Моніторинг одеських соцмереж: Перемога, гімн Одеси та "Реберня"

17 травня 2021 р. 09:23

ЗМІ медіа

Загальна вибірка пабліків, що обрані для моніторингу за 2-9 травня 2021 року, становить 185 сторінок. 

Серед них:

  • 87 сторінки (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ;
  • 43 сторінки ЗМІ;
  • 21 сторінка політичних партій;
  • 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів;
  • 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не являються ЗМІ (100 тис.-500 тис. підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 864 тис. 51 учасник.

Аналіз контенту

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

  1. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих. 
  2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
  3. Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо. 
  4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
  5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин. 
  6. Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності. 
  7. Визнання “ЛДНР” та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

Тижневі результати (2-9 травня 2021 р.)

Загальна кількість постів:

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 13.315 дописів.

Сумарна кількість взаємодій з усіма 13.315 дописами в пабліках:



Зафіксована пропаганда за пунктами:

  1. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів – 96 дописів.
  2. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 702 дописів.
  3. Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності – 7 дописів.
  4. Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих – 18 дописів.
  5. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності – 4 дописи.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 827 дописів, що становить 6% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів.

Абсолютна більшість дописів з ознаками пропаганди традиційно належить до пункту 5, що стосується ностальгії за радянськими часами.

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими  дописами в пабліках:

  • 35 тис. 436 репостів, що складає 17% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
  • 15 тис. 930 коментарів, що складає 14% від усіх коментарів;
  • 173 тис. 302 лайки, що складає 18,5% від усіх лайків тижня.

Це вперше, коли кількість дописів з ознаками пропаганди становить 6% від загальної кількості опублікованих постів, а лише 827 дописів отримує майже п’яту частину усіх лайків і репостів. Протягом попередніх трьох місяців моніторингу доля пропагандистських постів не перевищувала 3 - 3,5%.

Типологія матеріалів:

  • текстові дописи без ілюстрацій та відео (наприклад, “Не примиряюсь! Маки не ношу!”) – 9 дописів;
  • фотокартки, що підписані одним-трьома реченнями (наприклад, “Одесса, 1983г. Празднование 150 летия ЧМП.”) – 178 дописів;
  • текстові дописи обсягом більше трьох речень з фотоілюстраціями – 191 допис;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 104 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 105 дописів;
  • дописи, що містять посилання на інші ресурси – 240 дописів.

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому на один пропагандистський допис припадає 42 репости, у той час, як на один звичайний пост припадає 13 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 209 лайки та 19 коментарів. Статистика взаємодії зі звичайним дописом нижча. Так, один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому має 61 лайк та 7 коментарів. 

Отже, середня активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була майже у 2 – 3 рази вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень.

Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 83. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 2 млн 856 тис 950 підписників.

Виходячи з загальної кількості усіх видів взаємодії із пропагандистськими дописами можемо припускати наявність до 225 тис. активних читачів пропаганди (тобто таких, що реагують на пропагандистські пости лайками, коментарями або перепостами), що складає 3.8% від усіх читачів пабліків, де розміщувалась пропаганда.

Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин

Сумарно цього тижня було опубліковано 702 дописи (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР, що становить 5% від загальної кількості опублікованих дописів у межах вибірки, або 85% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР: 

  • 29.394 репости, що складає 14% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 82% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 10.083 коментарів, що складає 9% від усіх коментарів, або 63% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 152.983 лайків, що складає 16% від усіх лайків тижня, або 88% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • текстові дописи – 9 дописів
  • фотокартки, що підписані одним-трьома реченнями – 163 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 165 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 78 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 105 дописи;
  • дописи, що містять посилання на інші ресурси – 182 дописи.

Отже, активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами цієї категорії була у 1.5–3 рази вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень.

Абсолютна більшість матеріалів (579 постів або 82% дописів цієї категорії) присвячені святу Дню Перемоги. Ці матеріали потрапили до вибірки дописів з ознаками пропаганди, оскільки містили радянську чи комуністичну символіку, георгіївські стрічки або визначають свято як перемогу радянських військ у Великій Вітчизняній Війні. Було зафіксовано безліч матеріалів про окремі події періоду Великої Вітчизняної війни, про видатні радянські постаті того часу, а також пісні російської естради або уривки російських художніх фільмів. Ще близько десяти дописів протестують проти відзначення 8 травня – Дня пам'яті та примирення, присвяченого вшануванню пам'яті жертв Другої світової війни й зазначають, що є лише одне свято - 9 травня.

Варто зазначити, що на противагу у відповідних пабліках було зафіксовано лише 230 дописів, у яких були відсутні пропагандистські ознаки. Зазвичай мова цих дописів українська, у той час, як мова дописів з ознаками пропаганди – російська. Ці дописи мали новинний характер, офіційні привітання представників регіональних політичних партій,  висвітлювали події 8 та 9 травня або містили ілюстрації з привітаннями. Сумарні показники взаємодії з дописами без ознак пропаганди мають майже у 4 рази менше реакцій користувачів: 42 тис. лайків, 4 тис. коментарів та 5 тис. поширень.

Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномально велика частота пропагандистських меседжів)

Цього тижня було зафіксовано 96 випадків розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що становить 0.7% від загальної кількості постів тижня, або 11% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди: а

  • 356 репостів, що складає 1% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 396 коментарів, що складає 2.5% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 2 тис. 378 лайків, що складає  1% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 14 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 26 дописів (абсолютна більшість з цих відео має розважальний характер);
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 56 дописів.

Дописи з посиланням на web-ресурси з доменом .ru – 54 пости.

Дописи з посиланням на strana.ua – 6 постів.

Дописи з посиланням на sharij.net – 18 постів 

Дописи з посиланням на ZIK, 112 Україна, NewsOne – 10 постів. 

Додатково було зафіксовано 2 дописи з посиланням на dubinsky.pro, 3 посилання на nash.live та 3 посилання на hyser.

Серед дописів з посиланням на web-ресурси в домені .ru містяться матеріали з таких інформаційних ресурсів, як ukraina.ru, ryb.ru (новини російського міста Рибінськ), riafan.ru, polzam.ru, zen.yandex.ru, news.rambler.ru, odessa-govorit.ru (одеський сайт гумористичного направлення з російським доменом) та aloha-plus.ru. 

Цього тижня помітний спад дописів з посиланнями на російські ресурси. Майже усі дописи, що містять посилання на російські ресурси мають нейтральний розважальний характер. Хоча присутні деякі фейкові збочення, як, наприклад, новини з російського регіонального медіа ryb.ru та проросійського медіа sharij.net.

 

Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих

В межах даної категорії на тижні моніторингу пропагандистські пости відрізнялись приналежністю до однієї з двох тем - “захисту одеського гімну” та трагічних подій 2 травня 2014 р.

Подаємо статистику пропагандистських дописів відносно цих тем окремо:

1.1. “Одеський гімн” 

Останні два тижні у мережі активно обговорюється заявлення уповноваженого із захисту державної мови Тараса Креміня, що гімн міста не узгоджено із законом і його варто перекласти українською.  Дотепер дискусія мала нейтрально виважений характер, проте цього тижня було зафіксовано 9 дописів, що містять ознаки пропаганди. Так, Тараса Креміня називають у мережі “языковым шпрехенфюрером”, а переклад гімну вважають утиском російської мови. 

Мер Одеси Геннадій Труханов заявив про те, що депутати, ймовірно, відмовляться приймати положення про заміну гімну, і він сам не буде її ініціювати. ”Наш гимн нам нравится, Одессу всё устраивает”, - сказав очільник міста і закликав мовного омбудсмена поставитися до багатонаціонального населення міста з повагою.

Цю фразу (“Одессу всё устраивает”) підхопили як міські журналісти, так і звичайні користувачі. У мережі було опубліковано 16 дописів, що починались цією фразою і стосувались перекладу гімну українською. Усього було опубліковано за тиждень понад 70 дописів, що стосуються даної теми.

Сумарна кількість взаємодій з дописами даної категорії, що містять ознаки пропаганди: 

  • 683 репости, що складає 2% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 2 тис. 40 коментарів, що складає 12.8% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 2 тис. 407 лайків, що складає  1.5% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • фотокартки, що підписані одним-трьома реченнями – 1 допис;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені фотоілюстраціями – 6 дописів;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 2 дописи.

1.2. Річниця подій 2 травня 2014 р.

У день 7-ї річниці трагічних сутичок між прибічниками Євромайдану та проросійськими активістами і пожежі в Будинку профспілок було зафіксовано 9 дописів, що віднесені нами до кола пропагандистських за формальними ознаками використовуваної лексики. 

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди: 

  • 1 тис. 894 репости, що складає 5% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 2 тис. 379 коментарів, що складає 14% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 10 тис. 236 лайків, що складає  6% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • фотокартки, що зазвичай підписані одним-трьома реченнями – 7 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 2 дописи;

Нагадаємо, у попередніх моніторингах ми зазначали, що користувачі мережі поширюють у пабліках пости, що просувають концепти унікальності одеситів і межують на грані територіальної окремішності.

Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності

Цього тижня було опубліковано 7 дописів, що належать до даної категорії.

Автори дописів у жартівливій манері вказують на існування “одеської мови”. Така ненав’язливість найкраще сприймається та підсвідомо засвоюється. Також, жартома автори запевняють, що одеська вишиванка - матроська тільняшка.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди: 

  • 472 репости, що складає 1% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 267 коментарів, що складає 1.7% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 911 лайків, що складає  0.5% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • фотокартки, що зазвичай підписані одним-трьома реченнями – 3 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 4 дописи;

Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності

Цього тижня було опубліковано 4 дописи цієї категорії. Усі дописи стосувались критики влади. Сама критика не є ознакою пропаганди, проте зазначені дописи були зафіксовані виключно у групах у яких постійно фіксуються матеріали з ознаками пропаганди. Мета таких дописів є підтримувати фон тотальної зради. 

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди: 

  • 2.637 репостів, що складає 7% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 765 коментарів, що складає 4.8% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 4.387 лайків, що складає  2.5% від лайків усіх пропагандистських постів.

Усі матеріали цієї групи відносяться до типу зображень, що підписані одним-трьома реченнями – 4 дописи.

Тема тижня: “Виселення Катерини ІІ та притискання “одеської культури”

Ця тема могла пройти повз щотижневого моніторингу, оскільки резонанс у мережі стосовно відкриття львівської «Реберні» в Одесі починався як звичайний піар, якби не кілька дописів, що були опубліковані одеситами. 

Дискусія у пабліку “Одесса и всё что её касается – Лучший город на земле. Odessa” у які майже 150 тисяч учасників. Автора допису обурили малюнки на стінах закладу. Додаємо текст допису:

“Здравствуйте. Посетили вчера львовскую реберню в горсаду. Неприятно, что заведение, которое прямо в центре нашего города ведёт бизнес и зарабатывает здесь деньги, с неуважением и насмешкой относится к истории и культуре нашего города. Екатерина основательница нашего города, делать рисунки с отправкой её в Ростов - некорректно. Дюк - был совсем не последним человеком в городе, который очень многое сделал для развития Одессы - изображён с чемоданом и надписью «понаехали». Дюк сюда не «понаехал» в отличие от реберни. Это человек, чью память уважают в нашем городе. В реберне изображён проткнутый гвоздём язык и рядом написано «мова». Якобы язык (русский язык) прибит гвоздём. Нравится реберне или нет, но город со дня своего основания был и есть русскоязычный. Гости (реберня), которым позволяют заниматься здесь бизнесом и зарабатывать деньги, ведут себя по-хамски по отношению к истории и культуре Одессы. Ощущение, что это именно реберня основала город и развивала его, а не Екатерина и тот же Дюк, да и будто здесь не русский со дня основания был. Реберня, относитесь с уважением к неродному для вас городу, в котором вам позволили вести бизнес”.

Цей допис спровокував появу інших дописів, що окрім закликів бойкотувати заклад містили
доволі цікаві, з точки зору моніторингу, меседжі.

 

Усього по цій темі було опубліковано 100 дописів. Матеріали дописів містили інформацію про відкриття закладу, висвітлення подій довкола спровокованого скандалу та власне обурливі пости інших користувачів мережі. 

Окрім першого допису було зафіксовано ще 17 постів користувачів, що підтримували обурення автора цитованого допису. Автори влаштовували опитування чи варто відвідувати заклад, подальшу долю картин і продовжували дискусію. 

Основні меседжі авторів цих матеріалів є корисними для розуміння портрету цільової аудиторії, яка потенційно взаємодіє з матеріалами, що містять пропаганду. Крім того, ці меседжі цілком підпадають до пунктів, за якими здійснюється моніторинг. 

Найбільше користувачів розгнівило:

  • мовне питання, нібито наступ на російську мову.

На жаль, деякі одеські автори взяли в обіг суто російські словосполучення та апелюють цими конструкціями. Так автори  полюбили російський варіант слова “споконвічний”, оскільки в текстах зустрічаються меседжі, що “Одесса – исконно русский город”.

  • неповага до засновників міст та насміхання з одеської культури;

Стосовно ідеалізованої любові до Катерини ІІ, графа Потьомкіна та інших ми періодично звертались у минулих моніторингах. В одеському FB просторі ці видатні постаті з'являються систематично і мають виключну недоторканість. В основному у пабліках з’являються матеріали про імператорський період існування Одеси та фотокартки радянської Одеси, інших історичних періодів ніби не існує. Це ідеальна платформа для країни-агресора під час інформаційної війни, адже одесити самостійно відтворюють та підтримують лояльність та любов до російських імператорів. 

  • “наведення западенцями порядків у рідній Одесі”.

Розпалення національної ворожнечі, політизоване протистояння “своїх” у ролі Катерини ІІ, де Рибаса, Дюка та інших їх сучасників (які на відміну від львів'ян, не є “понаєхавшими” в Одесу) та “чужих” бандерівців, які приїхали в Одесу заробляти гроші і нехтувати культурою міста. 

 

 

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Аналітична компанія SensorTower у січні 2021 року представила рейтинг додатків, які найчастіше завантажували за місяць: на першому місці опинився мессенджер Telegram, обігнавши TikTok, Facebook, Instagram та інші популярні неігрові додатки.  Дослідження 2019 року української аудиторії месенджеру показало, що найчастіше користувачі Telegram читають освітні канали (67,1%), далі йдуть новинні (66,1%), на … читати далi

За період з 7 по 13 червня було проаналізовано 187 пабліків, серед яких 85 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників). Загальна кількість … читати далi

Щороку 14 червня увесь світ відзначає День донора крові. Ділитися з іншими своєю кров’ю не тільки благородно, а й корисно. Тож принагідно ми поспілкувались з лікаркою-трансфузіологом, яка щодня приймає донорів у нашому місті. В.о. гендиректора Одеської обласної станції переливання крові Марина Ткаченко от уже 15 років працює у центрі. За … читати далi

Загальна вибірка пабліків, що обрані для моніторингу у період з 31 травня по 6 червня, становить 185 сторінок.  Серед них: 87 сторінок (до 100.000 підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не є ЗМІ; 43 сторінки ЗМІ; 21 сторінка політичних партій; 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР