29 квітня 2021 р. 15:18

В матеріалах ІзбірКому не знайшли стереотипів

В матеріалах ІзбірКому не знайшли стереотипів

У квітні 2021 року розпочалася чергова хвиля гендерного моніторингу медіа 24 областей України. Упродовж тижня (12-18 квітня 2021 р.) експертками проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики» разом з прес-центром Paritet було проведено аналіз 5 друкованих видань (газет «Вечерняя Одесса», «Одесская жизнь», «Одеські вісті», «Прес-Кур’єр», «Чорноморські новини») та 5 новинних сайтів («Думская», ІзбірКом, «Одесса-Медиа», «УСИ», «048.ua-сайт Одессы»).

Серед десяти – три україномовних видання: сайт ІзбірКом, газети «Одеські вісті», «Чорноморські новини». Ще одна газета - «Прес- Кур’єр» - друкує матеріали українською та російською мовами. За моніторинговий період проаналізовано 1 тис. 15 публікацій: 208 газетних матеріалів (статті, новини, дайджести, інтерв’ю) та 807 інтернет-новин.

«Стереотипи в друкованих ЗМІ зрідка, але зустрічались: «настоящая жена капитана», «маленькая и хрупкая девочка, бесстрашно управляющая огромным самолетом», «красивой женщине трудно бывает принять возраст», «чоловічі характери гартуються у війську».  
Зовсім не зафіксовано стереотипів в газеті «Прес-Кур’єр». В інтернет-виданнях стереотипи також «проскакували»: «умудренные опытом женщины», «серьезные бизнесмены», «девушки модельной внешности, подсаживающие богатых на наркотики», «Конан Дойль в юбке». Зовсім не було стереотипів на сайті ІзбірКом», - зазначають експертки.  

Тематичні матеріали були опубліковані на сайтах «Думская» та «Одесса-Медиа» і майже в усіх друкованих ЗМІ (окрім «Чорноморських новин»). В газеті «Вечерняя Одесса» дві статті були присвячені темам домашнього насильства та попередженню дитячого та гендернозумовленого насильства в сім’ї.  

Мета моніторингу – визначити рівень гендерної чутливості одеських медіа, а саме – співвідношення експерток/експертів, героїв/героїнь, кількість фемінітивів у текстах, наявність публікацій з гендерної тематики, а також наявність стереотипного та сексистського контенту у журналістських матеріалах. 

Найбільша кількість випадків, у яких жінки представлені як експертки (тобто висловлювали думку або коментували певну подію), була зафіксована в інтернет-новинах на сайтах «УСИ» та «048.ua – сайт Одессы» — 33 і 32 % відповідно.

Героїнями новин (тими, про кого згадували, але хто не коментували ситуацію, подію, явище) жінки були у 38% випадків на «Думской», і це найбільший показник серед інтернет-видань. Наступна позиція – у сайту «УСИ»  - 28%.  

В онлайн-виданнях жінки здебільшого виступали експертками в новинах про волонтерство/благодійність (100%), освіту/науку (63%), культуру/релігію (55%). Було збережено гендерний баланс в новинах на теми соцзахисту та спорту (по 50% експерток і експертів). Найменша кількість жінок, яких цитували або які коментували події, була зафіксована у бізнесово-економічних новинах – лише 6%. 

Як героїні, жінки здебільшого з’являлись в новинах на теми розваг/дозвілля (75%) та освіти/науки (67%). Майже досягнуто гендерного балансу в новинах, що висвітлювали тему культури та релігії (48%). Трохи не дотягнули до балансу спортивні новини - 43% героїнь. 

На газетних шпальтах жінки виступали експертками в 30% випадків в публікаціях газет «Одесская жизнь» (найбільший показник серед друкованих ЗМІ), в  27% - в «Одеських вістях», в 23% - в «Чорноморських новинах». 

За кількістю згадок героїнь в газетних матеріалах серед перших були «Вечерняя Одесса» та «Одеські вісті» (по 25%).  Друковані ЗМІ частіше публікували думки та коментарі жінок в матеріалах на теми медицини/охорони здоров’я (67%).  Досягнуто гендерного балансу експерток/експертів в освітянських та соціальних новинах (по 50%). Політичні новини прокоментували всього 13% жінок, екологічні - 10%, спортивні - 8%. 

В публікаціях про волонтерство/благодійність було зафіксовано гендерний баланс героїнь/героїв – по 50%.  І майже досягнуто баланс в матеріалах на теми розваги/дозвілля – 54% героїнь, 46% героїв. Найменше про жінок писали в новинах, в яких мова йшла про економіку та бізнес (5%). Згадка про жінку в бізнесі була лише в газеті «Прес-Кур’єр». 

У статтях на теми політики/місцевої влади – найбільша кількість випадків, у яких жінки виступали експертками, - в газеті «Чорноморські новини» (33%), а героїнями – в газеті «Одесская жизнь» (67%).   

Під час квітневого моніторингу онлайн-медіа послуговувались фемінітивами частіше, ніж друковані: 64% проти 54% відповідно. Найбільший відсоток фемінітивів - на сайті «Одесса-Медиа»  (86%). Великий внесок до цього показника «надали» спортсменки з різних видів спорту. По 68% жіночих назв посад, професій, занять використані на сайтах «Думская» та ІзбірКом.

Вживання фемінитивів у газеті «Чорноморські новини» сягнуло 90%. Це найкращий результат серед всіх ЗМІ, що були об’єктами моніторингу. В публікаціях журналісти видання використовували такі жіночі форми назв професій та занять жінок, як «міністерка», «лідерка», «менеджерка», «директорка». Слідом з великим відривом йшли «Одеські вісті» та «Вечерняя Одесса», які мали схожі результати – 55% та 54% відповідно. 

І на сайтах, і в газетах зустрічався великий відсоток таких маскулінітивів, як «директор», «начальник», «депутат». Водночас «директорки», «начальниці» та «депутатки» також існували. І такі фемінітиви, як «совладелица», «соучредительница», «чиновница», «представниця», «писательница», «режисерка», «диригентка», «архитекторка», «уполномоченная», «прокурорка» починають спокійно почуватися в інтернет-новинах та в друкованих матеріалах.    

Індекс гендерної чутливості, який складається з кількості експерток, героїнь та фемінітивів, найвищий, за результатами квітневого моніторингу, у сайту «Одесса-Медиа» - 43%. На наступних позиціях - «Думская» - 41% та «УСИ» - 39%. Серед друкованих ЗМІ найбільш гендерночутливою є газета «Чорноморські новини» - 44%.

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

Поділитися