06 серпня 2021 р. 09:37

Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда з більш активною взаємодією

Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда з більш активною взаємодією

За період з 26 липня по 1 серпня було проаналізовано 185 пабліків, серед яких 87 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 864 тис. 51 учасник.

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

  1. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих.
  2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
  3. Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо.
  4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
  5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин.
  6. Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності.
  7. Визнання «ЛДНР» та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 12 тис. 837 дописів.

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:

Зафіксована пропаганда за пунктами:

1) Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих. – 16 дописів.
2) Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності – 17 дописів.
3) Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів) – 97 дописів.
4) Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 210 дописів.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 340 дописів, що становить 2,6% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів.

Серед цих дописів 340 постів відносяться лише до одного пункту класифікації матеріалів з пропаганди. Водночас 28 дописів мають «подвійну насиченість» пропагандистськими меседжами, оскільки їх  можна одночасно віднести до двох різних пунктів класифікації. Наприклад, паблік поширює ностальгічний допис з «радянськими лайфхаками», проте цей допис містить також посилання на російський вебресурс. Тому фактично ми маємо 340 унікальні дописи з ознаками пропаганди, але з врахуванням подвійної насиченості пропаганди у деяких з цих дописів отримуємо загалом 368 проявів пропагандистських меседжів хоча б за одним із зазначених вище семи пунктів класифікації.

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими  дописами в пабліках:

  • 23 тис. 785 репостів, що складає 12% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
  • 6 тис. 742 коментарі, що складає 12% від усіх коментарів;
  • 80 тис. 696 лайків, що складає 16% від усіх лайків тижня.

Типологія матеріалів:

  • текстові дописи без ілюстрацій, відео та посилань – 5 дописів;
  • ілюстрації, що підписані одним-трьома реченнями (наприклад, «Одесса, 1983 г. Празднование 150 летия ЧМП.») – 116 дописів;
  • текстові дописи обсягом більше трьох речень з фотоілюстраціями – 46 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 34 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 23 дописи;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 116 дописів.

Дивіться також Моніторинг одеських соцмереж: посилення ностальгії та просування російського інформаційного простору

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому на один пропагандистський допис припадає 69 репостів, у той час, як на один звичайний пост припадає 13 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 237 лайків та 19 коментарів. Статистика взаємодії зі звичайним дописом нижча. Так, один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому має 33 лайки та 3 коментарі.

Отже, середня активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була майже у 5 – 7 разів вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень. Порівняно з попередніми кількома місяцями моніторингу активність взаємодії із дописами з пропагандою підвищилась.

Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 47. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 1 млн 350 тис. 244 підписники.

Виходячи з загальної кількості усіх видів взаємодії із пропагандистськими дописами можемо припускати наявність до 136 тис. активних читачів пропаганди (тобто таких, що реагують на пропагандистські пости лайками, коментарями або перепостами), що складає 8% від усіх читачів пабліків, де розміщувалась пропаганда.

Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин

Сумарно цього тижня було опубліковано 210 дописів (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР та часів Російської імперії, що становить 1,6% від загальної кількості усіх опублікованих за тиждень дописів, або 61% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР та Російської імперії:

  • 15 тис. 198 репостів, що складає 7% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 63% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 2 тис. 756 коментарів, що складає 5% від усіх коментарів, або 40% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 51 тис. 350 лайки, що складає 10% від усіх лайків тижня, або 63% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • текстові дописи без ілюстрацій, відео та посилань – 4 дописи;
  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 97 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 33 дописи;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 29 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 14 дописів;
  • дописи, що містять посилання на інші ресурси – 33 дописи.

Традиційно левову частину дописів цієї категорії становлять матеріали з фотоілюстраціями Одеси радянського періоду та пости з зображенням побуту громадян епохи СРСР. На другому місці за кількістю взаємодій становлять дописи з фрагментами радянських художніх фільмів та матеріали про радянських акторів/режисерів. Окремо було підраховано дотичні дописи за тематикою одеського радянського кіномистецтва. Цього тижня було опубліковано понад 20 дописів, що містили інформацію про одеські кіномайданчики та одеських акторів/співаків радянського періоду.

Дивіться також Моніторинг одеських соцмереж: нагадування про єдність двох народів та сум за російською мовою

Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномально велика частота пропагандистських меседжів)

Цього тижня було зафіксовано 97 випадків розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що складає 28% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди:

  • 5 тис. 448 репостів, що складає 23% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 561 коментар, що складає 8% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 18 тис. 856 лайків, що складає  23% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 3 дописи;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 3 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 8 дописів;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 83 дописів.

Дописи з посиланням на вебресурси з доменом .ru – 64 пости.

Дописи з посиланням на ZIK, 112 Україна, NewsOne – 17 постів.

Дописи з посиланням на strana.ua –2 пости.

Серед дописів з посиланням на вебресурси в домені .ru містяться лінки на матеріали з таких інформаційних ресурсів, як zen.yandex.ru, ukraina.ru, ukrinform.ru, godliteratury.ru, appetitres.ru, tayni-mirozdaniya.ru, lenta.ru, donbasstoday.ru, mirror-russia.ru news.mail.ru, kommersant.ru.

Одеські пабліки продовжують репостити контент з російських FB-спільнот та російських медіа. Цього тижня вперше за пів року з’явився матеріал з пропагандистського медіа Donbass Today, що не тільки за неймінгом, але і за політичним спрямуванням  уподібнюється Russia Today.

Дивіться також Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда із кіноприводами

Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності

Цього тижня було опубліковано 17 дописів цієї категорії. Зміст цих матеріалів стосується критики та засудження української влади. Україна як держава у цих дописах подається як недолуга та меншовартісна, часто як економічно відстала.

Усі дописи, що були додані до цієї категорії були опубліковані виключно у пабліках, що систематично поширюють матеріали з ознаками пропаганди.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди цієї категорії:

  • 2 тис. 299 репостів, що складає 9% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 1 тис. 818 коментарів що складає 27% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 7 тис. 902 лайки, що складає 10% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • текстові дописи без ілюстрацій, відео та посилань – 1 допис;
  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 10 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 5 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 1 допис.

Дивіться також: Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда з серіалами та кліпами

Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих

Цього тижня було опубліковано 16 дописів цієї категорії. Зміст цих матеріалів стосується висміювання української мови. Автори цих постів вимагають зупинити утиски на російську мову та презирливо ставляться до активістів, які висловлюються українською і вимагають надавати послуги державною мовою.

Розголосу набрало відео, де продавчиня відмовилась обслуговувати активісток лише тому, що її попросили спілкуватись українською. Це відео швидко поширилось у мережі з однозначною підтримкою продавчині й отримало схвальні коментарі її діям. Крім того, це відео спричинило появу ще трьох подібних дописів з обговоренням дій активістки. Автори дописів називають активістку «бандерівкою», а людей, які підтримують українську мову та наче тиснуть на російську – «бандерлогами» та «фашистами».

Автор іншого допису у пабліку «Одеса: Новости. Сплетни. Юмор.» апелює до слів «мама», «бог», «правда» та інших, що мають однакове написання як українською, так і російською, і це ніби єднає обидва народи. Відповідно, уявні «утиски» російської мови майже дорівнюються автором до мови ненависті.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди цієї категорії:

  • 840 репостів, що складає 3,5% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 1 тис. 607 коментарів що складає 24% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 2 тис. 588 лайки, що складає  3% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 6 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 8 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 2 дописи.

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

Поділитися