В матеріалах ІзбірКому не знайшли стереотипів

29 квітня 2021 р. 15:18

ЗМІ медіа

У квітні 2021 року розпочалася чергова хвиля гендерного моніторингу медіа 24 областей України. Упродовж тижня (12-18 квітня 2021 р.) експертками проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики» разом з прес-центром Paritet було проведено аналіз 5 друкованих видань (газет «Вечерняя Одесса», «Одесская жизнь», «Одеські вісті», «Прес-Кур’єр», «Чорноморські новини») та 5 новинних сайтів («Думская», ІзбірКом, «Одесса-Медиа», «УСИ», «048.ua-сайт Одессы»).

Серед десяти – три україномовних видання: сайт ІзбірКом, газети «Одеські вісті», «Чорноморські новини». Ще одна газета - «Прес- Кур’єр» - друкує матеріали українською та російською мовами. За моніторинговий період проаналізовано 1 тис. 15 публікацій: 208 газетних матеріалів (статті, новини, дайджести, інтерв’ю) та 807 інтернет-новин.

«Стереотипи в друкованих ЗМІ зрідка, але зустрічались: «настоящая жена капитана», «маленькая и хрупкая девочка, бесстрашно управляющая огромным самолетом», «красивой женщине трудно бывает принять возраст», «чоловічі характери гартуються у війську».  
Зовсім не зафіксовано стереотипів в газеті «Прес-Кур’єр». В інтернет-виданнях стереотипи також «проскакували»: «умудренные опытом женщины», «серьезные бизнесмены», «девушки модельной внешности, подсаживающие богатых на наркотики», «Конан Дойль в юбке». Зовсім не було стереотипів на сайті ІзбірКом», - зазначають експертки.  

Тематичні матеріали були опубліковані на сайтах «Думская» та «Одесса-Медиа» і майже в усіх друкованих ЗМІ (окрім «Чорноморських новин»). В газеті «Вечерняя Одесса» дві статті були присвячені темам домашнього насильства та попередженню дитячого та гендернозумовленого насильства в сім’ї.  

Мета моніторингу – визначити рівень гендерної чутливості одеських медіа, а саме – співвідношення експерток/експертів, героїв/героїнь, кількість фемінітивів у текстах, наявність публікацій з гендерної тематики, а також наявність стереотипного та сексистського контенту у журналістських матеріалах. 

Найбільша кількість випадків, у яких жінки представлені як експертки (тобто висловлювали думку або коментували певну подію), була зафіксована в інтернет-новинах на сайтах «УСИ» та «048.ua – сайт Одессы» — 33 і 32 % відповідно.

Героїнями новин (тими, про кого згадували, але хто не коментували ситуацію, подію, явище) жінки були у 38% випадків на «Думской», і це найбільший показник серед інтернет-видань. Наступна позиція – у сайту «УСИ»  - 28%.  

В онлайн-виданнях жінки здебільшого виступали експертками в новинах про волонтерство/благодійність (100%), освіту/науку (63%), культуру/релігію (55%). Було збережено гендерний баланс в новинах на теми соцзахисту та спорту (по 50% експерток і експертів). Найменша кількість жінок, яких цитували або які коментували події, була зафіксована у бізнесово-економічних новинах – лише 6%. 

Як героїні, жінки здебільшого з’являлись в новинах на теми розваг/дозвілля (75%) та освіти/науки (67%). Майже досягнуто гендерного балансу в новинах, що висвітлювали тему культури та релігії (48%). Трохи не дотягнули до балансу спортивні новини - 43% героїнь. 

На газетних шпальтах жінки виступали експертками в 30% випадків в публікаціях газет «Одесская жизнь» (найбільший показник серед друкованих ЗМІ), в  27% - в «Одеських вістях», в 23% - в «Чорноморських новинах». 

За кількістю згадок героїнь в газетних матеріалах серед перших були «Вечерняя Одесса» та «Одеські вісті» (по 25%).  Друковані ЗМІ частіше публікували думки та коментарі жінок в матеріалах на теми медицини/охорони здоров’я (67%).  Досягнуто гендерного балансу експерток/експертів в освітянських та соціальних новинах (по 50%). Політичні новини прокоментували всього 13% жінок, екологічні - 10%, спортивні - 8%. 

В публікаціях про волонтерство/благодійність було зафіксовано гендерний баланс героїнь/героїв – по 50%.  І майже досягнуто баланс в матеріалах на теми розваги/дозвілля – 54% героїнь, 46% героїв. Найменше про жінок писали в новинах, в яких мова йшла про економіку та бізнес (5%). Згадка про жінку в бізнесі була лише в газеті «Прес-Кур’єр». 

У статтях на теми політики/місцевої влади – найбільша кількість випадків, у яких жінки виступали експертками, - в газеті «Чорноморські новини» (33%), а героїнями – в газеті «Одесская жизнь» (67%).   

Під час квітневого моніторингу онлайн-медіа послуговувались фемінітивами частіше, ніж друковані: 64% проти 54% відповідно. Найбільший відсоток фемінітивів - на сайті «Одесса-Медиа»  (86%). Великий внесок до цього показника «надали» спортсменки з різних видів спорту. По 68% жіночих назв посад, професій, занять використані на сайтах «Думская» та ІзбірКом.

Вживання фемінитивів у газеті «Чорноморські новини» сягнуло 90%. Це найкращий результат серед всіх ЗМІ, що були об’єктами моніторингу. В публікаціях журналісти видання використовували такі жіночі форми назв професій та занять жінок, як «міністерка», «лідерка», «менеджерка», «директорка». Слідом з великим відривом йшли «Одеські вісті» та «Вечерняя Одесса», які мали схожі результати – 55% та 54% відповідно. 

І на сайтах, і в газетах зустрічався великий відсоток таких маскулінітивів, як «директор», «начальник», «депутат». Водночас «директорки», «начальниці» та «депутатки» також існували. І такі фемінітиви, як «совладелица», «соучредительница», «чиновница», «представниця», «писательница», «режисерка», «диригентка», «архитекторка», «уполномоченная», «прокурорка» починають спокійно почуватися в інтернет-новинах та в друкованих матеріалах.    

Індекс гендерної чутливості, який складається з кількості експерток, героїнь та фемінітивів, найвищий, за результатами квітневого моніторингу, у сайту «Одесса-Медиа» - 43%. На наступних позиціях - «Думская» - 41% та «УСИ» - 39%. Серед друкованих ЗМІ найбільш гендерночутливою є газета «Чорноморські новини» - 44%.

Якщо ви хочете збільшувати кількість розслідувань та аналітичних матеріалів на наших ресурсах - підтримайте нас.

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради вдруге оголосила тендер для обрання компанії, якій заплатять за реконструкцію об’єкту благоустрою – ділянки пляжу «Лузанівка», з дообладнанням засобами для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Про це йдеться в системі електронних закупівель Prozorro. Новий аукціон … читати далi

Співробітники податкової міліції Державної фіскальної служби в Одеській області спільно з співробітниками Управління Служби безпеки України в Одеській області викрили одне із товариств в ухиленні від сплати податків в особливо великих розмірах. Як повідомили у пресслужбі ДФС, встановлено, що посадові особи, організували реалізацію паливно-мастильних матеріалів за готівкові кошти без відображення в податковій … читати далi

Слідчі Державного бюро розслідувань повідомили про підозру керівнику станції туристичної поліції в Одеській області, який вимагав хабарі від підприємця. Як стверджують у ДБР,  встановлено, що посадовець Нацполіції вимагав щотижневу «данину» від підприємця, який здійснював несанкціоновану торгівлю тютюновими виробами та алкоголем на узбережжі Чорного моря. За гроші правоохоронець обіцяв не притягувати … читати далi

Етап польових досліджень на території шостого кілометра Овідіопольської дороги, де були знайдені останки жертв політичних репресій 1937-1938 років завершився. Останки розстріляних людей залишені в землі до ексгумації, ями законсервовані. «Обстежено практично всю земельну ділянку розміром 4,76 га. Через кожні два метри робилися траншеї - шурфи. Їх зроблено близько 180. Виявлено 29 … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР