"Джинса" у регіональних ЗМІ та відсутність шкільного предмету: як розвивається медіаграмотність на Одещині

24 жовтня 2019 р. 18:02

ЗМІ медіа

Тенденції у сфері медіаграмотності в районах Одеської області загалом схожі на загальноукраїнські: багато немаркованої політичної реклами у ЗМІ, відсутність повсюдного викладання шкільного предмету та поодинокі ініціативи місцевих активістів і громадських діячів.

Тенденції у сфері медіаграмотності в районах Одеської області загалом схожі на загальноукраїнські: багато немаркованої політичної реклами у ЗМІ, відсутність повсюдного викладання шкільного предмету та поодинокі ініціативи місцевих активістів і громадських діячів.

Наразі, у рамках проєкту "Протидіяти дезінформації: регіональний вимір" видання ІзбірКом проводить засідання фокус-груп у районах з метою вивчення ситуації на місцях та отримання інформації й ініціатив від сільської і місцевої інтелігенції, громадських діячів, педагогів, бібліотекарів та всіх небайдужих громадян щодо того, як покращити медіаосвіту на місцях - серед дітей, підлітків, дорослого населення і пенсіонерів, як зробити її не елітарним, а масовим предметом для вивчення і популяризації.

Серед основних тенденцій, які наразі вдалося зафіксувати, виокремимо такі:

1. Триває поступове впровадження медіаграмотності в освіту, але, на думку педагогів, це відбувається занадто повільно. Так, з 2011 року частина шкіл бере участь у Всеукраїнському експерименті з медіаосвіти: у рамках варіативної складової навчальної програми, зокрема у старших класах викладається предмет «Медіакультура». У 2018 році медіаграмотність включено у стандарт початкової школи. Крім того, в МОН обіцяють, що у 20 українських школах, профтехучилищах та закладах позашкілля встановлять сучасні медіастудії - учні зможуть створювати якісніші матеріали для своїх редакцій. Долучитися до конкурсу можуть заклади освіти, які мають практичний досвід у наповненні своїх друкованих чи онлайн видань не менш як 1 рік. Фінал та визначення переможців конкурсу відбудеться 31 жовтня 2019 року.

При цьому вчителі нарікають на відсутність посібників, які були б затверджені МОН, а тому є неоднозначним право вчителя використовувати різноманітні матеріали, підготовлені громадськими організаціями: хтось це робить на свій розсуд, а хтось чекає на офіційну позицію Міністерства. 

2.  Підготовка вчителів є певною проблемою.  Академія української преси з 2011 року готує вчителів через регулярні тренінги, видає посібники й підручники з медіаосвіти. На державному рівні цей напрям частково впроваджуються через інститути підвищення  кваліфікації, однак не системно. Крім того, викликає дискусію, чи має бути цей предмет у рамках іншого - "Інформатика", чи ж окремою дисципліною та викладатися вчителями гуманітарного або ж, навпаки, фізико-математичного напрямку.

"Шкільна програма з інформатики виписана невдало, вона застаріває постійно. Наприклад, на перших уроках у другому класі ми вчимо дітей вмикати комп'ютери. Тих дітей, які вже вміють програмувати, малювати мультфільми, набирати тексти і гарно орієнтуватися в інтернеті", - розповіла одна з викладачок під час роботи фокус-групи.

3. Активність громадянського сектору. У цьому напрямку працюють різні громадські організації: Академія української преси,  організація «Детектор медіа» (в першу чергу через сайт MediaSapiens, який є частиною порталу «Детектор медіа», а також спеціалізовані онлайн-ресурси, такі як «МедіаДрайвер» та «Новинна грамотність»), IREX (проєкт «Вивчай та розрізняй»), Академія Deutsche Welle (тренінги для дорослих),  StopFake через фактчекінгові проекти, ініціативи з елементами медіаграмотності тощо. В Одеській області, зокрема, проєкти з медіаграмотності реалізують видання ІзбірКом та Одеський Комітет виборців України.

4.  Українські медіа зазвичай не є носіями знання про медіаграмотність.  Великі телеканали, сайти і навіть газети самі часто поширюють дезінформацію. Тому є запит на долучення до цього руху ЗМІ, але поки що широкого впровадження ця ідея не набула.

За словами учасників фокус-груп, місцеві ЗМІ після роздержавлення стали ще більш залежними: номінально вони здебільшого належать редколективам, але насправді - місцевим бізнесменам. Навіть за умови існування у місті чи районі кількох ЗМІ конкуренція між ними не є прозорою і доброчесною:

"Люди перестали самі передплачувати газети. Звикли, що для них це роблять якісь організації або місцеві політики. Всіх все влаштовує: фермер платить гроші газеті, щоб вона обслуговувала його інтереси, люди отримують безкоштовну газету з телепрограмою (так, це досі популярно), його конкурент робить так само, при цьому вони поливають один одного брудом, створюючи у читачів ілюзію демократії і свободи слова, але об'єктивної, неупередженої інформації про місцеві події читачі не отримують взагалі. Тобто за бажання вони можуть скласти більш-менш об'єктивну картину того, що відбувається в Україні на підставі даних всеукраїнських ЗМІ, але що відбувається у їх населеному пункті, вони або достеменно не знають, або мають спотворену картину реальності", - розповіли учасники фокус-груп.

При цьому також було відзначено низький рівень здатності громадян відрізнити фейк від правди, "джинсу" від об'єктивного матеріалу, визначити власника ЗМІ тощо, хоча про існування цієї проблеми люди не знають, навпаки, будучи переконаними, що вміють відрізнити правду від брехні. 

При цьому, на думку опитуваних громадян, основними шляхами боротьби з дезінформацією є розвиток критичного мислення, відповідальність журналістів та споживачів інформації, а також громадська активність.

Корисні джерела: 

1.    http://medialiteracy.org.ua/

2.    http://www.aup.com.ua/Game/index.html - онлайн гра для дітей

3.    https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+MEDIA101+2018_T3/about - курс на "Прометеус" для освітян

4.    https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+MEDIA102+2018_T3/about - курс на "Прометеус" для всіх

5.    http://irex.mocotms.com/ml_web/story_html5.html - курс від IREX для громадян

6.    https://video.detector.media/special-projects/novynna-gramotnist-i22 - онлайн курс «Новинна медіаграмотність» від «Детектор медіа»

7.    https://vumonline.ua/course/verification-in-the-Internet/ - онлайн курс від ВУМ (Відкритий університет Майдану)

8.    https://vumonline.ua/course/how-to-understand-social-networks/ - курс від ВУМ для журналістів про соціальні медіа

9.    http://irex.mocotms.com/ml_game/story_html5.html - гра для дорослих

10.    https://issuu.com/internews-ukraine/docs/inform_obman - презентація від «Інтерньюз-Україна» про медіа і обман

11.    http://mip.gov.ua/files/pdf/antifake_ua_web.pdf - коротка інфографіка про фейки

12.    https://issuu.com/pictoric.ua/docs/book_media - посібник «Довіряй, але перевіряй»

13.    https://imi.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/Mediakompas.pdf – посібник для журналістів

14.     http://pclub.dn.ua/wp-content/uploads/2016/09/Zbirnyk_robit_z_media_gramotnosti.pdf – збірник для вчителів

15.    https://izbirkom.org.ua/news/medialiteracy/ - розділ «Медіаграмотність» на сайті ІзбірКом
 

Євгенія Генова

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Восени відбудуться загальнонаціональні місцеві вибори. Пропонуємо до вашої уваги цикл публікацій про те, за якою сиситемою пройдуть ці вибори та що потрібно знати кожному виборцеві.    Під час виборів ми будемо обирати:  -    Місцеві ради населених пунктів, в яких живемо -    Сільських, селищних, міських голів -    Районні ради  -    Обласні ради.  … читати далi

Експерти компанії CHEQ і університету Балтімора порахували, в яку суму світовій економіці обходяться фейкові новини: вийшло, що весь світовий ринок втрачає на фейках близько $79 млрд щороку. ІзбірКом пропонує огляд деяких заходів медійної спільноти та цікаві фільми про те, що таке фейки і як з ними борються.   Отже, відповідно до досліджень … читати далi

Минулого року в США традиційно присудили Пулітцерівську премію низці видань – за кращі матеріали у різних сферах: служіння суспільству, термінові новини, розслідування, пояснювальна журналістика місцевий репортаж тощо. У номінаціях виграли чимало місцевих видань, які писали про масові вбивства, збагачення Трампа, расизм та історії мігрантів, - складні, серйозні теми, які лише … читати далi

По состоянию на 7 января 2020 года в Одессе и области уже проведено и проводится 318 закупок. Из них 166 без конкуренции, а потратить из бюджетов разных уровней собираются 311,75 миллионов гривень.  Часть закупок - это электроэнергия, топливо, горячая и холодная вода, канализация. Таких лотов - 61, и ожидаемая стоимость составляет 178,5 миллионов … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР