24 вересня 2020 р. 08:59

Одеські ЗМІ та телеграм-канали публікують сумнівні соціологічні опитування

Одеські ЗМІ та телеграм-канали публікують сумнівні соціологічні опитування

Маніпулятивні передвиборчі рейтинги постійно використовуються в українських загальнонаціональних та регіональних ЗМІ, і кампанія 2020 року не стала винятком. В деяких одеських ЗМІ та телеграм-каналах активно поширюються подібні матеріали, зокрема на користь політиків Дмитра Голубова та Сергія Ківалова.

Про це стало відомо завдяки моніторингу одеських медіа, який проводять ІзбірКом та Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України».

Під час моніторингу експерти звертали увагу на вказівку соціологічної служби, яка проводила дослідження, а також на дотримання професійних стандартів у текстах. 

Так, в одеських телеграм-каналах «Х..вая Одесса» та «Одеса як вона є» поширюють рейтинг із посиланням на організацію «Київський інститут мирних досліджень». Ця організація знаходиться у базі «псевдосоціологів» від українського ресурсу «Тексти». 

У цьому рейтингу переконують, що під час виборів мера Одеси «основна боротьба розвернеться між Голубовим та Трухановим. Також цей рейтинг опублікувало видання odessa.net.ua.

У той саме час, згідно із іншим рейтингом від «Київського центру реформ та розвитку», який розмістили одеські видання «048» та «Деловая Одесса», на друге місце після Труханова "претендує" Сергій Ківалов. При цьому у тексті публікується низка припущень, які не є обґрунтованими, наприклад, «рейтинг Сергія Ківалова почав стрімко зростати після того, як в ЗМІ почала з’являтися інформація про те, що колективи університетів, які він очолює, висунули Сергія Ківалова кандидатом в мери, і це незважаючи на те, що сам політик ще публічно не висловлювався із цього приводу».

Як зазначива голова Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» Анатолій Бойко, «використання рейтингів під час виборчої кампанії регламентується законом. Однак це не заважає деяким кандидатам використовувати їх для підвищення власного рейтингу, хай навіть і на папері».

Зазначимо, що за рейтингом від КМІС трійка лідерів у перегонах за крісло мера виглядає так: Труханов, Рабінович, Філімонов. Дослідження проведено з 27 серпня по 8 вересня 2020 року. Методом особистого інтерв'ю опитано 1200 респондентів, що мешкають у всіх районах м. Одеса за трьохступеневою стохастичною вибіркою з квотним відбором на останньому ступені, що репрезентативна для населення міста віком від 18 років. Статистична похибка вибірки (з імовірністю 0,95 і без врахування дизайн-ефекту) не перевищує: 2,9% для показників близьких до 50%, 2,5% — для показників близьких до 25%, 1,9% — для показників близьких до 12%, 1,3% — для показників близьких до 5%.

Довідково: Стаття 50. Особливості поширення інформації про результати опитування громадської думки, пов’язаного з виборами

1. Підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати такого опитування, пов’язаного з виборами, з обов’язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки, замовників опитування.

2. Інформаційні агентства, засоби масової інформації у разі поширення результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, зобов’язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування, а також інші відомості, зазначені у частині першій цієї статті. Дія положення цієї частини поширюється на випадки поширення засобами масової інформації, інформаційними агентствами результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, в мережі Інтернет. (Виборчий кодекс України).

Матеріал підготовлений виданням ІзбірКом в рамках кампанії з протидії ворожим інформаційним операціям та підвищення критичного мислення за підтримки Open Information Partnership.

Поділитися