09 жовтня 2020 р. 08:53

Одеські телеграм-канали та пабліки щодня публікують «джинсу» та проросійську пропаганду

Одеські телеграм-канали та пабліки щодня публікують «джинсу» та проросійську пропаганду

Одеські телеграм-канали, як правило «джинсують» щодня, а у ФБ-пабліках основними проблемами є компромат, відстоювання інтересів третьої сторони, згадки без належного обґрунтування. Окрім цього, зустрічається і пропаганда, найбільше застосування мови ворожнечі щодо України та умисна дезінформація.

Про це стало відомо завдяки місячному звіту за перші чотири тижні – з 31 серпня по 27 вересня щодо проведення моніторингу регіональних онлайн-ЗМІ та соцмереж від ІзбірКому та Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України».

Головною метою моніторингу була оцінка якості та неупередженості висвітлення виборів у місцевих ЗМІ та виявлення дезінформації, прихованих спроб просування пропаганди та маніпулювання громадською думкою.

Дослідження мало підготовчий етап, що тривав перший тиждень (з 31 серпня по 6 вересня). На цьому етапі експерти оглянули більше 20 телеграм-каналів та ФБ-пабліків Одеси та області. За підсумками першого тижня експерти визначили п’ять найбільш популярних телеграм-каналів (5 тисяч і більше підписників) та п’ять ФБ-пабліків (15 тисяч і більше підписників). Крім того, з метою якнайширшого охоплення в окремі тижні збільшувалося число каналів, які було піддано моніторингу.

Основними каналами, які вивчалися протягом вересня, були: 

Телеграм-канали:
1.    Новости Одессы
2.    Одесса как она есть
3.    Профессор Мориарти
4.    Одесский городовой
5.    Ревизор Одесса

ФБ-спільноти(групи):

1.    Типичный Измаил 
2.    Одесские новости
3.    ОДЕССА РЕГИОН Новости Одессы 
4.    Живой Подольск (Котовск)
5.    Типичный Аккерман 

Моніторинг показав, що майже усі телеграм-канали подають «джинсу» щодня, однак її відсоток різниться – залежно від каналу.

Водночас протягом усього періоду спостережень експерти виявили певну «спеціалізацію» різних ресурсів на різних видах «джинси» та маніпулювання.

«Одесский городовой» «спеціалізується» на текстах-«зливах». Причому він характеризується стабільністю: упродовж вересня у ньому розміщувалося 90% і більше маніпулятивних текстів, левову частку яких складали саме «зливи» (компромат).

«Профессор Мориарти» не відстає – надає більш «вишуканий» контент – зливи тут більш «інсайдерські» (тому повідомлення з’являються  рідше), але так само понад 80% (а в останній тиждень спостережень – усі 100%) повідомлень були маніпулятивними і також з перевагою в бік «зливів» (компромату). 

«Ці два канали – класичний приклад «зливних бачків», де інформація з’являється без належних посилань, а отже – її практично неможливо перевірити. Тож непідготованому читачеві таких каналів буде вкрай важко протистояти маніпулятивному впливу», - зазначає головний редактор ІзбірКому Валерій Болган.

Значно більш різноманітними за видами джинси виявились канали «Одесса как она есть» та «Новости Одессы». В обидвох каналах найбільш явними є відстоювання інтересів третьої сторони (просування політиків/чиновників) та згадки політиків, партій та ін. без належного обґрунтування. При цьому «Новости Одессы» ідуть далі та додають ще елементів пропаганди, завжди пов’язаних із використанням мови ворожнечі щодо України. 

На загал, серед усіх проявів пропаганди, яких за методикою дослідження виділялося п’ять типів, одеські телеграм-канали найбільше вдаються до застосування мови ворожнечі та, рідше, до умисної дезінформації.

Фейсбук-пабліки: підсумки

ФБ-пабліки, взяті до аналізу, представляють як Одесу, так і окремі міста регіону. У групах експерти знайшли різноманітні прояви маніпулятивних матеріалів.  

Якщо «Моя Одесса» та «Типичный Измаил» характеризуються «чистою» джинсою з переважанням згадок політиків/чиновників без належного обґрунтування (більше 80%), то інші  регіональні ФБ-групи, а також ФБ-группа «Одесса и все, что ее касается - Лучший город на земле. Odessa» урізноманітнюють свій маніпулятивний контент використанням мови ворожнечі та дискредитацією України на рівні стилістики та/або визнанням «Д/ЛНР». Від третини до половини маніпулятивних матеріалів в цих ФБ-ресурсах припадає на подібну пропаганду. 

«Чи є подібне регіональне переважання пропаганди наслідком відповідних настроїв жителів цих громад, або  наслідком зусиль зовнішніх акторів? Складно надати певну відповідь, але з огляду на специфіку ФБ-спільнот («пузир фільтрів») можемо впевнено стверджувати, що подібні тексти знаходять там вдячного читача», - відзначив Валерій Болган. 

Нагадаємо, що раніше моніторинг Одеських медіа показав численні порушення професійних стандартів у провідних одеських ЗМІ на день міста, а також маніпуляції із передвиборчими рейтингами. Моніторинг здійснювався упродовж 31 серпня – 27 вересня. 

Маніпулятивні передвиборчі рейтинги постійно використовуються в українських загальнонаціональних та регіональних ЗМІ, і кампанія 2020 року не стала винятком. В деяких одеських ЗМІ та телеграм-каналах активно поширюються подібні матеріали, зокрема на користь політиків Дмитра Голубова та Сергія Ківалова. 

Матеріал підготовлений виданням ІзбірКом в рамках кампанії з протидії ворожим інформаційним операціям та підвищення критичного мислення за підтримки Open Information Partnership.

Поділитися