Моніторинг одеських соцмереж: туга за радянським дитинством

05 червня 2021 р. 12:42

ЗМІ медіа

За період з 24 по 30 травня було проаналізовано 187 пабліків, серед яких 85 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 864 тис. 51 учасник.

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

  1. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих.
  2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
  3. Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо.
  4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
  5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин.
  6. Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності.
  7. Визнання «ЛДНР» та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 12 тис. 943 дописи.

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:

Зафіксована пропаганда за пунктами:

1) Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності – 13 дописів.
2) Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів – 105 дописів.
3) Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 244 дописи.
4) Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності – 5 дописів.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 367 дописів, що становить 2,8% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів.

Дивіться також Моніторинг: неіснуюче свято неіснуючої держави

Серед цих дописів 319 постів відносяться лише до одного пункту класифікації матеріалів з пропаганди. Водночас 48 дописів мають “подвійну насиченість” пропагандистськими меседжами, оскільки їх  можна одночасно віднести до двох різних пунктів класифікації. Наприклад, паблік поширює допис з радянськими лайфхаками, проте цей допис містить також посилання на російський web-ресурс. Тому фактично ми маємо 367 унікальні дописи з ознаками пропаганди, але з врахуванням подвійної насиченості пропаганди у деяких з цих дописів отримуємо загалом 415 проявів пропагандистських меседжів хоча б за одним із зазначених вище семи пунктів класифікації.

Традиційно для усього періоду моніторингу абсолютна більшість дописів з ознаками пропаганди належить до пункту, що стосується ностальгії за радянськими часами.

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими  дописами в пабліках:

  • 9 тис. 213 репостів, що складає 7% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
  • 5 тис. 833 коментарі, що складає 8% від усіх коментарів;
  • 60 тис. 903 лайки, що складає 10% від усіх лайків тижня.

Типологія матеріалів:

  • текстові дописи без ілюстрацій та відео – 2 дописи;
  • фотокартки, що підписані одним-трьома реченнями (наприклад, «Одесса, 1983 г. Празднование 150 летия ЧМП») – 143 дописи;
  • текстові дописи обсягом більше трьох речень з фотоілюстраціями – 64 дописи;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 15 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 26 дописів;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 117 дописів.

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому на один пропагандистський допис припадає 25 репостів, у той час, як на один звичайний пост припадає 9 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 165 лайків та 15 коментарів. Статистика взаємодії зі звичайним дописом нижча. Так, один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому має 41 лайк та 5 коментарів.

Отже, середня активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була майже у 3 – 4 рази вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень.

Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 54. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 1 млн 695 тис. 105 підписників.

Виходячи з загальної кількості усіх видів взаємодії із пропагандистськими дописами можемо припускати наявність до 75 тис. активних читачів пропаганди (тобто таких, що реагують на пропагандистські пости лайками, коментарями або перепостами), що складає 4,4% від усіх читачів пабліків, де розміщувалась пропаганда.

Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин

Сумарно цього тижня було опубліковано 244 дописи (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР, що становить 1,8% від загальної кількості усіх опублікованих за тиждень дописів, або 66% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР:

  • 6 тис. 809 репостів, що складає 5,5% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 74% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 4 тис. 439 коментарів, що складає 6% від усіх коментарів, або 76% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 50 тис. 388 лайків, що складає 8,5% від усіх лайків тижня, або 83% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • текстові дописи без ілюстрацій та відео – 1 допис;
  • фотокартки, що підписані одним-трьома реченнями – 132 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 41 допис;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 6 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 26 дописів;
  • дописи, що містять посилання на інші ресурси – 38 дописів.

Лейтмотивом дописів цієї категорії є всеосяжна ностальгія за минулим. Автори матеріалів звертались до аудиторії з риторичними питаннями: «А чи пам’ятаєте Ви, що…?». Так, ілюстрації радянського побуту апелюють до покоління дітей народжених приблизно у 60-70 роки з питаннями, чи пам’ятають ці вже дорослі діти смак морозива та справжнього молока. Колажі порівнюють сучасних героїв мультфільмів та радянських, акцентуючи, що раніше мультфільми були краще намальовані, були добріші й т.п.

Популярними є також дописи порівняння сучасної Одеси та радянської Одеси з натяком, що «от раніше було краще», «а от у моєму дитинстві Аркадія була зеленіша, а центральні вулиці чистіші». Граючи на світлих почуттях дитинства, автори матеріалів апелюють не просто до часів безтурботного дитинства. Мета цих матеріалів – підсвідоме ототожнення період щасливого дитинства, як періоду політичної стабільності та добробуту.

Таке «дитинство» виступає періодом, який потрібно повернути аби забезпечити вже своїм дітям таке ж щасливе дитинство, де головним показником благополуччя є якість та низька ціна продукції. За пірамідою Маслоу фізичне задоволення потреб є першочерговим та базовим для досягнення інших потреб та самореалізації. Постає цілком риторичне питання: з якою метою автори подібних матеріалів систематично намагаються викликати в аудиторії почуття ностальгії за системою, яка покривала в основному лише базові потреби людини для існування?

Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномально велика частота пропагандистських меседжів)

Цього тижня було зафіксовано 105 випадків розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що складає 28% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди:

  • 255 репостів, що складає 3% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 292 коментарі, що складає 5% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 1 тис. 869 лайків, що складає  3% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 17 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 9 дописів (абсолютна більшість з цих відео має розважальний характер);
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 79 дописів.

Дописи з посиланням на web-ресурси з доменом .ru – 92 пости.
Дописи з посиланням на ZIK, 112 Україна, NewsOne – 13 постів.

Варто зауважити, що цього тижня істотно скоротилась кількість дописів з російськими новинними ресурсами, крім того, не було жодного допису з посиланням на strana.ua або sharij.net.

Серед дописів з посиланням на web-ресурси в домені .ru містяться матеріали з таких інформаційних ресурсів, як ukraina.ru, kommersant.ru riafan.ru, m.ru.sputnik, zen.yandex.ru odessa-govorit.ru, (одеський сайт гумористичного направлення з російським доменом) та aloha-plus.ru.

Дивіться також Моніторинг: ностальгія за радянськими святами 

Майже весь масив інформації має розважальне та кулінарне спрямування. Майже увесь цей контент належить або російським FB групам, або містить посилання на російські сайти.

Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності

Цього тижня було опубліковано 13 дописів цієї категорії. Зміст цих матеріалів стосується критики та засудження влади. Україна як держава у цих дописах подається як недолуга та меншовартісна. Крім того, у двох дописах виправдовується режим В. Януковича, а самі матеріали містять заклики повернути у президентське крісло В. Януковича. Зазначені дописи були зафіксовані виключно у групах, у яких постійно фіксуються матеріали з ознаками пропаганди.

Автор допису присвятив вірш колишньому президенту. Помітьте тенденцію, якщо у радянських дописах спостерігається ностальгія за якістю продовольчих товарів, то у цих матеріалах -- ностальгія за курсом долара та вартістю проїзду по 2 гривні за метро і 5 гривень за хліб. Текст допису додаємо:

“Як Україна тирана позбулася

Прогнали Яника «тирана» до Ростова,
Бо він в Європу не давав вступать.
Гнобив собака віру, армію та мову,
Та раз туди його в тирана трясця мать!

Давив нарід і гріб за комуналку,
А долар був по курсу «до небес».
Казав Іван сусід, і родичка по куму Галка,
Що газ тоді був вражий в ГТС.

Ліси з Азіровим в Євріпу прідавали,
Без віз держали с@ка вільний люд.
На «каву віденьську» нас в оперу позвали,
- Ya - ya kozache klining unitazen gud!

Прийтять «Земельний ринок» не хотіли,
Земелька рідна то такі товар.
Продати можна душу і давно вже тіло,
Гешефту Слава! Хай живе навар!

Метро було тоді по-моєму дві гривні,
А хліб колись пять гривень цілих був!
 - Ганьба! - Кричав баран, копитом чухав бивні,
Він не збагне того що не збагнув.

Це вже мабуть прийшла до нас Європа,
Настали кружевних трусів часи!!!
В трусах тих величезна чорна Ж@@@,
Хотів сказать я Гідність, Боже упаси!

©Шишикін Олександр.”

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди цієї категорії:

  • 2 тис. 16 репостів, що складає 21% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 1 тис. 23 коментарі, що складає 17,55% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 7 тис. 784 лайків, що складає  13% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

  • фотокартки, що підписані одним-трьома реченнями – 10 дописів.
  • фотокартки, що підписані від трьох речень – 3 дописи.

Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності

Цього тижня було опубліковано 5 дописів цієї категорії.

У одеському пабліку був поширений допис гумористичного спрямування з класичними героями Семою та Фімою, проте навіть цей допис був підписаний зі ствердженням не просто існування “одеської мови”, а з закликом, що ця мова має бути другою державною. Також у пабліках продовжували поширювати зображення “одеських вишиванок” - тельняшек.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди цієї категорії:

  • 133 репости, що складає 1,5% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 79 коментарів, що складає 1,5% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 862 лайки, що складає  1,5% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

  • текстові дописи без ілюстрацій та відео – 1 допис;
  • фотокартки, що підписані одним-трьома реченнями – 1 допис;
  • фотокартки, що підписані від трьох речень – 3 дописи.

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим 

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Загальна вибірка пабліків, що обрані для моніторингу проросійської пропаганди в FB пабліках Одеської області за 13-19 вересня 2021 р., становить 183 сторінки. Серед них: 86 сторінок (до 100.000 підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ; 43 сторінки ЗМІ; 21 сторінка політичних партій; 21 сторінка пабліків, … читати далi

За період з 6 по 12 вересня було проаналізовано 185 пабліків, серед яких 87 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників). Ознаками пропаганди … читати далi

Утилізація сміття, озеленення та прибирання вулиць: на початку літа у Херсоні «розіграли» тендерів щодо благоустрою на 26 мільйонів гривень. Серед переможців закупівель – як «динозаври» херсонського комунального ринку, так і відносно нові фірми, близькі до оточення нового міського голови Херсона та створеної ним партії «Нам тут жити». Що не так … читати далi

У 2017 році на створення "Картки вознесенця" було витрачено більше 1 мільйона гривень, зокрема 261 тис. 550 грн з місцевого бюджету. Однак наразі пластикові картки не працюють і навіть не видаються жителям громади. У чому справа, з'ясовував Центр публічних розслідувань. Фінансування “Картки вознесенця” в рамках співпраці з ЄС/ПРООН «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду» … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР