23 лютого 2021 р. 16:00

Одеські медіа в січні: політична "джинса" та пропаганда

Одеські медіа в січні: політична "джинса" та пропаганда

Інститут демократії ім. Пилипа Орлика за період з 25 січня по 31 січня проаналізував 188 публікацій у друкованих виданнях і 400 дописів  на сайтах Одеської області. 

Для аналізу обрали наступні медіа:

  • газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області),
  • газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини),
  • газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області),
  • газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені);
  • сайт «Думская»,
  • сайт «Таймер»,
  • сайт «048.ua»,
  • сайт УСИonline.

Експерти дійшли висновку, що якість місцевого медіаконтенту у друкованих виданнях з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні не надто висока. Середня оцінка професійності одеських місцевих видань у січні 2021 року становить 8,42 з максимально можливих 12 балів. 

Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент: «Чорноморські новини» – 9,5 бали. Найнижчий показник дотримання стандартів демонструє «Курьер недели» – 7,06 балів. 

«При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники – 0,45 бала. Варто звернути увагу, що найретельніше цього стандарту дотримуються знані в усій Україні одеські газети «Вечерняя Одесса» та «Чорноморські новини» (0,81 та 0,88 відповідно). Такий показник якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,14 з 2 максимально можливих балів. Цікавим видається той факт, що видання «Одесская жизнь», яка майже повністю ігнорує баланс думок (0,06), має найвищий показник щодо відокремлення фактів від думок (1,44). Насамперед така ситуація спричинена тим, що газета друкує велику кількість соціально важливої довідкової інформації, що вирізняє її на тлі місцевих одеських ЗМІ: як отримати «пакет малюка», кому надаються субсидії, як оформити розстрочку на оплату опалення, як багатодітній матері вийти на пенсію раніше тощо. Прогнозовано, лідери стандарту балансу думок також втілюють журналістську якість через відокремлення фактів від думок: «Вечерняя Одесса» – 1,25, «Чорноморські новини» – 1,19», - зазначається в дослідженні.

Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у січні 2021 року, становить 14 матеріалів (7,4%), з них – 11 матеріалів припадає на політичну джинсу, а 3 – комерційну: газета «Вечерняя Одесса» – 8 публікацій, «Одесская жизнь» – 1 публікація. При цьому «Вечерняя Одесса» «спеціалізується» на політичній замовності та джинсує на користь обласної влади, голови Одеської обласної державної адміністрації Сергія Гриневецького та голови Одеської обласної ради Григорія Діденка, а також партії ОПЗЖ, решта видань дозволяють собі друкувати по 1-2 замовних матеріали на тиждень, як комерційної, так і політичної джинси. 

У місцевих виданнях Одеського регіону розміщено лише 6,9% немаркованої реклами. У «Вечерней Одессы» – 1 матеріал, а в «Курьере недели» аж 10 матеріалів, при цьому – це фактично заверстані на шпальту блоки, а не окремі матеріали. 

«Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону майже не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем. Натомість за досліджуваний період «Вечерняя Одесса» розмістила на своїх сторінках один матеріал, що містить маніпулятивну інформацію, проросійські меседжі, що несуть приховану загрозу державності. Приводом для публікації стало мовне питання, крізь призму якого авторка витягає інші болючі питання та дає їм агресивне та ангажоване тлумачення», - зазначають експерти.

Тематика місцевих газет засвідчує увагу всіх редакцій до життя власного регіону. Життя місцевої громади висвітлюється у 19% текстів. Ще одна тема, що привертає увагу місцевих друкованих ЗМІ, це тема історії та краєзнавства (9%), зокрема у зв‘язку із вшануванням пам‘яті Героїв Крут, але не тільки. Видання цікавляться також місцевою минувшиною та героями, що пов‘язані з історією краю різних періодів. 5-6% інтересу місцевих видань припадає на питання спорту, культури та соціальної сфери: спорт – це місцеві змагання та новини з життя спортсменів, культура – це досягнення місцевих творчих колективів, діяльність творчих організацій та установ, соціальні питання – це інформування населення про соціальні виплати, дотації та механізми отримання державної підтримки. Економіка, кримінал, політика, зовнішня політика тримаються на рівні 2–4%. Важлива тема COVID-19 цікавить ЗМІ на рівні 2%. Окрім статистики щодо захворюваності населення також з‘явились публікації щодо вакцинації населення, на яку усі очікують.   

Онлайн видання

Онлайн видання Одещини працюють надзвичайно активно та тематично різноманітно. Проте, найцікавішими темами для них за звітній період стали: подолання погодних аномалій місцевими органами влади та комунальними службами; реагування правоохоронних органів на псевдомінування закладів освіти; статистика щодо перебігу захворюваності на коронавірусну інфекцію в регіоні та країні загалом. Одне з помітних онлайн видань Одещини, «Таймер», дозволяє собі демонструвати негативну антиукраїнську позицію, що проявлена значною кількістю провокативних, політично ангажованих та негативно емоційно забарвлених публікацій. 

Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн-виданнях – 8,53 балів з 12 можливих. Абсолютним лідером у цьому є сайт 048.ua (10,44), а аутсайдером – «Думская» (7,19). 

Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок – 0,47 з максимально можливих 2. Вміння місцевих одеських  журналістів надавати інформацію, розмежовуючи факти і думки, коментарі знаходиться на рівні 1,31. Показник посилання на джерела інформації знаходиться на рівні 1,50 бали, повнота на рівні 1,36 бали, а доступність – 2, а  відсутність мови ворожнечі – 1,89. Мова ворожнечі присутня у матеріалах лише одного одеського онлайн видання, – «Таймер» та втілює проросійську позицію цього ресурсу.  

Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності в одеських онлайн виданнях у січні 2021 року, її частка складає 8% (32 матеріали). Як і в друкованих ЗМІ, тут перевага на боці політичної ангажованості. Джинса повністю відсутня на ресурсі «УСИ online», а на сайті «048.ua» загальну тенденцію порушено, – тут комерційна джинса випереджає політичну: 7 проти 1. Лідером політичної замовності є сайт «Таймер», де представлено за звітній період 16 політично ангажованих публікацій.

Тематичне наповнення місцевих онлайн видань засвідчує увагу  редакцій перш за все до життя власного регіону. Загалом тематична група «життя місцевої громади» має показник  – 33%. Менш популярною, але також досить помітною виявилася тема «надзвичайні ситуації, рятівні операції» – 20%, що виправдано через складні погодні умови, в яких опинився регіон у звітній період.

Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини переважно нейтральна (95%). Позитивна складає – 2%, негативна – 4%. 

Загалом онлайн ЗМІ Одещини демонструють в цілому ті ж тенденції, що й друковані видання. Зокрема це стосується рівня дотримання стандартів, переважання політичної замовності над комерційною, а от тематика в онлайн виданнях має ухил в бік оперативних новин щодо криміналу, надзвичайних ситуацій та статистики щодо COVID-19, на відміну від друкованих ЗМІ. Також звертає на себе увагу висока активність наповнення онлайн видань за звітній період. 

Нагадаємо, раніше Інститут масової інформації, спираючись на українське законодавство, дослідив, наскільки телеканали та видання Одеської області готові надавати користувачам інформацію про засновників, керівників та журналістів, і дійшов висновку, що Одеські онлайн-ЗМІ прозоріші, ніж місцеві телеканали.

Так, за даними ІМІ, жоден одеський телеканал не відповідає всім вимогам прозорості, разом з тим під час дослідження три регіональних онлайн-медіа визнано прозорими.   

Саме серед цих трьох й опинився ІзбірКом, набравши 4,5 з 7 можливих балів. 

"Новинний сайт ІзбірКом має свій друкований аналог, у якому також виконано більшість вимог: наявні відомості про головного редактора, необхідна контактна інформація та оприлюднено власника", - зазначають в ІМІ.

Зазначимо, що ІзбірКом запрошує одеситів та жителів регіону долучитися до створення ком’юніті заради об’єктивних новин. На першому етапі читачі можуть долучитися до підтримки проєкту на Патреоні та стати одним з патронів, які будуть визначати редакційну політику в майбутньому.

За період з 8 лютого по 14 лютого експертами було проаналізовано 180 пабліків, серед яких 82 сторінки (до 100 тис. підписників), що висвітлюють новини міста Одеса та Одеської області. Тож було виявлено 293 дописи з порушеннями. 

Нагадаємо також, що 10 грудня, видання ІзбірКом та Одеська обласна організація Всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України» презентували результати моніторингу медіа Одеської області. 

В жовтні минулого року експерти зазначали, що більшість політичних матеріалів одеських мережевих ЗМІ, Facebook-спільнот та Телеграм-каналів перед виборами мають ознаки замовності, при цьому деякі медіа зловживають і проросійською пропагандою. 

У вересні експерти Інституту демократії імені Пилипа Орлика вирішили доповнити спостереження аналізом контенту популярних телеграм-каналів Харкова та Одеси.

Поділитися