19 червня 2017 р. 03:00

Одеські медіа періодично використовують «мову ворожнечі»

Одеські медіа періодично використовують «мову ворожнечі»

Побіжний аналіз публікацій після конфлікту в Лощинівці виявив більше 40 матеріалів в різних засобах масової інформації регіонального та центрального рівня, що містили прояви «мови ворожнечі»

Ініціатива щодо зниження використання «мови ворожнечі» регіональними ЗМІ стартувала в квітні 2017 року непублічним «польовим» етапом. Протягом цього часу експертами була підготовлена методологія моніторингу журналістських матеріалів на предмет використання «мови ворожнечі», а також відбулась її сигнальна апробація. Наразі тривають основні «польові» дослідження - моніторинг та аналіз самих журналістських матеріалів в обраних регіональних мас-медіа, які мають завершитись у вересні поточного року підготовкою відповідного звіту. 

Протягом останніх років в Україні загрозливих розмірів набула використання «мова ворожнечі» - зокрема, по відношенню до ромів, переселенців, біженців, політичних опонентів, представників ЛГБТ тощо. Особливо загрозливою тенденцією є широке використання публічної «мови ворожнечі» - зокрема, і засобами масової інформації. Незважаючи на вимоги національного законодавства та відповідні стандарти, на практиці журналісти часто відкрито та безвідповідально вдаються до «мови ворожнечі».

Один з останніх гучних прикладів торкається висвітлення журналістами міжетнічного конфлікту в селі Лощинівка Одеської області, який стався наприкінці серпня 2016 року. Побіжний аналіз публікацій після конфлікту в Лощинівці виявив більше 40 матеріалів в різних засобах масової інформації регіонального та центрального рівня, що містили прояви «мови ворожнечі». Зокрема, вказували національність підозрюваного (в більшості випадків без рішення суду прямо називали його вбивцем та ґвалтівником), використовували образливу та стереотипну назву «циган», протиставляли ромську громаду місцевим жителям чи іншим національностям тощо). Коментарі, які можна було переглянути під журналістськими статтями в мережі Інтернет, лише підтверджують величезний вплив таких журналістських матеріалів на поширення конфлікту та дискримінаційних поглядів серед населення. Наприклад, не без впливу мас-медіа, сім'ї ромів, які вимушені залишити Лощинівку, відмовляються приймати в інших населених пунктах та відносяться до них як до злочинців.

Ініціатива щодо зниження використання «мови ворожнечі» регіональними ЗМІ впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» за фінансової підтримки Посольства Німеччини в Україні. Метою ініціативи є зниження використання «мови ворожнечі» в матеріалах українських ЗМІ та посилення спроможності, відповідальності та вміння журналістів толерантно та недискримінаційно виконувати свої професійні обов’язки, не провокуючи розпалювання конфліктів та порушення прав людини.

Діяльність в рамках ініціативи розпочалася в квітні 2017 року «польовим» етапом. Протягом цього часу експертами була підготовлена методологія моніторингу журналістських матеріалів на предмет використання «мови ворожнечі», а також відбулась її сигнальна апробація. Наразі, за розробленою методологією тривають основні «польові» дослідження - моніторинг та аналіз самих журналістських матеріалів в обраних регіональних мас-медіа трьох областей (Одеської, Чернівецької та Харківської) на предмет використання «мови ворожнечі» по певним ознакам. Паралельно з цим, відбувається вивчення українського та європейського досвіду протидії «мови ворожнечі» в ЗМІ з метою формулювання рекомендацій та стратегії подальшого застосування результатів моніторингу.

«Польові» дослідження мають завершитись у вересні поточного року підготовкою відповідного звіту та рекомендацій (українською та англійською мовою). Звіт буде проілюстровано спеціальною інфографікою та історіями людей, які постраждали від поширення «мови ворожнечі» в ЗМІ. Протягом жовтня 2017 року, моніторинговий звіт буде широко публічно презентовано та обговорено як на регіональному, так і на національному рівні. Уточнений за результатами обговорень моніторинговий звіт, а також напрацьовані рекомендації щодо зниження використання «мови ворожнечі» в ЗМІ будуть поширені окремим виданням українською та англійською мовою. Також рекомендації будуть направлені до експертних українських та міжнародних установ, профільних державних органів влади задля посилення роботи з попередження та протидії використання «мови ворожнечі» в ЗМІ.

Інший важливий компонент ініціативи торкається посилення спроможності місцевих журналістів уникати та протидіяти «мові ворожнечі» при підготовці журналістських матеріалів. Навчальна програма буде сформована на основі проблем та потреб, виявлених в ході моніторингового етапу проекту. Навчальний компонент роботи включатиме проведення серії регіональних тренінгів для редакторів, журналістів та блогерів (попередньо в містах Одесі, Чернівці та Харкові). Також за скороченою програмою будуть проведені заняття для студентів-журналістів. Крім того, серед представників ЗМІ буде поширена друкована практична пам’ятка та окремі поради на он-лайн ресурсах та соціальних мережах з питань протидії «мові ворожнечі» в журналістській сфері. З метою максимального практичного ефекту від навчання, ініціативою буде профінансовано кращі журналістські продукти, які висвітлюватимуть проблеми використання «мови ворожнечі» в засобах масової інформації або викриватимуть використання «мови ворожнечі» в публічній сфері. Таке фінансування отримають щонайменше 5 міні-проектів, за результатами проведеного конкурсу серед учасників регіональних навчань.

Ініціатива «Мова ворожнечі» в українських ЗМІ: ідентифікація та протидія» впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» за фінансової підтримки Посольства Федеративної Республіки Німеччини в Україні.

  Прес-служба

Одеської обласної організації

ВГО «Комітет виборців України».

Поділитися