28 вересня 2022 р. 19:55

Депутати без доступу до інформації та провалені земельні питання: думка експертів щодо сесії Одеської мерії

Депутати без доступу до інформації та провалені земельні питання: думка експертів щодо сесії Одеської мерії

Друга після повномасштабного вторгнення армії рф сесія Одеської міської ради відбулася 28 вересня. Попередня пройшла 29 червня та проводилась у так званому гібридному форматі (частина депутатів була присутня онлайн).

Як інформує всеукраїнська громадська кампанія "Атестація депутатів місцевих рад", 28 вересня у сесійній залі були зареєстровані 39 депутатів. Сесія проходила у звичному форматі, як це й передбачено Регламентом ради.

При цьому на розгляд ради так і не було внесено проєкт рішення щодо внесення змін до Регламенту щодо унормування діяльності ради в умовах можливих бойових дій на території міста або в інших надзвичайних ситуаціях. Тобто наразі єдиним законним форматом роботи ради, закріпленим Регламентом ради, є очні сесійні засідання, онлайн-формату не передбачено.  

Вперше за дуже довгий час (який вимірюється роками) попередній порядок денний сесії депутати не доповнювали проєктами рішень "з голосу". Це є практикою, яку можна вітати та сподіватися на її подальше застосування міською радою.

Однак важливо зазначити, що останні зміни до порядку денного були оприлюднені лише 27 вересня, за день до сесії.

А поправки до деяких проєктів рішень взагалі не оприлюднюються, що не дає можливості мати уяву, в якому остаточному форматі розглядається та приймається проєкт. Більш того, поправки не тільки не оприлюднюються, а й не оголошується їхній зміст під час розгляду питань.

Під час сесії депутати внесли зміни до персонального складу деяких постійних комісій. Як зазначається в пояснювальній записці до проєкту рішення, на виконання листа Одеської міської виборчої комісії від 22.01.22 р. щодо відкликання депутатів Олексія Нагаткіна та Ганни Шабанової, їх було виключено зі складу постійних комісій.

Також на підставі звернень самих депутатів було проведено заміну голови постійної комісії з питань екології: замість Богдана Гіганова ним став Михайло Карпенчук.

За інформацією, що оприлюднила депутатка Ольга Квасніцька у своєму Facebook, дізнаємося, що була і поправка (не оприлюднена та не оголошена) щодо змін у складі комісії з питань регламенту.

В поправці зазначено, що депутатка Світлана Попова вийшла зі складу цієї комісії та стала членкинею комісії з питань соціальної політики. Судячи з виступу депутатки в залі, цю поправку було проголосовано.

Ольга Квасніцька у дописі зазначила, що "коли треба розправитися з тими хто має принципи та совість, то в Одеській міській раді роблять саме так: або ліквідують комісію, або роблять комісію недієздатною!".

Тож фактичний склад постійної комісії з питань регламенту зменшився з 3 до 2 членів, що за Регламентом ради не дасть можливості проводити засідання комісії через відсутність мінімально можливого кількісного складу (від 3 депутатів).

Таким чином, у раді тепер є дві постійні комісії, що де-юре існують, а де-факто - недієздатні.

Нагадаємо, міською радою створено постійну комісію з питань культури у складі 2 депутатів, які з 2020 року ще не провели жодного засідання. А ще в раді є депутати, які не входять до складу жодної комісії: Віктор Баранський, Іван Демченко, Олексій Єремиця, Володимир Іванов, Володимир Корнієнко та Сергій Узунов.

Під час сесії депутати підняли питання щодо відновлення практики розсилки депутатам проєктів рішень виконкому для попереднього розгляду (Лілія Леонідова) та запрошень особисто депутата на засідання комісій або оприлюднення всіх анонсів засідань постійних комісій на сайті ради в повному обсязі (Олексій Єремиця). Міський голова Геннадій Труханов доручив взяти до відома ці запити та налагодити питання інформування депутатів. Проте дуже різко висловився щодо відновлення роботи депутатського порталу та повної відкритості ради, як це було до лютого цього року. Він зазначив, що "наш головний обов’язок - захист міста та держави", доручив секретарю міської ради Ігорю Ковалю "ще раз" проконсультувати депутатів щодо причин відключення деппорталу та висловив сподівання, що більше це питання депутати задавати не будуть.

Одеські обранці без обговорень та запитань підтримали рішення щодо внесення змін до бюджету, звіту про виконання бюджету за І півріччя 2022 року, Схему теплопостачання міста. Але багато часу присвятили вартості харчування у школах у  2023 році, договору постачання природного газу у 2022-2023 рр. та організації паркувального простору в місті.

Цікавим стало те, що депутати провалили голосування по всьому блоку земельних питань. Голосів "за" не вистачило для жодного з пунктів 6.1.-6.4 порядку денного. Депутати навіть намагалися проголосувати за повернення до розгляду питання 6.2., проте і ця ініціатива не була підтримана в залі. 

Не було підтримано і проєкт рішення "Про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель на території м. Одеси" (щодо надання додаткових повноважень Департаменту земельних ресурсів). 

Вочевидь, більшості не вдалося дійти згоди щодо голосування по земельних питаннях. Чи пов'язано це з тим, що голова земельної комісії Сергій Страшний з’явився у публічному просторі лише на цій сесії (на минулій був присутній онлайн), або ж є інші причини, але залишається відкритим дуже вразливе питання.

Законом України "Про місцеве самоврядування" (ст. 46) визначено, що сесія міської ради з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності скликається не рідше ніж один раз на місяць. Тож, за останні 7 місяців скликавши лише 2 сесії, міська рада порушує встановлені законом терміни щодо розгляду "земельних питань". Це є потенційним ризиком для виникнення відповідних звернень в суд щодо оскарження бездіяльності органу місцевого самоврядування.

Ще одним моментом, на який варто звернути увагу, є розгляд питань щодо підсумкових звітів великого переліку міських цільових програм за попередні роки. 

Спочатку депутати підтримали пропозицію міського голови щодо об'єднання в один блок для голосування питань 3.1-3.13 порядку денного як "однотипні питання" (фактично звіти про виконання 13 різних місцевих програм). Але "за" прийняття цих 13 звітів проголосували лише 25 депутатів, тож рішення не було прийнято. 

Також депутати відмовилися підтримати рішення щодо пам'ятника "Засновникам міста", який згідно з проєктом передбачалося демонтувати та перенести до історико-краєзнавчого музею.

В цілому можна констатувати, що до переліку негативних практик закритості Одеської міської ради воєнний стан не тільки не вніс позитивних коректив, але й ще більше підкреслив певні недоліки. Зараз депутати мають проблеми з доступом до інформації, засідань комісій, виконкому, проєктів рішень. У сесійній залі панує атмосфера "поставити питання ще не означає отримати відповідь на нього". 

Наразі складається враження, що майже абсолютна більшість депутатів в міській раді протягом останніх двох сесій виконує роль статистів. Як бачимо, на сесіях, що скликав міський голова після 24 лютого, депутати фактично лише легітимізують всі рішення, що були вже прийняті головою та виконкомом. При цьому, майже не маючи повного доступу до проєктів, процесу прийняття рішень та інформації про стан їхнього виконання. 

Цей стан речей неприпустимо зберігати надалі. Мерія має забезпечити депутатському корпусу можливість для реальної участі у формуванні та прийнятті рішень, а депутати повинні активно відстоювати своє право на це, адже саме для цього їх обирали одесити.

Нагадаємо, за декілька днів до проведення XV сесії Одеської міської ради 28 вересня 2022 року експерти громадської кампанії "Атестація депутатів місцевих рад" поставили топ-5 питань щодо підготовки сесії.

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація». 

Поділитися