27 жовтня 2021 р. 18:58

Фейкові новини та прихована політична реклама: чим займалися одеські ЗМІ на минулому тижні

Фейкові новини та прихована політична реклама: чим займалися одеські ЗМІ на минулому тижні

Минулий тиждень в одеських ЗМІ характеризувався наявністю повідомлень з ознаками фейків та значною кількістю прихованої політичної реклами, половина з яких пов’язана з чинним міським головою Одеси Геннадієм Трухановим. Як відомо, мер міста опинився на лаві підсудних у результаті розслідування НАБУ.

Протягом останнього моніторингового періоду було загалом зафіксовано 65 інформаційних маніпуляцій (серед них 2 фейки). Також 7 новин мають ознаки політичної джинси. Половина цих матеріалів стосуються Геннадія Труханова. З ознаками політичної джинси в інтересах Труханова виходили новини на кшталт «САП не може впоратися»: обвинувачами в справі Труханова виступили юристи Ківана — джерело» (новина ґрунтується на інформації з анонімного телеграм-каналу, що не може бути основою для новини на резонансні теми), «Робота «по-старому»: Вадим Карасьов про одеську справу, де «обвинувачами» виступають юристи Ківана» (новина містить лише думку експерта, що входить в базу прихованих піарників та псевдосоціологів), «Олексій Голобуцький: необхідно ретельно розслідувати хто, кого і наскільки законно використовує в «Одеській справі»» (так само джерелом повідомлення став лише коментар спеціаліста, що потрапив до бази прихованих піарників, через зафіксовані інформаційні маніпуляції). Відзначимо, що новина «Геннадій Труханов: невиконані обіцянки і уявні досягнення» має ознаки чорного піару та контрагітації.

В одеських медіа в черговий раз приховано себе "піарили" представники партії «Наш край» Сергій Шахов та Олександр Мазурчак (рекламна кампанія триває з початку літа 2021 року) та Віталій Барвіненко (одеський політик).

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 18 по 22 жовтня було проаналізовано 1293 повідомлення в 14 місцевих медіа, 236 дописів у їхніх Telegram-каналах та 37 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 65 матеріалах (4,2% від усіх проаналізованих) виявлені інформаційні маніпуляції (серед них 2 фейки).

Фейки та інформаційні маніпуляції тижня

Цього моніторингового періоду зафіксовані два фейки, один з яких поширив нардеп від «ОПЗЖ» Микола Скорик. У своєму дописі у Facebook політик заявив, що «Моніторингова місія ООН в Україні виявила масштабні і систематичні порушення прав людини, демократичних принципів і норм». Проте ця теза не знаходить свого підтвердження, про що свідчить оригінал документу цієї моніторингової місії. Перевіряв цю маніпуляцію і фактчекінговий проєкт StopFake. Як зазначають експерти цієї організації, у документі дійсно згадується припинення мовлення проросійських телеканалів в Україні, повідомляється про 22 випадки погроз і нападів на представників преси, ЛГБТ-спільноти та етнічних меншин. «Однак левова частка документа – про що «забули» згадати російські медіа – присвячена кричущим порушенням, що відбуваються на тимчасово окупованих територіях країни. За тортури, затримання і тотальну цензуру в Криму та окремих територіях Донецької і Луганської областей відповідальність несе безпосередньо Кремль та контрольовані ним бойовики так званих ДНР/ЛНР».

Інший фейк пов’язаний з новиною "ЄС виключить Україну зі списку безпечних країн — ЗМІ", оскільки, по-перше ґрунтується вона на приватному дописі журналіста у Twitter, а не ЗМІ, як це вказано в заголовку. А по-друге — ця інформація не підтвердилася, і Україна залишилася у списку країн, з яких вакциновані мандрівники можуть вільно подорожувати до європейських держав.

Ретрансляцією російської пропаганди є повідомлення «У Росії назвали «потоком свідомості» слова Зеленського про зустріч з Путіним». Крім того, новина порушує стандарт повноти інформації, оскільки не зрозуміло, яку саме тезу Зеленського коментують російські чиновники, і в якому контексті вона була зроблена. Також неповною та з елементами мови ворожнечі є новина "«Педофіл і наркоман»: одеський нардеп обурений ідеєю назвати музей на честь Ройтбурда", оскільки вже неодноразово були спростування щодо цих звинувачень, які, як і позиція носіїв іншої думки, у матеріалі відсутні. Повідомлення з такими різкими звинуваченнями мають містити баланс думок, особливо, якщо обвинуваченого вже немає в живих.

Маніпуляційно виглядає назва новини «Соратник Гончаренко отримав крісло ректора педіну ім. Ушинського», оскільки вже у тексті новини про взаємозв'язок між згаданим політиком та новим очільником університету не йдеться. Також не зрозуміло, яку саме думку хотіли передати журналісти, пишучи про результати виборів в університеті.

Лише на одному дописі у Facebook ґрунтується повідомлення "Долар по 30: в Україні прогнозують стрімке знецінення гривні". В новинах з такими суспільно важливими темами необхідні позиції різних експертів. Те саме порушення журналістських стандартів виявлено і в новині «Закони економіки не працюють: ціни на хліб в Україні будуть зростати кожен місяць», оскільки у повідомленні присутня лише одна думка експерта й відбувається змішування фактів і оціночних суджень ("ціни живуть самостійним "життям""). Судження редакції подаються як факти у частині новини з назвою "Продовження пригод Міхо в Грузії". Такі фрази, як "ланцюгові пси режиму" та "голодування піде на користь політику", виглядають маніпулятивно.

Мова ворожнечі та сексизми

З елементами мови ворожнечі опублікована новина "Громадянин Молдови намагався вивезти з Одеської області незаконно виловлену рибу на мільйон гривень", оскільки журналісти надмірно фокусуються на походженні злочинця. Кримінальні новини не вимагають згадки про місце проживання злочинців. Надалі це може призводити до необґрунтованих упереджень щодо людей з певних регіонів. Сексистська лексика використовувалася журналістами у новині "Збила на смерть вагітну собаку: в Кілії жителі вчинили самосуд над автоледі" та у продовженні цієї теми — "Автоледі, над якою вчинили самосуд жителі Кілії за збиту на смерть собаку, розповіла свою версію розвитку подій". Відповідно до сучасних стандартів використання терміну "автоледі" є недопустимим, оскільки принижує особистість жінок за кермом. Також сексизм присутній у новині "В Одесі ревнива дружина вдарила чоловіка ножем в живіт", оскільки замість того, щоб розповісти про деталі злочину та його причини, автор зосередився лише навколо однієї думки — все через ревнощі жінки, що відповідає стереотипному мисленню.

Декілька одеських видань продовжують публікувати прес релізи, які стосуються всієї країни, виокремлюючи при цьому одеситів. Одразу було зафіксовано 7 подібних повідомлень. Наприклад, новина «Жителі Одеси перейдуть на зимовий час в ніч на 31 жовтня» виглядає маніпулятивно, оскільки на перший погляд здається, що це стосується лише мешканців регіону, хоча, очевидно, що це не так. Маніпулятивно виглядає заголовок "Одесити, щеплені однією дозою вакцини від COVID-19, можуть користуватися міжобласним транспортом", оскільки складається враження, що це стосується, знову ж таки, виключно одеситів.

У новині "Ряд одеситів позбавлять компенсації по догляду за непрацездатними родичами" виходячи з заголовку, здається, що ця новація у соціальній політиці стосується лише мешканців Одещини, що виглядає досить дискримінаційно. Проте вже в тексті повідомлень уточнюється, що вони ґрунтуються на пресрелізах державних органів, в яких йдеться про всіх українців.

Журналістам слід не забувати, що до 60% користувачів Інтернету у новинних стрічках ознайомлюються лише з заголовками. Відповідно, такі "аномалії" можуть деформувати розуміння читачами суті новин.

Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.
  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.
  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.
  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров’я України та Офіційний інформаційний портал уряду.
  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.
  • Уникати мови ворожнечі.
  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.                      

*Дослідження охопило період з 18  по 22 жовтня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1566 повідомлень в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 37 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.

** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.

Поділитися