Табори для терористів, продаж асоціації з ЄС та передвиборчий компромат: медіа Одеського регіону перед виборами

20 жовтня 2020 р. 14:00

ЗМІ агітація вибори медіа

Більшість політичних матеріалів одеських мережевих ЗМІ, Фейсбук-спільнот та Телеграм-каналів перед виборами мають ознаки замовності, при цьому деякі медіа зловживають і проросійською пропагандою.

Окремі ФБ-спільноти регіону формують скептичне ставлення до України, виборів та українських політичних інститутів, вживаючи мову ворожнечі. А в онлайн-медіа експерти знаходять відверту дезінформацію щодо нібито визнання Криму російським на Заході, а також розпалювання негативних настроїв на темі протестів у Білорусі та конфлікту у Нагорному Карабасі. Аналізуючи висвітлення виборів, експерти доходять висновків про те, що читач одеських медіа практично не має змоги отримати якісну інформацію про кандидатів, партії, їхні обіцянки чи ж перспективи потрапляння у владу. Як правило, редакції не збирають політичну інформацію самостійно, а передруковують уже готові матеріали із ознаками замовності. Про це стало відомо завдяки місячному звіту щодо проведення моніторингу регіональних онлайн-ЗМІ та соцмереж від ІзбірКому та Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» (період 14 вересня – 11 жовтня 2020 року).

Україна як «держава-невдаха»: проросійські меседжі у Фейсбуці

Найбільше проросійська пропаганда поширюється саме через ФБ-спільноти та Телеграм-канали. Тут експерти виокремили декілька її проявів:

• використання мови ворожнечі;
• дискредитація української державності;
• умисна дезінформація.

Так, через ФБ-паблік «Одеса регіон Новини Одеси та Одеської області» поширили дезінформацію щодо того, що «Україну хочуть перетворити у табір для підготовки терористів», «асоціація Україна-ЄС тріснула» тощо.

В групах «Одеса регіон», «Типовий Акерман» та «Живий Подільськ» намагаються сформувати скептичне ставлення до виборів, українських політичних інститутів, мовляв, кого не обирай, все одно нічого не зміниться, вибори – це фарс, усі політики – однакові. Представників влади порівнюють із пацюками, свинями, собаками. Українці ж показані зубожілими, такими, що ледь виживають. Також з’являються ностальгійні пости щодо СРСР: «там усе було справедливо».

Подібні пости відповідають поширеному меседжу РФ щодо того, що Україна – failed state («держава-невдаха»), а її демократичні інституції – фікція. Додатково експерти зафіксували дезінформацію щодо коронавірусу, в якій фігурували світові інституції: («Через барановірус ООН підкорює рабів») («Одеса регіон»). А в пабліку «Живий Подільськ» через карикатури намагаються сформувати скептичне ставлення до пандемії.

Обаму просили «продати» безвізовий режим Україні: проросійські меседжі в онлайн-ЗМІ 

Основним джерелом проросійських пропагандистських меседжів в одеському регіоні є сайт «Таймер», який відстоює подібну політику тривалий час. Тут експерти знаходять мову ворожнечі, умисну дезінформацію, дискредитацію української державності та тенденційний підбір новин.

Так, у публікаціях видання читач дізнається про те, що Порошенко «просив Обаму допомогти у продажі безвізового режиму із ЄС», а також про те, що п’ятий президент України «продавав зброю у Сирію і влаштував вибухи у Калинівці». Також «Таймер» натякає на утиски російськомовним українцям, повідомляючи про те, що Зеленському «заборонили» спілкуватися російською під час офіційних заходів, а також про цькування «проросійських політичних сил». При цьому видання використовує сумнівні посилання, перекручує факти для створення агресивних заголовків.

Окрему увагу «Таймер» приділяє темі «зверхнього» ставлення до України з боку її нібито «патронів»: країн-членів НАТО та ЄС. Наприклад, публікує текст про те, що у британському міноборони «вважають Україну «заднім двором Росії». Видання також постійно наголошує на тому, що українські політики, наприклад Порошенко, підлещуються до американських чи європейських колег, намагаючись випросити у тих схвалення.

Ще одна тема – це нібито визнання Криму російським західною пресою чи політичними інституціями. Маніпулятивним також експерти називають висвітлення подій у Білорусі та україно-білоруських взаємин. Приміром, «Таймер» передруковує повідомлення МЗС Білорусі, в якому висловлюється сумнів щодо «професіоналізму українських колег».

Для нагнітання негативу щодо України використовуються також заяви деяких українських політиків, приміром стверджується, що президентська партія «пообіцяла військову підтримку Азербайджану».

Видання не визнає і реформу декомунізації, вживаючи радянські назви перейменованих Чорноморська, Подільська та інших населених пунктів України. Окрім цього, Таймер має постійну рубрику «Бунтівний Донбас», де війна на Донбасі описується як громадянська, а російська агресія – заперечується чи замовчується.

Закупівля для суботників та допомога довгожителям – як висвітлюються вибори на Одещині

Як правило, у ФБ-пабліках, Телеграм-каналах та онлайн-медіа Одеси та регіону домінують тексти «зливи», в яких із використанням недостовірних посилань чи із численними порушеннями «очорняються» ті або інші кандидати. Також активно передруковується передвиборча агітація.

Деякі ЗМІ, ФБ-спільноти чи Телеграм-канали просувають конкретних кандидатів чи партії, але все ж на більшості спостерігається так званий «плюралізм джинси»: публікація матеріалів із ознаками замовності від будь-яких кандидатів. Онлайн-видання розміщують численні тексти про «добрі справи» кандидатів: відкриття дитячих садочків, допомогу одеським довгожителям, закупівлю грабель для суботників, заміну вікон у під’їздах.

Також популярними є заяви політиків/чиновників, приміром, про те, чому вони вирішили йти у депутати/мери. Інколи друкуються заяви із звинуваченнями, при цьому, звісно, ігнорується «право на відповідь».

Висвітлення передвиборчих перегонів вкотре демонструє слабкі місця одеських регіональних медіа. Зокрема, це легковажне ставлення до власної редакційної незалежності і готовність друкувати політичні тексти сумнівної якості, а інколи – й відвертий чорний піар. Це актуально як для мережевих ЗМІ, так і для нових медіа. При цьому як електронні видання, так і ФБ-спільноти та Телеграм-канали відстороняються від ролі модераторів передвиборчого суспільного діалогу, практично ніяк не аналізуючи обіцянки політиків, їхні статки. І стають просто майданчиками для передруку «джинси». Не залучають також і експертів та аналітиків, які б могли надати необхідний контекст, корисний для читачів, які хотіли б розібратися у буремному одеському політикумі.

Фактично, медіа одеського регіону залишають виборця сам на сам із агресивною політичною рекламою. І саме вона, а не якісна регіональна політична журналістика стає провідним джерелом інформації про вибори, які наближаються.

АВТОРКА: Наталя Стеблина

Для моніторингу регіональних ЗМІ та соціальних мереж була розроблена спеціальна методологія для виявлення різноманітних проявів двох типів контенту: матеріалів із ознаками пропаганди (приховані та явні проросійські меседжі) та матеріалів із ознаками замовності.

ВІДЕО

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Повний звіт читайте за посиланням

Нагадаємо,  раніше моніторінг показав, що Одеські телеграм-канали, як правило «джинсують» щодня, а у ФБ-пабліках основними проблемами є компромат, відстоювання інтересів третьої сторони, згадки без належного обґрунтування. Окрім цього, зустрічається і пропаганда, найбільше застосування мови ворожнечі щодо України та умисна дезінформація.

Моніторинг Одеських медіа показав численні порушення професійних стандартів у провідних одеських ЗМІ на день міста, а також маніпуляції із передвиборчими рейтингами. Моніторинг здійснювався упродовж 31 серпня – 27 вересня. 

Моніторинг проводиться Одеською обласною організацією Всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України» та виданням ІзбірКом в рамках кампанії з протидії ворожим інформаційним операціям та підвищення критичного мислення за підтримки Open Information Partnership.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Коли в березі 2020 року в Україні були виявлені перші випадки коронавірусу та введений карантин, ніхто й не здогадувався, що це розтягнеться надовго. Проте, як виявилося, літо та осінь 2020-го не будуть схожими на всі інші, адже нам доведеться жити за певними обмеженнями. ІзбірКом щодня інформуватиме про перебіг події на Одещині, в … читати далi

Кількість жінок, за результатами місцевих виборів 2020, в Одеській міській раді та Одеській обласній раді зросла. А у новій Одеській районній раді, що обиралася вперше, склала 37,5%.  Обрано 64 депутати районної ради, з них 40 чоловіків та 24 жінки. Результати виборів депутатів Одеської районної ради Одеська районна територіальна виборча комісія … читати далi

Станом на 19 листопада Національна служба здоров’я України зупиняє виплату 89 лікарням за окремими пакетами медичних послуг. Ще 40 закладів охорони здоров’я отримають за жовтень та листопад 2020 року менше коштів через несвоєчасне виконання відкладених вимог, повідомляє директорка департаменту комунікацій НСЗУ.  За інформацією директорки департаменту комунікацій НСЗУ Тетяни Бойко, 30 … читати далi

Місцеві вибори-2020, хоч офіційно завершились ще не для всіх, проте вже дозволяють проаналізувати певні отримані уроки. Однією з новацій цьогорічної кампанії стали удосконалені можливості для українців змінювати свою виборчу адресу, і, відповідно, вільно реалізувати право голосу. В серпні, ще задовго до того, як українці по-справжньому відчули себе у епіцентрі передвиборчих … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР