Громадський центр правосуддя роз’яснює різницю між надзвичайною ситуацією та надзвичайним станом

28 березня 2020 р. 10:11

закон

Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари за фінансової підтримки Європейського Союзу завершує цикл відеоконсультацій «Права людини vs коронавірус». 

У шостому, останньому випуску, правова радниця Центру, адвокатка Юлія Лісова розповідає про різницю між надзвичайною ситуацією та надзвичайним станом. 

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. №338-р введено режим надзвичайної ситуації до 24 квітня 2020 року на всій території України.

Надзвичайна ситуація – це спеціальний тимчасовий режим, що виникає через порушення нормальних умов життя і діяльності людей через аварію, катастрофу, стихійне лихо чи епідемію, говорить кодекс. В даному випадку уряд виконує план боротьби з поширенням інфекції COVID-19. Режим надзвичайної ситуації регулюється Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту» від 9 січня 2014 р. №11. Підпункт 3 пункту 24 Положення встановлює, зокрема,  наступні правила функціонування режиму надзвичайної ситуації:

  • здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації та інформування його про дії в умовах такої ситуації;
  • призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та утворення у разі потреби спеціальної комісії з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
  • організація робіт з локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів;
  • організація та здійснення заходів щодо життєзабезпечення постраждалого населення;
  • організація та здійснення (у разі потреби) евакуаційних заходів;
  • організація і здійснення радіаційного, хімічного, біологічного, інженерного та медичного захисту населення і територій від наслідків надзвичайної ситуації;
  • здійснення безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на аварійних об’єктах і прилеглих до них територіях;
  • інформування органів управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються.

Надзвичайна ситуація і надзвичайний стан – не тотожні поняття

Режим надзвичайної ситуації, на відміну від режиму надзвичайного стану, не передбачає обмеження прав громадян. Натомість, режим надзвичайної ситуації означає підвищену готовність та координацію органів державної влади та місцевого самоврядування. Це може мати вираження у таких діях:

  • посилення охорони громадського порядку;
  • інформування громадян;
  • дезінфекція об'єктів і територій;
  • санітарно-гігієнічні протиепідемічні заходи.

Режим надзвичайного стану.  Режим надзвичайного стану регулюється Законом України «Про правовий режим надзвичайного стану».

Надзвичайний стан - це особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства.

Надзвичайний стан вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладові, усунення якої іншими способами є неможливим. Надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України.

Строк дії режиму надзвичайного стану.

Надзвичайний стан в Україні може бути введено на строк не більш як 30 діб і не більш як 60 діб в окремих її місцевостях. У разі необхідності, надзвичайний стан може бути продовжений Президентом України, але не більш як на 30 діб.

Режим надзвичайного стану передбачає:

  • надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону додаткових повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки;
  • тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Які обмеження можуть встановлюватись під час надзвичайного стану?

1) встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан;

2) обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;

3) посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;

4) заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;

5) заборона страйків;

6) примусове відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб.

Важливо! При введенні надзвичайного стану не автоматично запроваджуються всі передбачені законом обмеження. У кожному конкретному випадку, з урахуванням ситуації, в указі Президента України мають бути зазначені види обмежень, які вводяться.

Діяльність Громадського центру правосуддя в м. Татарбунари впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» за фінансової підтримки Європейського Союзу в рамках проєкту «Громадський центр правосуддя як  мультифункціональна платформа розвитку правосуддя в громадах».

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Одесский муниципалитет организовал школу для потенциальных авторов проектов Общественного бюджета, которые стремятся получить знания о подготовке таких проектов.  Программа обучения в Школе включает шесть основных тематических модулей. Обучение в Школе - бесплатное. Из-за карантина, связанного с COVID-19, обучение будет проводиться в интерактивном формате с помощью инструментов информационно-коммуникационных технологий (в режиме онлайн-конференций) в … читати далi

Одесский апелляционный административный суд удовлетворил жалобу Херсонского городского головы Владимира Миколаенко и отменил решение Херсонского окружного административного суда признавшего противоправным и отменившего распоряжение мэра, которым тот приостановил действие решения городского совета. Как следует из постановления суда, городской голова отказывался подписывать решение совета о создании временной контрольной комиссии Херсонского городского совета по вопросам контроля … читати далi

Жилищно-коммунальные сервисы департамента городского хозяйства начали проведение мониторинга жилых домов, расположенных рядом с новостроями. Соответствующее поручение подписал исполняющий обязанности заместителя городского головы - директор департамента городского хозяйства Дмитрий Жеман. Речь идет о домах старого фонда, в непосредственной близости от которых уже построены, строятся или в перспективе могут быть возведены новострои. … читати далi

Колишній очільник Одеської митниці Михайло Грібанов звернувся до Окружного адміністративного суду Києва з вимогою заборонити керівництву Державної митної служби України звільняти його.  В ухвалі суду йдеться про те що, посадовець наполягає на неможливості свого звільнення до закінчення дисциплінарного провадження щодо нього. Протягом провадження  державний службовець зобовязаний перебувати на робочому місці та сприяти здійсненню дисциплінарному … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР