Інститут масової інформації порахував скільки «джинси» публікують видання Одещини

22 жовтня 2020 р. 12:26

ЗМІ медіа

Практично 3% повідомлень в новинних стрічках одеських онлайн-ЗМІ мають ознаки замовності, неналежно маркованої політичної реклами та контрагітації.

Як зазначають експерти Інституту масової інформації, найбільше  в одеських онлайн-ЗМІ розповсюджували приховану політичну агітацію представники трьох політичних сил: ОПЗЖ, «Слуга народу» і «За майбутнє!». При цьому зафіксовані три повідомлення з ознаками фейкової соціології. 

Такі висновки аналітики зробили після аналізу даних, які були отримані під час вибіркового аналізу десяти одеських онлайн ЗМІ, який з 5 по 7 жовтня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 671 повідомлення з 10 сайтів («Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Бесарабія-інформ», «Пушкінська», «Таймер», «Одеса-медіа», «Одесит», ІзбірКом). Методологія дослідження включала аналіз кількості новин з ознаками замовності (джинси), контрагітації та неналежно маркованої політичної реклами, наявність в них фейків і маніпуляцій, а також визначення основних замовників позитивної джинси. Загалом під час дослідження виявлено 11 матеріалів із ознаками замовності і дев’ять публікацій із неналежно маркованою політичною агітацією. 

Політичні маніпуляції перед виборами

Кожна третя позитивна публікація, 30% від загальної кількості позитивної джинси і неналежно маркованої агітації, належала місцевим партіям («Довіряй ділам», «Українська морська партія», партія Дмитра Голубова), кожна четверта позитивна стаття, 24% публікацій, — політикам від ПП «ОПЗЖ». По 18% від усієї кількості подібних повідомлень стосувалися ПП «Слуга народу» та партії «За майбутнє». В 6% випадках була зафіксована прихована реклама від представників «Європейської солідарності». Про ОПЗЖ найбільше джинсували журналісти видання «Бесарабія інформ» та «Таймер». Замовні матеріали про кандидатів від партій «Слуга народу» та «За майбутніє» оприлюднювалися рівномірно в декількох місцевих ЗМІ («048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Думська»). Прихована агітація «Європейської солідарності» зафіксована в основному на сайті «Думська». Так, наприклад, новина видання «Бесарабія інформ» «Рабинович: Перемога на виборах допоможе нам провести експеримент під назвою «Порто Франко — Одеса»» має всі ознаки політичної джинси. Оціночні судження політика подаються як факт. В повідомленні видання «048» «Звільнити Степанова! Сергій Калинчук звернувся до президента» кандидат на мерську посаду Сергій Калинчук критикує очільника МОЗу (перший номер в списку ПП «Слуга народу» до одеської облради) та піариться на коронавірусному питанні. В цьому випадку ця новина розглядається під час моніторингу як неналежно маркована реклама, адже опублікована вона в категорії «політичні новини». Але законодавством встановлені наразі три форми маркування політичної реклами: «Реклама», «Політична реклама» та «Політична агітація». Подібні особливості маркування під виглядом різних рубрик — досить поширена маніпуляція серед регіональних ЗМІ по всій країні. Так, в новині сайту «Одеса.Онлайн» «Олег Філімонов представив кандидатів в депутати міськради від «Слуги народу»: всі вони підписали соціальний договір» теж простежується суб’єктивність подачі матеріалу, що підпадає під ознаки політичної джинси.  

Слід відзначити, що «Думська», «048» та «УСІ» найбільше з усіх проаналізованих онлайн-ЗМІ публікували приховану політичну рекламу, але при цьому, на відміну від інших місцевих медіа, маркували та виокремлювали її від інших повідомлень в стрічці новин хоча б якимось чином. 

Фейкова соціологія та вибори

Три новини з соціологією від маловідомих соціологічних центрів та без вихідних даних були зафіксовані у новинах із ознаками замовності на двох сайтах. Наприклад, сайт «Думська» розповсюдив новину «Як і очікувалося: з патріотів до міськради проходить тільки «ЄС», інші — проросійські сили», в якій згадується дослідження від служби «Моніторинг». Проте знайти в інтернеті пресреліз про опитування або сайт цієї організації не вдалося. Дві новини з результатами соціологічних досліджень, які мають ознаки фейків, опублікувало і видання «Таймер». В повідомленнях «В Одеську міськраду проходять п’ять партій» та «Мерські перегони: Труханов перемагає, але буде другий тур» згадуються результати опитування «Української соціологічної групи», відомості про яку існують в реєстрах, проте сама група, як і у випадку з попередніми соціологами, не має свого сайту.  

Медіа та контрагітація

Практично половину (або 45%) від усіх зафіксованих повідомлень з ознаками замовності опублікувало видання «Таймер» там прослідковується негативне відношення до політичного конкурента чинного мера міста Сергія Ківалова. Скандальний приклад контрагітації зафіксований на сайті «УСІ». В новині «За партію можете не голосувати!», — як підкуповує виборців депутат Андрій Кисловський», йдеться про те, що в редакцію цього ЗМІ буцімто випадково потрапило відео з місцевим політиком Андрієм Кісловським, на якому той ніби озвучував інформацію про підкуп людей. Проте журналісти не надали інформацію про фактчекінг події та реальність звукової доріжки. Крім того, журналісти не звернулися за коментарем до політика, що може означати певну тенденційність та вірогідну замовленість цієї публікації. 

Слід відзначити, що в ході моніторингу не зафіксовано жодної маніпуляції та прихованої політичної реклами у стрічці новин «Ізбіркому», «Пушкінської», «Одесита» та «Одеса-медіа». В ході моніторингу знайдені лише описані приклади фейкової соціології. Серед фейків не зафіксовані випадки російської пропаганди, смислових маніпуляцій, псевдоекспертизи та розповсюдження іншої недостовірної інформації.

Нагадаємо, більшість політичних матеріалів одеських мережевих ЗМІ, Facebook-спільнот та Телеграм-каналів перед виборами мають ознаки замовності, при цьому деякі медіа зловживають і проросійською пропагандою. 

Про це свідчать результати мониторінгу засобів масової інформації та соціальних мереж (Facebook-пабліки, Телеграм-канали) Одеси та Одеської області, який проводили експерти спільно з виданням ІзбірКом та Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».

Раніше моніторінг показав, що Одеські телеграм-канали, як правило «джинсують» щодня, а у ФБ-пабліках основними проблемами є компромат, відстоювання інтересів третьої сторони, згадки без належного обґрунтування. Окрім цього, зустрічається і пропаганда, найбільше застосування мови ворожнечі щодо України та умисна дезінформація.

Моніторинг Одеських медіа показав численні порушення професійних стандартів у провідних одеських ЗМІ на день міста, а також маніпуляції із передвиборчими рейтингами. Моніторинг здійснювався упродовж 31 серпня – 27 вересня. 

Маніпулятивні передвиборчі рейтинги постійно використовуються в українських загальнонаціональних та регіональних ЗМІ, і кампанія 2020 року не стала винятком. В деяких одеських ЗМІ та телеграм-каналах активно поширюються подібні матеріали, зокрема на користь політиків Дмитра Голубова та Сергія Ківалова. 

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Рада директорів Одеського припортового заводу вирішила підняти собі зарплати в шість разів - до 400 тисяч гривень. Вчора, 15 квітня, відбулося засідання правління заводу, на якому розглянули лише одне питання - про підвищення заробітної плати виконувачу обов'язків директора ОПЗ Миколі Парсентьєву, його раднику і шести директорам за напрямками, повідомила «Думська».  Керівники підприємства посилалися … читати далi

Консорціум консультантів на чолі з компанією «Касталія Едвайзерс» провів презентацію результатів дослідження, на основі якого найближчим часом розпочнеться підготовка концептуальної записки проєкту. Про це йшлося під час наради Міністра інфраструктури Владислава Криклія з представниками ЄБРР та IFC 16 квітня. «Мінінфраструктури висловлює вдячність постійним міжнародним партнерам ЄБРР та IFC за сприяння фаховій та … читати далi

Вищий антикорупційний суд не відсторонив від посади уповноваженої особи із закупівель державного підприємства «Морський торговельний порт «Південний» Олега Трайдакала, якого Національне антикорупційне бюро та Спеціалізована антикорупційна прокуратура підозрюють у завданні понад 47 мільйонів гривень збитків держпідприємству. Таке рішення 12 березня ухвалив слідчий суддя ВАКС Андрій Біцюк, повідомляє «Слово і діло». … читати далi

Реконструкція парку біля Одеської облдержадміністрації в меморіальний комплекс «Сади пам'яті» коштуватиме бюджетам міста та Одеської області загалом 190 мільйонів гривень. Про це повідомила архитекторка Наталя Головченко, презентуючи цей проєкт перед початком сесії Одеської обласної ради 16 квітня.  Вона також більш детально зупинилася на складових меморіальних садів.  Раніше вже повідомлялося, що … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР