13 жовтня 2021 р. 21:11

Політична джинса через суд над Трухановим та емоційні заголовки: маніпуляції у масмедіа Одещини протягом тижня

Політична джинса через суд над Трухановим та емоційні заголовки:  маніпуляції у масмедіа Одещини протягом тижня

Минулий тиждень в одеських ЗМІ характеризувався значним збільшенням кількості прихованої політичної реклами, чверть якої пов’язана з чинним міським головою Одеси Геннадієм Трухановим. Мер опинився на лаві підсудних через розслідування НАБУ. Протягом останнього моніторингового періоду було загалом зафіксовано 13 таких матеріалів, з них 5 мають відношення до Геннадія Труханова. З ознаками політичної джинси в інтересах Труханова виходили новини на кшталт "Перший крок назустріч "Новоросії": блогер Медушевська прокоментувала обрання запобіжного заходу Трухановому" та "Наклеювання ярликів і відсутність будь-яких доказів". При цьому одна новина "Злочинна організація, що розпродає Одесу, або про що не сказано у зверненні мера" має вже ознаки чорного піару та контрагітації.

В одеських медіа в черговий раз приховано себе "піарили" представники партії «Наш край» Сергій Шахов (1,2) та Олександр Мазурчак (рекламна кампанія триває з початку літа 2021 року), Тетяна Плачкова (нардепка від ОПЗЖ), Олексій Лєонов (нардеп від Слуги народу), Сергій Ківалов (Морська партія України) та депутати від "ЄС" Подільської міської ради (1,2). Загалом виявлена прихована комерційна та політична реклама становить 68% від загальної кількості маніпуляцій цього тижня.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 4 по 8 жовтня було проаналізовано 1331 повідомлення в 14 місцевих медіа, 210 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 38 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 72 матеріалах (4,5% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції.

Основні порушення цього разу стосувалися публікацій з ознаками політичної та комерційної джинси, і мови ворожнечі.

Політичні маніпуляції та емоційні заголовки

Черговий раз маніпулює у соціальних мережах одеський нардеп від ОПЗЖ Микола Скорик, який у своєму дописі повідомив, що "Український парламентаризм був знищений в лютому 2014 року". Ця заява знаходиться в контексті інформаційної та гібридної агресії щодо України. На жаль, політик, який у період до 2014 року очолював регіон та представляв провладну партію, жодним чином не згадує про те, що результати конституційної реформи 2004 року зі значного розширення повноважень Верховної ради були фактично знищені за правління "Партії регіонів".

Не відповідає змісту заголовок новини "Минулого тижня в Одеській області пропали 16 дітей", оскільки в тексті повідомлення вже йдеться про те, що всі діти знайшлися. Сама по собі новина спрямована на підвищення відвідуваності сайту, але відбувається це через маніпуляцію, що призводить до збільшення напруги у суспільстві - особливо у тієї частини читачів, що ознайомлюються лише із заголовками у стрічці новин, а потім розповсюджують неправдиву інформацію. Подібна маніпуляція використана і у новині "Через закриття припортового заводу в Одесі і області може не вистачити кисню в лікарнях", оскільки в цитаті держслужбовця, на якій вона ґрунтується, нічого не сказано про ймовірну нестачу кисню. Чиновник лише уточнює, що "в зв'язку зі зростанням кількості хворих існує потреба в нарощуванні обсягів кисню для Одеси і області". Заголовок в такому випадку — власна хибна інтерпретація журналістом думки спікера.

Не відповідає дійсності й назва новини "Одесит отримав рік в'язниці за футболку з гербом СРСР". Річ у тім, що вже в самій новині згадується такий факт: чоловік отримав 1 рік в'язниці з відстрочкою виконання вироку ще на рік. Тобто фактично людина залишилася на волі. Маніпуляцією є заголовок новини "Ефективність вакцини не пов'язана з новими штамами COVID. Чому Pfizer перестав працювати та захищати від вірусу", оскільки вже в самій новині йдеться зовсім про інше — про падіння ефективності вакцини Pfizer майже вдвічі через шість місяців після щеплення. Все ж таки твердження "перестав працювати" і "зменшення ефективності" мають різне значення. Також не відповідає дійсності інформація з репортажу 7 каналу, в якому йдеться, що у Києві кав’ярні можуть відвідувати лише щеплені клієнти. Станом на 12 жовтня таких обмежень встановлено не було.

Мова ворожнечі стосовно приїжджих та "особливі" одесити

З елементами мови ворожнечі опублікована новина "В Одесі гастролер з Чернівецької області обікрав шість автомобілів і магазин". В цій публікації журналісти надмірно фокусуються на походженні злочинця. Кримінальні новини не вимагають згадки про місце проживання злочинців. Надалі це може призводити до необґрунтованих упереджень щодо людей з певних регіонів. І якщо Буковина поки що не відрізняється наявністю таких стереотипів, то у новині "Напали на пенсіонерку: одеситка та іноземець проведуть 8 років у в'язниці" є згадка про грузина - злочинця. А це може спровокувати негативне ставлення до всіх вихідців з кавказької країни. Мова ворожнечі присутня і в новині "Одесит проломив молотком киянину голову", оскільки фокусує увагу читачів на походженні героїв публікації. Взагалі ця новина може бути розцінена як елемент інформаційної війни, яка ведеться проти України й грунтується на протиставленні мешканців Одеси та киян і навпаки. В рамках цього моніторингу ми неодноразово помічали регіональні новини, які створюють негативне інформаційне тло стосовно столиці.

Декілька одеських видань продовжують публікувати прес релізи, які стосуються всієї країни, виокремлюючи при цьому одеситів. Одразу було зафіксовано сім подібних повідомлень. Так, у новині із заголовком "Мешканців Одеси очікують нові дорожні знаки" не йдеться про нововведення на дорогах міста та локальні зміни у розмітці. Це новина про постанову уряду щодо оновлення вигляду деяких знаків та введення в експлуатацію абсолютно нових. Очевидно, що це повідомлення стосується всіх українців. Маніпулятивно виглядає заголовок "Одесити залишилися без соцмереж", яка вийшла під час масштабного збою в роботі "Фейсбуку". З заголовку складається враження, що це стосувалося виключно одеситів.

У новинах «У мешканців Одещини перевірять закордонні паспорти на вірність напису імен та прізвищ», «Вакциновані одесити мають ходити у масках у публічних місцях», знову ж таки, виходячи з заголовків, здається, що ці дії стосуються лише мешканців Одещини, що виглядає досить дискримінаційно. Проте вже в тексті повідомлень уточнюється, що вони ґрунтуються на пресрелізах державних органів, в яких йдеться про всіх українців.

Журналістам слід не забувати, що до 60% користувачів Інтернету у новинних стрічках ознайомлюються лише з заголовками. Відповідно, такі "аномалії" можуть деформувати розуміння читачами суті новин.

Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.
  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.
  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.
  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров’я України та Офіційний інформаційний портал уряду.
  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.
  • Уникати мови ворожнечі.
  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.           

*Дослідження охопило період з 4 по 8 жовтня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1579 повідомлень в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 37 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.

** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.

Поділитися