12 квітня 2021 р. 20:30

Відчуження землі і руйнування об'єктів державної безпеки: у чому Держспецзв'язку звинувачує міськраду

Відчуження землі і руйнування об'єктів державної безпеки: у чому Держспецзв'язку звинувачує міськраду

Інтерв'ю з директором Департаменту забезпечення Держспецзв'язку про судові розгляди навколо новобудови на вул. Жаботинського.

В Одесі триває конфлікт навколо забудови ЖК "Альтаїр-3" за адресою: вул. Люстдорфська дорога, 55 / вул. Жаботинського 54А. Наразі тривають суди між Одеською міськрадою і Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України. На ділянці землі біля ЖК "Альтаїр-3" забудовник обіцяє побудувати дитячі сади і школи. В інтерв'ю ІзбірКому директор Департаменту забезпечення Держспецзв'язку Володимир Мокренко розповів, кому насправді належить земля, чому відчуження було незаконним і як відомство планує повертати свою власність.

- Кому належить земля за адресою: вул. Жаботинського, 54А?

- Ця земельна ділянка є власністю державного підприємства, тобто держави. Вона є частиною ділянки площею 26,2 га, яка була передана Держспецзв'язку на підставі свідоцтва про право власності, виданого 22 липня 2009 виконавчим комітетом Одеської міської ради.

- Що там знаходилось? Щось цінне для держави?

- Безумовно. Це об'єкти, які забезпечують національну безпеку і захист державного суверенітету України, її інформаційний простір та розташовані на прикордонних територіях, що межують з АР Крим. Сьогодні це питання нацбезпеки держави.

- Як у такому разі забудовник отримав право на земельну ділянку?

- Відчуження землі відбувалося в кілька етапів. Одеська міськрада ухвалила низку рішень протягом декількох років щодо виділення ділянок різним структурам і зміни їх цільового призначення.

Все це було зроблено без підстав і дозволу з боку землекористувача, тобто Держспецзв'язку, що завдало значних матеріальних збитків державі - а значить, кожному громадянину.

До речі, прав на забудову у компанії "Будова" теж немає. Відомості про початок підготовчих робіт з будівництва об'єкта за вказаною адресою були внесені до Реєстру будівельної діяльності в кінці серпня 2017 року. І, за даними Реєстру, починаючи з 2018 року Держархбудінспекція кілька разів відмовляла забудовнику у видачі дозвільних документів на будівельні роботи (ІзбірКом запропонував "Будові" надати коментар з цього приводу, однак на момент публікації його не отримав. - Ред.).

- У міськради немає повноважень розпоряджатися земельними ділянками на території її самоврядування?

- Згідно зі статтею 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", міськради мають право розпоряджатися землями територіальних громад і передавати ділянки комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.

Однак ділянка за адресою: вул. Жаботинського, 54А - власність державного підприємства. Повноважень розпоряджатися ним у Одеської міськради немає, ці повноваження належать обласній державній адміністрації.

Своїм рішенням про передачу землі третій стороні Одеська міська рада порушила низку статей Земельного кодексу України, Законів України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та "Про землеустрій".

В результаті держава (в особі Держспецзв'язку) втратила можливість розпоряджатися земельною ділянкою. По суті, у держави цю землю просто вкрали.

По-перше, державі таким чином завдали збитків в розмірі вартості відповідної ділянки землі. По-друге, мова йде також про недоотримані доходи. Ну і, по-третє, як мінімум складно повною мірою оцінити потенційні збитки для країни з точки зору безпеки.

- Ви намагалися відстояти в суді право власності на землю?

- Ми подали позови. Перші позови від концерну РРТ (знаходиться в управлінні Держспецзв'язку) були подані ще 2016 року. У січні 2020 року Верховний Суд вказав на неправомірність передачі землі міськрадою і направив дані позови на новий розгляд.

- Що ви плануєте робити далі?

- Згідно із Земельним кодексом, власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю та компенсацію збитків. Зокрема, збитків від втрати або пошкодження власності.

До речі, відповідні нормативні документи і прецедентна практика є і в Європейському суді з прав людини.

Крім того, в діях депутатів міськради, які брали участь в голосуванні за передачу державної власності третій особі, є склад кримінального правопорушення, і вони можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності в індивідуальному порядку. Фактично вони діяли в змові між собою, оскільки були інформовані про те, що земля належить державі. Це і є кримінал - позбавляти державу критичних об'єктів інфраструктури, коли країна вже втратила частину територій.

                                                                                                                                                                   

                                                                                                                                            Валерій БОЛГАН

 

Матеріал підготовлено в рамках роботи Центру публічних розслідувань.

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

 

 

 

 

Поділитися