29 серпня 2021 р. 18:46

У найближчі роки Ренійська громада ризикує отримати "бюджет проїдання"

У найближчі роки Ренійська громада ризикує отримати "бюджет проїдання"

Члени виконавчого комітету Ренійського міської ради Ізмаїльського району Одеської області на засідання 30 серпня розглянуть прогноз бюджету територіальної громади на 2022 - 2024 роки. Відповідний проєкт рішення опублікований на офіційному сайті міськради. Розробниками прогнозу планується, що дохідна частина бюджету громади (разом з міжбюджетними трансфертами) складе: 

  • в 2022 році - 343 мільйони 640 тисяч гривень; 
  • в 2023 році - 364 мільйони 534 тисячi гривень; 
  • в 2024 році - 384 мільйона 057 тисяч гривень. 

Обсяг запланованих доходів громади на 2021 рік затверджений рішенням міськради від 24 грудня 2020 року № 31-VIII і становить 323 мільйони 585 тисяч гривень. Тобто планується, що в найближчому майбутньому доходи бюджету зростатимуть на 20 мільйонів на рік. Крім того, проєкт рішення містить  прогноз бездефіцитного бюджету на наступні три роки. 
 Прогноз обсягу доходів загального фонду бюджету громади (без урахування міжбюджетних трансфертів), тобто те, що громада заробить самостійно, прогнозується в розмірі: 

на 2022 рік - 196 мільйонів гривень; 
на 2023 рік - 199 мільйонів 400 тисяч гривень; 
на 2024 рік - 202 мільйона 200 тисяч гривень. 

Частка трансфертів у загальному обсязі доходів загального фонду бюджету за прогнозом становитиме: у 2022 році - 42,7%, 2023 році - 45, 0% і в 2024 році - 47,1%. На жаль, можна констатувати, що Ренійська громада, як свого часу Ренійський район, все більше і більше буде залежати від допомоги держави. Щоб переломити цю тенденцію, громаді доведеться шукати джерела поповнення свого бюджету на своїй території.

Для цього пропонується, по-перше, провести в установленому законодавством порядку перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання щодо дотримання норм законодавства в частині оплати праці в розмірі не менше мінімальної заробітної плати передбаченої законодавством. По-друге, слід здійснити інвентаризацію земельних ділянок, переглянути укладені договори їх оренди на предмет відповідності нормам Податкового кодексу України. Це дозволить і залучити інвестиції, і поповнити бюджет.
По-третє, здійснювати моніторинг податкового боргу платників податків, проводити засідання комісій щодо збільшення надходжень у присутності керівників підприємств-боржників.

Чому пропонується прийняти саме такі заходи? Тому що, як зазначено в самому прогнозі, левову частку надходжень до загального фонду бюджету громади складуть три види платежів. Перш за все це податок і збір на доходи фізичних осіб. Надходження від нього повинні скласти: у 2022 році - 36,0%, в 2023 році - 36,7%, в 2024 році - 37,2% від загального обсягу. Далі - плата за землю: у 2022 році - 51,5%, в 2023 році - 50,7%, в 2024 році - 50,1%, відповідно. І, нарешті, єдиний податок: у 2022 році - 8,2%, в 2023 році - 8,3%, в 2024 році - 8,4%. Тобто планується поступово знижувати частку земельного податку за рахунок збільшення податку на доходи фізичних осіб.

У прогнозі наведено перелік основних бюджетоутворюючих підприємств Ренійської громади в середньостроковій перспективі. Це філія «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця», АТ «Одеснафтопродукт», ТОВ «Лиманська Енерджі 1» і ТОВ «Лиманська Енерджі 2». Питома вага фактичних надходжень зазначених підприємств до бюджету на 01.07.2021 становила 37,0%, 4,5%, 3,6% і 3,3% відповідно. При цьому в списку відсутній ДП «Ренійський морський торговельний порт», який донедавна у різних документах зазначався як бюджетоутворююче підприємство містаі. 

Якщо говорити про структуру видаткової частини бюджету, то обсяг витрат, передбачених у прогнозі бюджету громади по галузі «Освіта», складе: у 2022 році - 246 мільйонів 302 тисячi гривень, в 2023 році - 268 мільйонів 824 тисячi гривень, а в 2024 році - 284 мільйони 558 тисяч гривень. 

На оплату комунальних послуг та енергоносіїв КНП «Центральна міська лікарня» та КНП «Ренійський центр первинної медико-санітарної допомоги» прогнозується витратити: у 2022 році - 6 мільйонів 837 тисяч гривень, в 2023 році - 7 мільйонів 520 тисяч гривень і в 2024 році - 7 мільйонів 520 тисяч гривень. Крім оплати енергоносіїв, на фінансування за програмою розвитку і фінансової підтримки ЦМЛ в 2022-2024 роках спрямують по 1 мільйону 900 тисяч гривень на рік. За програмою розвитку і фінансової підтримки КНП «Ренійський центр первинної медико-санітарної допомоги» в 2022-2024 роках має отримати по 900 тисяч гривень щорічно. За програмою місцевих стимулів для медичних працівників Ренійського міської територіальної громади в 2022-2024 роках передбачено по 85 тисяч гривень кожного року.

Прогнозний обсяг загальних витрат громади на галузь «Культура і мистецтво» становить 15 мільйонів 534 тисячi гривень наступного року, 16 мільйонів 834 тисячi гривень 2023-го і 17 мільйонів 831 тисяча гривень 2024-го року.

На галузь «Житлово-комунальне господарство» планується направити в 2022 році 25 мільйонів 307 тисяч гривень, у 2023 році - 27 мільйонів 836 тисяч гривень і в 2024 році - 30 мільйонів 618 тисяч гривень.

І, нарешті, дуже важливий для розуміння стану фінансових справ громади розділ бюджету - бюджет розвитку. На реалізацію запланованих цілей і завдань планується спрямувати: 

  • у 2022 році - 8 мільйонів 065 тисяч гривень; 
  • в 2023 році - 791 тисячу гривень. 

На 2024 рік бюджету розвитку не запланований. 

З усього вищевикладеного випливає невтішний висновок: головний кошторис Ренійської громади має всі шанси перетворитися на «бюджет проїдання». Безумовно, будь-які прогнози - справа невдячна. Ніхто не може передбачити, які «сюрпризи» можуть очікувати Україну взагалі і Ренійський громаду зокрема вже завтра. Тому в прогнозі бюджету громади наведені можливі ризиками невиконання прогнозних показників:

  1.  Недосягнення запланованих темпів зростання фонду оплати праці, що спричинить невиконання прогнозних показників щодо податку на доходи фізичних осіб - одного з основних джерел наповнення бюджету. 
  2.  Зростання тарифів на оплату комунальних послуг та енергоносіїв на 5% і більше в порівнянні з показниками, врахованими в прогнозі. 
  3.  Невиконання прогнозних показників доходів бюджету на 5% і вище. 
  4.  Підвищення рівня інфляції. 
  5.  Наслідки від поширення на території України на гострі респіраторні хвороби COVID-19, викликаної коронавірусів SARS-CoV-2. 
Поділитися