09 жовтня 2019 р. 12:09

Комунікаційний колапс: як органи влади Біляївщини спілкуються з людьми в інтернеті

Комунікаційний колапс: як органи влади Біляївщини спілкуються з людьми в інтернеті

Нещодавно регіональне видання Біляївка.City підготувало цікавий аналіз того, як працюють офіційні сайти та групи й сторінки у соцмережах, які створюють представники місцевої влади й мешканці. ІзбірКом робить перепублікацію цього  дослідження, адже описана ситуація є досить типовою для переважної більшості органів влади.

Фактично в кожному населеному пункті Біляївського району є місцеві групи в соціальних мережах, де люди самотужки намагаються знайти інформацію про те, як органи влади будуть вирішувати важливі питання благоустрою, житлово-комунального господарства, освіти та медицини. Одна з причин цього – відсутність якісної комунікації між владою та громадянами. Чому так відбувається, спробуємо розібратися на прикладі того, як влада Біляївського району та органів місцевого самоврядування презентує свої дії громадам в Інтернеті.

Майже в кожному великому населеному пункті Біляївського району в соціальних мережах та месенджерах створилися групи, які виконують комунікаційну роботу органів місцевої влади: пишуть про проблеми, пропонують варіанти їх вирішення, займаються роз’ясненням.

З одного боку це свідчить про те, що громадянське суспільство в Україні вже народилося. З іншого – що місцева влада, переважно, відстає еволюційно щонайменше на десяток кроків від активних мешканців своїх громад.

Загальний тренд: привітання

Ми дослідили та порівняли, як виглядають місцеві групи та сайти\сторінки органів місцевого самоврядування Біляївського району. 

Місто Теплодар

Тут є декілька груп, одна з найактивніших "За развитие Теплодара", 4010 учасників. Останні теми в групі присвячені темі безпритульних собак, відсутності вуличного освітлення, невідремонтованим вуличним зупинкам тощо.

Заходимо на сайт Теплодарської міської ради. Переважна більшість стрічки складається з привітань та пресрелізів інших служб.

Попри те, що наразі громаду явно цікавлять гострі соціальні проблеми – немає реакції на них і на сторінці міської ради у соціальній мережі Facebook. Там всього 36 учасників, а останній допис від 2017 року.

Ще є профіль "Исполнительный комитет Теплодарский горсовет". Чомусь російською мовою, чомусь саме акаунт, а не офіційна сторінка. Підтвердити, чи має вона відношення до міської ради Теплодара – фактично неможливо. Але на ній багато перепостів з сайту ради, що змушує думати, що вона все ж таки має якесь відношення до органу місцевої влади.

Біляївська ОТГ

У соціальній мережі Facebook є декілька груп Біляївки. Це Вісті Біляївки, газета громади, Біляївка-Маяки-Теплодар, Біляївка –це ми, Біляївка.City, Біляївка – краса на березі Дністра. Окремо є групи інших населених пунктів ОТГ: Майори, Повстанське, Широкої Балки та Мирного. Є група міста в соціальній мережі Instagram та є велика міська спільнота в забороненій мережі ВК.

Якщо відкрити групи, де спілкуються містяни, то більшість повідомлень будуть з серії "online барахолок", привітання, заклики до громадських ініціатив або фото з життя міста чи села.

Беляевка-Маяки-Теплодар, 11000 читачів

Беляевка – красота на берегу Днестра, 10700, після заборони ВК пости там переглядають не більше 1000-1200 людей, але група активна до цього часу.

 Майори.

Повстанське.

Аналіз Мирного та Широкої Балки поки що не робимо, оскільки населені пункти приєдналися до Біляївської ОТГ менше місяця тому.

Тепер подивимося на сайт Біляївської міської ради та групу у Facebook Біляївської ОТГ.

Сайт Біляївської міської ради носить більше презентаційну функцію: фіксує якісь моменти в житті ОТГ, а також дає досить багато довідникової  інформації: рішення виконкомів, сесій, проєкти рішень, списки поіменних голосувань, інформація про комунальні підприємства.

Група у Facebook – 499 читачів. Поруч з оголошенням та розповідями про життя громади, для чогось з’являються повідомлення з календаря свят.

Буде чесно, якщо відзначимо, що сайт Біляївка.City (50 000 унікальних читачів, 6000 підписників груп у Facebook та 1200 в Instagram) має угоду з Біляївською ОТГ на розміщення десяти публікацій на місяць. Вони якраз присвячені повідомленням про якісь новації та зміни, а також роз’ясненням гострих соціальних питань громади.

Маяківська ОТГ

У села Маяки є група у viber, "Маяки – мы одна семья", де мешканці обговорюють нагальні питання. Зокрема, зараз активно дискутують, чи доречно було проводити розважальну програму з випивкою на території місцевої церкви.

У Маяківської ОТГ у Facebook теж не сторінка, а акаунт, який товаришує з 3000 мешканцями. Переважна більшість публікацій – це перепости, оголошення. Не оминув їх загальний тренд сторінок органів влади Біляївського району: вітати з професійними святами, з днем народження депутатів сільради та актив села.

Яськівська ОТГ

Групу сельчан ми не знайшли. А от в ОТГ є своя група, на яку підписані 377 людей. У групі, переважно, когось вітають, але подекуди зустрічаються новини про роботи в селах ОТГ, багато фотографій з життя сіл.

 

Село Нерубайське

Це село у перспективі може стати центром майбутньої громади. Тут є декілька груп, де спілкуються мешканці. Одна з найбільших - "Нерубайское он-лайн", 9098 користувачів. У групі – обговорення гострих питань, соціальні проблеми, які турбують громадян та різноманітні online-оголошення.

Нещодавно було оголошення з пропозицією долучатися до групи у viber, де будуть говорити на тему ЖКГ. Люди пропонують писати про сортування сміття, розповідати про проблеми галузі.

 

Тобто, це теми, які цілком могла б ініціювати сама рада, натомість у неї ми не знайшли сторінки у Facebook. Все, що є – сайт, зроблений на уніфікованій платформі. Новин та якихось роз’яснень там взагалі немає.  

Ми не аналізували всі сільські ради, але загалом ситуація повсюди однакова – комунікаційний колапс. Сайти, facebook-сторінки рад замість того, щоб стати комунікаційними майданчиками для своїх громад, перетворилися на дошки оголошень, на статистів, які поширюють пресрелізи інших організацій, на календар свят та велику online-листівку.

Робота над помилками: що можна змінити

В Україні вже кілька років поспіль створюють рейтинг публічності органів місцевого самоврядування. Очолюють рейтинг такі міста: Івано-Франківськ, Вінниця, Луцьк. Для того щоб зрозуміти, що не так з місцевими сайтами та сторінками, можна звертати увагу на те, як це роблять великі міста, які успішні в цій темі, та пробувати локалізувати на свій рівень їх ідеї. 

Євгенія Генова, радниця з комунікації Одеського центру розвитку місцевого самоврядування відзначає, що для початку всім радам треба оновити свої сторінки та пробувати вести їх по-новому. 

- Крім того контенту, якого вимагає чинне законодавство (вчасна публікація проєктів рішень ради та самих рішень, регуляторних актів тощо) потрібно розташувати інформацію про голову, заступників та всіх депутатів: як і коли до них можна прийти на прийом, з яких питань (якщо це заступники, то які напрямки вони курують). В ідеалі, якщо це будуть номери телефонів, зокрема мобільні. Є приклади, коли на сайтах розміщують номери мобільних телефонів депутатів, і це дуже зручно. Якщо обранець не хоче, аби хтось знав його особистий номер, то може завести два номери, один з яких - якраз для роботи.

Дуже добре, якщо сайт містить інформацію про громаду в цілому, особливо в ОТГ: це має бути інформація про всі населені пункти, а не лише центр. Історія (в ідеалі - зі старовинними фотографіями), сьогодення, плани на майбутнє у вигляді стратегії, цільових програм тощо.

І, звісно ж, новини, які сайти часто ігнорують, а даремно. Ось тільки тематика має бути не лише у дусі "вітаємо з днем народження" або "відбувся мітинг", а про те, що реально робить місцева влада зараз, і що збирається робити. Досвід показує, що новини про те, через який час, наприклад, буде заасфальтовано такі-то вулиці, а коли черга дійде до таких-то вулиць, мають високий рівень переглядів і дають справді важливу інформацію, зменшуючи рівень необізнаності, напруження, недовіри до влади. Що ж стосується соціальних мереж, то вони мають бути адаптованими до різних цільових аудиторій. Фейсбук, наприклад, зазвичай більш "дорослий" - для людей від 30 до 60. Отже, писати треба такою мовою, яка зрозуміла і цікава цій віковій категорії. А Інстаграм слід вести так, аби його читала молодь 15-25 років. Одну й ту саму інформацію подавайте дещо по-різному, і це знайде свою оцінку серед дописувачів. А заодно покращить діалог жителів і влади.

Біляївка.City спеціально для цієї статті переглянула купу сайтів та сторінок у соцмережах маленьких міст та сіл в Україні та закордоном, та зібрали декілька правил для того, щоб громадам ставати більш успішними в своїй комунікації. 

  • Брендуйте сторінку (саме сторінку, а не профіль). Назвіть її так, як люди будуть вас шукати – Теплодарська міська рада, Яськівська сільська рада або Яськівська ОТГ тощо. Зробіть впізнаване лого для фото-заставки, зробіть якісний верхній банер.
  • Пишіть людською мовою. У журналістів є принцип: ставте перед публікацією словосполучення "Мама, ти знаєш…" і проговоріть те, що пишете: "Мамо, ти знаєш, що на засіданні комісії з земельних питань районної державної адміністрації під головуванням першого заступника розглянуто хід виконання розпорядження Одеської облдержадміністрації від 16 липня 2019 року «Про уповноваження Біляївської РДА на укладання додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок». Заслухано керівників підприємств-орендарів землі, до яких виникли запитання у комісії. Прийнято відповідне рішення". От, відверто, чи своїй мамі ви б розповіли це без бюрократичних штампів?
  • Поважайте свого виборця – діліться з ними планами, звітуйте про виконану роботу, радьтеся, які проєкти найбільш важливі, виховуйте та просвіщайте.
  • Робіть якісні фото. Краще одне якісне, ніж 35, які зробили на погану мобільну камеру.
  • Регулярно оновлюйте сайт та групи. Переважно, в усіх радах є людина, яка відповідає за комунікацію. Вона має займатися тільки цим питанням. Не може такого бути, що на сайті ради чи в групі в соцмережах пост з’являється раз на кілька днів.
  • Ніколи не втрачайте можливості для комунікаторів громад повчитися новим вмінням, спонукайте їх до цього: відвідувати тренінги, курси, підвищувати комунікацію.
  • Не бійтеся нестандартних рішень. Якщо вже вирішили розповісти про Всесвітній день тварин, то сфотографуйте, краще безпритульну тварину та напишіть пост про те, що вони такими стають через безвідповідальність людей, закликайте дбайливо ставитися до тварин та дайте номери всіх ветклінік, де можна в місті стерилізувати тварину. Якщо хочете вітати - не перетворюйте сторінку на аналог "Однокласників" з жахливими листівками чи букетами. Напишіть пару слів про цю людину, сфотографуйте її в роботі. 
  • Будьте корисними. Давайте контакти комунальних служб, розповідайте, які послуги там можна замовити, нагадуйте графік вивезення сміття, розповідайте про рішення, які розглядаються на комісіях та їх вплив на громаду та життя пересічного мешканця громади. 

Робіть свою роботу більш відкритою та орієнтованою на людей. Вони це оцінять. 

Поділитися