Моніторинг одеських соцмереж: актуальні інфоприводи та старі колажі

27 серпня 2021 р. 10:01

медіа

Загальна вибірка пабліків, що обрані для моніторингу за період16-22 серпня 2021 р., становить 185 сторінок. 

Серед них:

  • 87 сторінок (до 100.000 підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ;
  • 43 сторінки ЗМІ;
  • 21 сторінка політичних партій;
  • 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів;
  • 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не являються ЗМІ (100.000-600.000 підписників).

Загальна кількість підписників обраних сторінок становить 5 млн 881 тис. 276 учасників.

Див.також: Моніторинг одеських соцмереж: емоційна ностальгія за радянським дитинством

Аналіз контенту

Ознаками пропаганди у дописах вважались:

  • Наявність у тексті ознак нетерпимості, ксенофобії, дискримінації, нетолерантності до українського народу або до представників українського народу. Застосування до них образливих ярликів та мови ворожнечі. Наявність у тексті свідомого визначення української національності, української мови як меншовартісних, другосортних, недолугих. 
  • Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.
  • Дезінформація, перекручування фактів, тексти з недостовірними посиланнями щодо будь-яких контраверсійних тем. Тексти з нагнітанням панічних настроїв. Тенденційний добір новин із переважанням негативних характеристик України, та/або українців, та/або окремих явищ/подій в Україні або з українцями; із переважанням позитивних характеристик РФ, та/або її офіційних чи неофіційних представників/товарів/послуг тощо. 
  • Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів).
  • Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин. 
  • Підтримка сепаратизму та тенденції до територіального відокремлення чи фіксація територіальної окремішності. 
  • Визнання “ЛДНР” та їх самостійності й окремішності. Визнання прав Російської Федерації на Крим.

 

Загальна кількість постів

Загальна кількість усіх постів одеських пабліків за тиждень становить 12.100 дописів. Порівняно з попередніми кількома місяцями кількість активних пабліків збільшилась -- повільно відновили свою діяльність ще два пабліки, що були до цього “заморожені”.

Сумарна кількість взаємодій з усіма дописами в пабліках:


Фіксація пропаганди

Зафіксована пропаганда за пунктами:

п.2 Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності – 30 дописів.
п.4 Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномальна частота пропагандистських меседжів) – 117 дописів.
п.5 Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин – 254 дописи.

Загальна кількість унікальних дописів (без урахування поширень) з ознаками пропаганди становить 401 допис, що становить 3,3% від загальної кількості опублікованих обраними пабліками дописів.

Серед цих дописів 401 пост відноситься лише до одного пункту класифікації матеріалів з пропаганди. Водночас 28 дописів мають “подвійну насиченість” пропагандистськими меседжами, оскільки їх  можна одночасно віднести до двох різних пунктів класифікації. Наприклад, паблік поширює ностальгічний допис з “радянськими лайфхаками” та водночас цей же допис містить посилання на російський вебресурс. Тому фактично ми маємо 401 унікальні дописи з ознаками пропаганди, але з урахуванням подвійної насиченості пропаганди у деяких з цих дописів отримуємо загалом 429 проявів пропагандистських меседжів хоча б за одним із зазначених вище семи пунктів класифікації.

Сумарна кількість взаємодій з усіма пропагандистськими  дописами в пабліках:

  • 6.529 репостів, що складає 7% від репостів усіх постів пабліків за тиждень;
  • 4.012 коментар, що складає 7% від усіх коментарів;
  • 39.058 лайків, що складає 10% від усіх лайків тижня. 

Типологія матеріалів:

  • текстові дописи без ілюстрацій, відео та посилань – 2 дописи;
  • ілюстрації, що підписані одним-трьома реченнями (наприклад, “Фото з радянської молодості.”) – 145 дописів;
  • текстові дописи обсягом більше трьох речень з фотоілюстраціями – 43 дописи;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 35 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 67 дописів;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 109 дописів.

Середня активність взаємодії підписників з матеріалами, що мають ознаки пропаганди, вища, ніж взаємодія зі звичайними дописами. У середньому на один пропагандистський допис припадає 16 репостів, у той час, як на один звичайний пост припадає 7 репостів. Подібна тенденція спостерігається і з коментарями та лайками. Один пропагандистський пост набирає приблизно 97 лайки та 10 коментарів. Водночас один звичайний допис без ознак пропаганди у середньому має 29 лайків та 4 коментарі. 

Отже, середня активність взаємодії читачів із пропагандистськими дописами була майже у 2 – 3 разів вищою, ніж середні показники взаємодії з усіма постами пабліків за тиждень. Слід зазначити, що порівняно із кількома попередніми тижнями активність взаємодії із пропагандистськими дописами знизилась майже вдвічі.
Кількість пабліків, що поширювали дописи з ознаками пропаганди – 54. Сумарна аудиторія цих сторінок становить 1 млн 465 тис 144 підписники.
Виходячи з загальної кількості усіх видів взаємодії із пропагандистськими дописами можемо припускати наявність до 76 тис. активних читачів пропаганди (тобто таких, що реагують на пропагандистські пости лайками, коментарями або перепостами), що складає 3.3% від усіх читачів пабліків, де розміщувалась пропаганда.

5. Наявність у тексті ностальгії за часами СРСР та Російської імперії. Твердження про єдність українського та російського народів тощо. Подання новин РФ як власне вітчизняних новин.

Сумарно цього тижня було опубліковано 254 дописи (без урахування їх поширень) зі згадкою СРСР та часів Російської імперії, що становить майже 2% від загальної кількості усіх опублікованих за тиждень дописів, або 63% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки ностальгії за часами СРСР та Російської імперії: 
4.796 репостів, що складає 5% від репостів усіх постів пабліків за тиждень, або 73% від репостів усіх пропагандистських постів;
2.772 коментарів, що складає 5% від усіх коментарів, або 69% від коментарів усіх пропагандистських постів;
31.217 лайки, що складає 8% від усіх лайків тижня, або 80% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 120 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 26 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 23 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 34 дописи;
  • дописи, що містять посилання на інші ресурси – 51 дописів.

Традиційно для останнього півріччя найбільше дописів містять фотокартки Одеси радянського періоду та фрагменти радянських художніх фільмів. Варто додати, що напередодні святкування Дня незалежності України було опубліковано близько 10 дописів про могутність радянської армії. Ці самі пабліки поширюють дописи про недоречність святкування Дня незалежності та взагалі ставлять під сумнів суверенність держави. Разом з цим, публікують дописи з привітаннями із “дня народження” Чебурашки  -- відомого персонажа радянської дитячої мультиплікації. 
 


 



4. Повідомлення з посиланнями на російські інформаційні ресурси та джерела або ресурси, що є майданчиком російської пропаганди (такі ресурси, в яких в минулому фіксувалась аномально велика частота пропагандистських меседжів).

Цього тижня було зафіксовано 117 випадків розміщення дописів, що містили посилання на російські інформаційні ресурси або ті, що мають російських власників, що складає 29% від загальної кількості пропагандистських постів.

Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди: 

  • 994 репостів, що складає 15% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 364 коментарі, що складає 9% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 5.741 лайків, що складає  14% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія матеріалів в цій групі:

  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 3 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 11 дописів;
  • відеоматеріали, що підписані одним-трьома реченнями – 12 дописів;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень, що підкріплені відео – 33 дописи;
  • дописи, що містять лише посилання на інші ресурси – 58 дописів.

Дописи з посиланням на web-ресурси з доменом .ru – 33 пости.

Дописи з посиланням на ZIK, 112 Україна, NewsOne – 9 постів.

Дописи з посиланням на sharij.net  – 3 пости. 

Дописи з посиланням на strana.ua – 13 постів.

В одеських пабліках були поширені російські фейки та відверто антиукраїнські матеріали, що стосуються останніх подій в Афганістані. Так, автори матеріалів публікували дописи про те, що Україна кинула своїх військових в Афганістані напризволяще. Подібні матеріали є фейковими та спростованими журналістами українських медіа, зокрема “Радіо Свобода”. У цілому, до одеських пабліків було поширено близько 10 дописів про події в Афганістані, що містили посилання на російські джерела.  


Російська пропаганда стосувалась також святкування Дня незалежності України. Фейкові користувачі мережі поширювали до одеських пабліків дописи з російських пропагандистських медіа про нібито ворожі настрої українців щодо святкування Дня незалежності. 


2. Дискредитація української державності на рівні стилістики та/або визнання/просування концептів, спрямованих проти української держави, атрибутів та символів її незалежності.

Цього тижня було опубліковано 30 дописів цієї категорії.

Половина з них мала на меті дискредитувати День незалежності України. Інші матеріали містять критику та засудження української влади. Україна як держава у цих дописах подається як недолуга та меншовартісна, часто як економічно відстала.

Усі дописи, що були додані до цієї категорії, були опубліковані виключно у пабліках, що систематично поширюють матеріали з ознаками пропаганди. Не менше половини “фотографій”, що вміщені в колажі пропагандистських дописів, зроблені не в Україні та вже використовувались в пропагандистських матеріалах раніше.




Сумарна кількість взаємодій з дописами, що містять ознаки пропаганди цієї категорії: 

  • 739 репостів, що складає 11% від репостів усіх пропагандистських постів;
  • 876 коментарів що складає 22% від коментарів усіх пропагандистських постів;
  • 2.100 лайків, що складає  5% від лайків усіх пропагандистських постів.

Типологія пропагандистських матеріалів цієї групи:

  • текстові дописи без ілюстрацій, відео та посилань – 2 дописи;
  • зображення, що підписані одним-трьома реченнями – 22 дописи;
  • текстові дописи обсягом від трьох речень з фотоілюстраціями – 6 дописів;

Моніторинг проводиться експертами Катериною Котляр та Миколою Польовим.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

За період з 6 по 12 вересня було проаналізовано 185 пабліків, серед яких 87 сторінок (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області, проте не являються ЗМІ, 43 сторінки ЗМІ, 21 сторінка політичних партій, 21 сторінка пабліків, що тимчасово припинили поширення дописів, 13 масових пабліків, що висвітлюють новини Одещини, проте не є ЗМІ (100 тис. - 500 тис. підписників). Ознаками пропаганди … читати далi

Утилізація сміття, озеленення та прибирання вулиць: на початку літа у Херсоні «розіграли» тендерів щодо благоустрою на 26 мільйонів гривень. Серед переможців закупівель – як «динозаври» херсонського комунального ринку, так і відносно нові фірми, близькі до оточення нового міського голови Херсона та створеної ним партії «Нам тут жити». Що не так … читати далi

У 2017 році на створення "Картки вознесенця" було витрачено більше 1 мільйона гривень, зокрема 261 тис. 550 грн з місцевого бюджету. Однак наразі пластикові картки не працюють і навіть не видаються жителям громади. У чому справа, з'ясовував Центр публічних розслідувань. Фінансування “Картки вознесенця” в рамках співпраці з ЄС/ПРООН «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду» … читати далi

Завтра, 15 вересня, відбудеться чергове дев'яте пленарне засідання Одеської міської ради VІIІ скликання. Центр публічних розслідувань підготував інформацію про те, як депутати готувалися до сесії: відео засідань депутатських комісій, їх склад, порядок денний, протоколи засідань. Постійна комісія з питань транспорту і дорожнього господарства, комісія з питань регламенту, депутатської етики, реалізації державної регуляторної політики … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР