО оголосили "масову евакуацію жінок, дітей та людей … читати далi

Через три місяці після повномасштабного вторгнення росії українська письменниця з Одещини Євгенія Завалій презентувала свою нову книгу – «Міста, в які ти поїдеш». Книга була написана і фактично готова до друку ще до 24 лютого, але попри бойові дії видавництво змогло випустити її у світ. Станом на середину серпня Україна … читати далi

Понад п'ять місяців весь світ спостерігає, як Україна чинить опір російській агресії. Впливові міжнародні організації всіляко підтримують нашу країну, причому не тільки з початку повномасштабного вторгнення, а й ще з 2014 року, коли росія незаконно анексувала Крим та розв'язала збройний конфлікт на Донбасі. Проти країни-агресора вводяться санкції, тоді як Україна … читати далi

Станом на початок серпня 2022 року частини деяких українських регіонів, на жаль, залишаються окупованими. Важко не помітити, як загарбники поспішають не тільки підкорити собі органи місцевого самоврядування, бізнес та медіа, а й якомога швидше залізти в голову молодому поколінню – через підручники та засланих «вчителів-волонтерів». Журналісти Центру публічних розслідувань розібралися, … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР