Моніторинг соціальних мереж: радянська культура та російський контент

23 жовтня 2021 р. 12:58

ЗМІ медіа

За період з 11 по 17 жовтня було проаналізовано 183 пабліки, серед яких 86 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 12 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 600 тис. підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 749 тис. 775 учасників.

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

  1. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих.
  2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
  3. Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо.
  4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
  5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин.
  6. Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності.
  7. Визнання «ЛДНР» та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 11 тис.130 дописів. 

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:

1) Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів) – 117 дописів.
2) Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 205 дописів.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 322 дописи, що становить майже 3% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів. 

Серед цих дописів 305 постів відноситься лише до одного пункту класифікації матеріалів з пропаганди. Водночас 17 дописів мають «подвійну насиченість» пропагандистськими меседжами, оскільки їх  можна одночасно віднести до двох різних пунктів класифікації. Наприклад, паблік поширює ностальгічний допис з «радянськими лайфхаками» та водночас цей же допис містить посилання на російський вебресурс. Тому фактично ми маємо 322 унікальні дописи з ознаками пропаганди, але з урахуванням подвійної насиченості пропаганди у деяких з цих дописів отримуємо загалом 339 проявів пропагандистських меседжів хоча б за одним із зазначених вище семи пунктів класифікації.

Див. також: Моніторинг одеських соцмереж: загострення ностальгії

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими  дописами в пабліках:

●    24 тис. 622 репости, що складає 26% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
●    3 тис. 409 коментарів, що складає 11,5% від усіх коментарів;
●    135 тис. 492  лайки, що складає 34% від усіх лайків тижня. 

Типологія матеріалів:

●    текстові дописи без ілюстрацій, відео та посилань – 1 допис;
●    ілюстрації, що підписані одним-трьома реченнями (наприклад, «Фото з радянської молодості») – 93 дописи;
●    текстові дописи обсягом більше трьох речень з фотоілюстраціями – 50 дописів;
●    відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 53 дописи;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 49 дописів;
●    дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 76 дописів.

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому на один пропагандистський допис припадає 74 репости, у той час, як на один звичайний пост припадає 6 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 420 лайків та 10 коментарів. Водночас один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому має 24 лайки та 2 коментарі. 

Отже, середня активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була майже у 4 – 11 рази вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень. Слід відзначити, що вперше за кілька останніх місяців дописи з ознаками пропаганди мають такий високий відсоток взаємодії з користувачами. 

Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 40. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 1 млн 128 тис. 370 підписників.

Серед цих 40 пабліків найактивнішими за кількістю публікацій цього тижня є:

●    «Моя Одесса» – 41 допис, 341,3 тис. підписників. Сумарна взаємодія з дописами, що містять ознаки пропаганди: 2 тис. 666 лайків, 216 коментарів, 355 репостів.
●    «Я одессит, я из Одессы - здрасьте!», 11,1 тис. підписників – 30 дописів. Сумарна взаємодія з дописами, що містять ознаки пропаганди: 2 тис. 174 лайки, 193 коментаря, 425 репости.
●    «Одесса и всё что её касается - Лучший город на земле. Odessa», 154,5 тис. підписників – 26 дописів. Сумарна взаємодія з дописами, що містять ознаки пропаганди: 2 тис. 710 лайків, 364 коментарі, 257 репостів.

Виходячи з загальної кількості усіх видів взаємодії із пропагандистськими дописами можемо припускати наявність до 163 тис. активних читачів пропаганди (тобто таких, що реагують на пропагандистські пости лайками, коментарями або перепостами), що складає 14% від усіх читачів пабліків, де розміщувалась пропаганда.

Дивіться також Моніторинг одеських соцмереж: радянська ностальгія та російський медійний продукт

Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин

Сумарно цього тижня було опубліковано 205 дописів (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР та часів Російської імперії, що становить майже 1,8% від загальної кількості усіх опублікованих за тиждень дописів, або 63% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР та Російської імперії: 

●    15 тис. 77 репостів, що складає 16% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 61% від репостів усіх пропагандистських постів;
●    2 тис. 782 коментарів, що складає 9% від усіх коментарів, або 81% від коментарів усіх пропагандистських постів;
●    99 тис. 563 лайки, що складає 25% від усіх лайків тижня, або 73% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

●    текстові дописи без ілюстрацій, відео та посилань – 1 допис;
●    зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 93 дописи;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 36 дописів;
●    відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 46 дописів;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 14 дописів;
●    дописи, що містять посилання на інші ресурси – 15 дописів.

Цього тижня спостерігається значне підвищення інтересу аудиторії до дописів цієї категорії, що проявляється у сумарній кількості лайків та репостів. Найпопулярнішими дописами тижня є дописи, що містять фрагменти радянських фільмів та дописи про радянських діячів культури.

Дивіться також: Моніторинг одеських соцмереж: ностальгія та інформресурси Росії

Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномально велика частота пропагандистських меседжів)

Цього тижня було зафіксовано 117 випадків розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що складає 36% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди: 

●    9 тис. 545 репостів, що складає 38% від репостів усіх пропагандистських постів;
●    627 коментарів що складає 18% від коментарів усіх пропагандистських постів;
●    35 тис. 929 лайків, що складає  26% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

●    текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 14 дописів;
●    відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 7 дописів;
●    текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 35 дописів;
●    дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 61 допис.

Дописи з посиланням на web-ресурси з доменом .ru – 92 пости.
Дописи з посиланням на ZIK, 112 Україна, NewsOne – 5 постів.
Дописи з посиланням на телеграм канал А. Шарія – 2 пости.

39 дописів цього тижня містять фрагменти з російських телевізійних проєктів. В одеські пабліки знову почали поширювати новини РФ. Так, користувачі мережі почали поширювати в одеські групи новини про російські потяги Сапсан та новини про російське судноплавство.
 

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

24 лютого Росія розпочала широкомасштабне військове вторгнення в Україну, оголосивши проведення "спеціальної військової операції" в Україні.  Президент Росії Володимир Путін повідомив про офіційне визнання так званих Донецької та Луганської народних республік (окуповані окремі райони Донецької та Луганської області) 21 лютого. Напередодні в ОРДЛО оголосили "масову евакуацію жінок, дітей та людей … читати далi

Основним контентом популярних одеських телеграм-каналів перед війною були матеріали, надіслані користувачами. Як правило, ці тексти не перевірялися адміністраторами, публікувалося все, що може набрати якомога більше переглядів та реакцій. Звісно, такий підхід призводив до поширення однобічної, неперевіреної інформації. А часом – і проросійської пропаганди. У деяких каналах буйно квітли прокремлівські наративи … читати далi

В Одесі – пізня осінь. Я проводжаю Ганну на маршрутку: після інтерв’ю вона їде додому в інший район міста. Ми дві години пили чай в редакції і говорили про війну. Про Іловайськ. Про смерть. Про її поранення і її подвиг. Хоча про подвиг вона не говорила: для неї це – … читати далi

Громадський діяч з півдня Одещини Сергій Гнезділов став військовим, бо одного разу остаточно зрозумів: не може лишатися в тилу, коли на Сході його країна омита кров’ю. З тих пір минув час. Нині він – командир відділення аеророзвідки 21-ої ОМБ «Сармат». А ще – голова правління ГО «Ініціатива «ЛЮДИ», адже так … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР