Одеські медіа стають більш гендерночутливими: результати червневого моніторингу

30 червня 2019 р. 09:59

Упродовж тижня (11-17 червня 2019 р.) експертами проекту «Гендерночутлвий простір сучасної журналістики» разом із прес-центром «Paritet» було проведено моніторинг 5 друкованих видань (газет «Вечерняя Одесса», «Одеські вісті», «Чорноморські новини», «Прес-кур’єр», «Порто-Франко») та 5 новинних сайтів («Думская, «Трасса Е95», «Одесса-Медиа», «Одесская жизнь», «УСИ»). За цей період проаналізовано 182 газетних матеріали (статті, новини, дайджести, інтерв’ю та ін.) та 607 інтернет-новин.

Кількість експерток в одеських  ЗМІ була меншою за кількість експертів:  35%  - в друкованих виданнях і 31% - в інтернет-новинах. В попередніх моніторингах 2019 р. експерти також фігурували приблизно втричі рідше за експертів (лютий: 31% - друковані, 27% - інтернет; квітень: 32% - друковані, 30% - інтернет). Найбільший відсоток присутності експерток на газетних шпальтах був у матеріалах на теми волонтерства й медицини - 75%, найменший – 11% - в публікаціях про економіку та бізнес.

В інтернет-виданнях експертки 100-відсотково фігурували в новинах на волонтерську та воєнну тематику і лише в економічній тематиці зафіксовано всього 7%. Приблизно однакова кількість експерток коментувала або давала оцінки подіям в матеріала хполітичної спрямованості: 25% - в Інтернет-ЗМІ  та 21% - в друкованих. Героїнь журналістських матеріалів в одеських виданнях також було менше, ніж героїв:  28% згадок в друкованих ЗМІ і 36% - в Інтернет.

В газетах героїні публікацій частіше, ніж герої були присутні у волонтерській тематиці (64%) , на сайтах - в спортивних новинах (80%). Газети частіше за інтернет-медіа зверталися до експерток/героїнь, коли мова йшла про медицину (75% і 44% – дані по експертках; 25% та 14% - по героїнях). В публікаціях на тему культури експерти фігурували частіше в інтернет-виданнях, ніж в друкованих: 56% проти 40%. Фемінітиви на позначення професій, посад, зайнятості жінок одеські медіа вживають рідше, ніж маскулінітиви (назви в чоловічому роді): у друкованих виданнях їх 37%, в інтернет – 42%.

Виняток складає газета «Чорноморські  новини», де кількість фемінітивів складає 55%. «ЧН» - єдине 100%-во україномовне видання з тих, що підлягали моніторингу. Використання фемінітивів українською є  більш гармонійним, в  той час, як у російській суфікси творення жіночого роду містять емоційне забарвлення, а отже – не вживаються в повідомленнях прес-служб і мало використовуються журналіст/к/ами. Кількість фемінітивів у друкованих ЗМІ  майже не змінилась порівняно з даними лютневого та квітневого моніторингів: 37% - червень, 39% - квітень, 38% - лютий. Дещо інша картина - в інтернет-виданнях.  Якщо в лютому цей показник становив 29%, в квітні – 17%, то в червні – 42%.  В новинах з’явились «начальница», «водительница»,  «чиновница», «соучредительница», «представительница», «заявительница». Найбільший відсоток вживання фемінітивів – 45% - в інтернет-виданнях «Думская» та «УСИ».

Гендерні стереотипи – поодиноке явище в одеських ЗМІ.  Їх зовсім не було в друкованих виданнях. І лише насайті  «Одесская  жизнь» в новині про призначення в.о. голови ОДА акцент було зроблено на стать:  "Одесскую область возглавила  женщина" (заголовок новини), "…ОГА также руководила женщина, …но на посту … всегда были только мужчины" (в тексті). Стереотип полягає в тому, що звертається увага на стать людини, а не на її професійність і компетенцію.

Публікації на гендерну тематику були зафіксовані в газетах «Одеські вісті» («Половник против короны» - про гендерну нерівність жінок в оплаті праці, в представництві у владі та на керівних посадах),  «Пресс-курьер»: («Отважная Макгоуэн» - про американську акторку, яка пропагує ідеї гендерної рівності) та «Порто-Франко» ("Побеждая стереотипи" - про спортсменку-каратистку Діану Яковлєву). Також в інтернет-виданні «Думська» була опублікована новина «В Одессе снимут фильм о насилии по отношению к женщинам» - про зйомки короткометражного фільму «Рік» продюсерки та режисерки Жанни Жукової

Індекс гендерної чутливості одеських медіа у червні – 35%. Ознайомитися із загальними даними друкованих та інтернет-медіа 24 областей України можна на сайті Волинського прес-клубу.

You control
прозоро
пресс-рум
КВУ
ЦПР

інше