Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда із кіноприводами

17 липня 2021 р. 12:19

ЗМІ медіа

За період з 5 по 11 липня було проаналізовано 185 пабліків, серед яких 87 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 864 тис. 51 учасник.

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

  1. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих.
  2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
  3. Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо.
  4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
  5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин.
  6. Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності.
  7. Визнання «ЛДНР» та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 11 тис. 210 дописів.

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:

Дивіться також: Моніторинг одеських соцмереж: пропаганда з серіалами та кліпами

Зафіксована пропаганда за пунктами:

1) Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів) – 134 дописи.
2) Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 157 дописів.

Цього тижня кількість взаємодій та кількість опублікованих дописів двох основних категорії пропагандистських матеріалів майже зрівнялись. Переважно найбільш популярні матеріали стосувались продуктів роботи російських діячів мистецтва та культури.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 291 допис, що становить 2,6% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів.

Серед цих дописів 291 пост відносяться лише до одного пункту класифікації матеріалів з пропаганди. Водночас 17 дописів мають «подвійну насиченість» пропагандистськими меседжами, оскільки їх  можна одночасно віднести до двох різних пунктів класифікації. Наприклад, паблік поширює ностальгічний допис з «радянськими лайфхаками», проте цей допис містить також посилання на російський вебресурс. Тому фактично ми маємо 291 унікальний допис з ознаками пропаганди, але з врахуванням подвійної насиченості пропаганди у деяких з цих дописів отримуємо загалом 308 проявів пропагандистських меседжів хоча б за одним із зазначених вище семи пунктів класифікації.

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими  дописами в пабліках:

  • 20 тис. 413 репостів, що складає 19,6% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
  • 8 тис. 618 коментарів, що складає 13,8% від усіх коментарів;
  • 135 тис. 585 лайків, що складає 25% від усіх лайків тижня.

Типологія матеріалів:

  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями (наприклад, «Одесса, 1983 г. Празднование 150 летия ЧМП.») – 54 дописи;
  • текстові дописи обсягом більше трьох речень з фотоілюстраціями – 17 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 40 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 88 дописів;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 92 дописи.

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому на один пропагандистський допис припадає 70 репостів, у той час, як на один звичайний пост припадає 7 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 465 лайків та 29 коментарів. Активність взаємодії зі звичайними дописами нижча. Так, один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому має 37 лайків та 5 коментарів.

Отже, середня активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була майже у 5 – 9,5 разів вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень.

Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 73. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 1 млн 744 тис. 811 підписників.

Виходячи із загальної кількості усіх видів взаємодії із пропагандистськими дописами можемо припускати наявність до 164 тис. активних читачів пропаганди (тобто таких, що реагують на пропагандистські пости лайками, коментарями або перепостами), що складає 9,4% від усіх читачів пабліків, де розміщувалась пропаганда.

Дивіться також Моніторинг одеських соцмереж: стабільна ностальгічна пропаганда

Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин

Сумарно цього тижня було опубліковано 157 дописів (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР, що становить 1,4% від загальної кількості усіх опублікованих за тиждень дописів, або 54% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР:

  • 9 тис. 287 репостів, що складає 9% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 45% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 5 тис. 377 коментарів, що складає 8,6% від усіх коментарів, або 62% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 60 тис. 902  лайки, що складає 11% від усіх лайків тижня, або 44% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 54 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 17 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 33 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 39 дописів;
  • дописи, що містять посилання на інші ресурси – 14 дописів.

Цього тижня було опубліковано близько 35 відео з фрагментами радянських фільмів. Така велика кількість опублікованих матеріалів пов’язана зі смертю російського кінорежисера Володимира Меньшова.

Дивіться також Моніторинг одеських соцмереж: річниця початку радянсько-німецької війни як пропагандистський інфопривід

Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномально велика частота пропагандистських меседжів)

Цього тижня було зафіксовано 134 випадки розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що складає 46% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди:

  • 11 тис. 126 репостів, що складає 54,8% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 3 тис. 241 коментар, що складає 37% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 74 тис. 683 лайки, що складає  55% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 7 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 49 дописів;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 78 дописів.

Дописи з посиланням на web-ресурси з доменом .ru – 114 постів.

Дописи з посиланням на ZIK, 112 Україна, NewsOne – 17 постів.

Дописи з посиланням на strana.ua – 3 пости.

Серед дописів з посиланням на вебресурси в домені .ru містяться матеріали з таких інформаційних ресурсів, як zen.yandex.ru, ukraina.ru, ukrinform.ru, godliteratury.ru, appetitres.ru, tayni-mirozdaniya.ru, lenta.ru, finance.rambler.ru, news.mail.ru, kommersant.ru.

Одеські пабліки опублікували 27 дописів-привітань з днем народження російських акторів Лії Ахеджакової та Юрія Стоянова, підкріплених фрагментами із фільмів та телепрограм. Одеські пабліки майже у кожному дописі вказували місце народження цих акторів, називаючи їх “нашими” або “багато в чому нашими”. Дійсно, Лія Ахеджакова народилась у м. Дніпро, а Юрій Стоянов - в Одесі. Попри це, актори являються все ж російськими акторами та, за всієї поваги до проукраїнської позиції Лії Ахеджакової, згадувані пости містять властиву таким дописам “неточність” щодо прив’язки цих акторів до “наших”. Крім того, Юрій Стоянов у 2018 році потрапив до бази “Миротворця”, оскільки брав участь в зйомках фільму на території анексованого Криму.

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

За період з 6 по 12 вересня було проаналізовано 185 пабліків, серед яких 87 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників). Ознаками пропаганди … читати далi

Утилізація сміття, озеленення та прибирання вулиць: на початку літа у Херсоні «розіграли» тендерів щодо благоустрою на 26 мільйонів гривень. Серед переможців закупівель – як «динозаври» херсонського комунального ринку, так і відносно нові фірми, близькі до оточення нового міського голови Херсона та створеної ним партії «Нам тут жити». Що не так … читати далi

У 2017 році на створення "Картки вознесенця" було витрачено більше 1 мільйона гривень, зокрема 261 тис. 550 грн з місцевого бюджету. Однак наразі пластикові картки не працюють і навіть не видаються жителям громади. У чому справа, з'ясовував Центр публічних розслідувань. Фінансування “Картки вознесенця” в рамках співпраці з ЄС/ПРООН «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду» … читати далi

Завтра, 15 вересня, відбудеться чергове дев'яте пленарне засідання Одеської міської ради VІIІ скликання. Центр публічних розслідувань підготував інформацію про те, як депутати готувалися до сесії: відео засідань депутатських комісій, їх склад, порядок денний, протоколи засідань. Постійна комісія з питань транспорту і дорожнього господарства, комісія з питань регламенту, депутатської етики, реалізації державної регуляторної політики … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР