06 червня 2018 р. 19:26

Конфлікт інтересів у Одеській міськраді раді: чи згадують про нього на засіданнях постійних комісіях

Конфлікт інтересів у Одеській міськраді раді: чи згадують про нього на засіданнях постійних комісіях

Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів місцевих депутатів визначається Законом України «Про запобігання корупції», а також Законом України «Про місцеве самоврядування».

Зокрема, процедура врегулювання конфлікту інтересу при розгляді питань порядку денного пленарного засідання сесії міської ради визначена Законом України «Про місцеве самоврядування», в той час, як процедура врегулювання конфлікту інтересів при роботі в колегіальних органів, якими є постійні комісії міської ради, визначена Законом України «Про запобігання корупції». 

Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» містить статтю 59-1, яка дозволяє міському голові, секретарю та депутатам брати участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Закон України «Про запобігання корупції» передбачає, крім оголошення про наявність конфлікту інтересів, ще обов’язок не брати участь у прийнятті рішення особою, яка входить до колегіального органу (в тому числі, постійної комісії ради). Заява про конфлікт інтересів члена колегіального органу заноситься в протокол засідання колегіального органу.

З початку своїх повноважень з листопада 2015 року по квітень 2018 року 22 депутата та голова Одеської міської ради мали конфлікт інтересів під час розгляду та прийняття рішень міською радою. Частина з них самостійно оголосила про конфлікт інтересів під час засідання ради, деяки з депутатів порушили норми антикорупційного законодавства та не заявили під час розгляду питання про наявність в них конфлікту інтересів. 

Абсолютна більшість випадків виникнення конфліктів інтересів у депутатів в земельній сфері. Також, конфлікт інтересів виникав у зв'язку із громадською та підприємницькою діяльністю депутатів і близьких до них осіб, встановлення пільг щодо оренди приміщеннь і землі, в питаннях комунальної власності, а також в питаннях затвердження детальних планів територій. Вказані питання входять до компетенцій постійних комісій Одеської міської ради з питань землеустрою та земельних відносин, з питань планування, бюджету та фінансів, з питань комунальної власності та з питань планування забудови територій, міського дизайну та архітектури відповідно. 

Згідно з законом, депутати-члени вказаних комісій за наявності в них конфлікту інтересів повинні були під час прийняття рішення на засіданні комісії зробити заяву та не брати участь у голосуванні.  

Так, член постійної комісії з питань землеустрою та земельних відносин депутат Андрій Терновський чотири рази заявляв під час засідань сесій міської ради про наявність в нього конфлікту інтресів саме у сфері земельних відносин. Але, протоколи засідання профільної комісії за весь період повноваженнь ради не містять заяв депутата про конфлікт інтересів.

Депутат Вадим Іоргачов, член постійної комісії з питань комунальної власності,  заявив про конфлікт інтересів перед прийняттям рішення "Про надання згоди на придбання в комунальну власність територіальної громади Одеси квартир для створення фонду житла для тимчасового проживання". Однак, в протоколах і цієї постійної комісії не має будь-якої інформації про дії депутата щодо врегулювання конфлікту інтересів. 

Ще 20 депутатів є членами інших постійних комісій, тому при виникненні в них конфлікту інтересів не могли брати участь у прийнятті рішень з питань земельної, комунальної або бюджетної сфери на засіданнях цих комісій. Згідно з законом, вони повинні були врегулювати конфлікт інетересів під час розгляду відповідних питань на засіданнях сесії міської ради.

Під час аналізу протоколів засідань постійних комісій Одеської міської ради за листопад 2015 - квітень 2018 року виявлено, що в протоколах всіх комісій відсутня інформації про врегулювання депутатами конфлікту інтересів. 

Також, Одеської міською радою не оприлюднено жодного протоколу засідання постійної комісії комісії з питань комунальної власності за 2018 рік. 

За 2,5 роки повноважень міської ради єдиний випадок врегулювання депутатом-членом комісії конфлікту інтересів внесено в протокол засідання постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів від 08.02.2018 року. Так, згідно протоколу, депутат Юрій Шумахер "виступів з інформацією про конфлікт інтересів" з питання корегування бюджету міста Одеси на 2018 рік.

Виходячи з аналізу протоколів постійних комісіх Одеської міської ради та фактичної відсутності в них інформації щодо запобігання та врегулювання депутатами конфлікту інтересів, така ситуація може бути наслідком одного з нижче наведених чинників: депутат-член комісії був відсутній на її засіданні і відповідно не приймав участі у підготовці, обговоренні та прийнятті рішення, яке його стосується; депутати можуть просто ігнорувати вимогу закону щодо врегулювання конфлікту інтересів під час засідання постійних комісій, вважаючи, що буде достатнім заявляти про нього тільки на засіданнях ради; депутати-члени комісій в разі виникнення конфлікту інтересів все ж таки заявляють про це на засіданні постійної комісії, але ця інформація просто не вноситься до протоколів засідання постійних комісії ради, які є колегіальними органами. В умовах відсутності дієвого механізму запобігання та врегулювання конфлукту інтересів в Одеській міській ради, також відсутня і практика застосування такого механізму під час засідання постійних комісій.

Цікаво, що відповідно до Регламенту Одеської міської ради здійснення контролю за дотриманням вимог щодо врегулювання конфлікту інтересів, надання депутатам консультацій і роз'яснень з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів покладається на постійну комісію ради з питань законності, депутатської етики та реалізації державної регуляторної політики. 

Депутат, в разі наявності у нього конфлікту інтересів, до засідання ради або органу ради, на якому планується розгляд відповідного питання, повідомляє про це в письмовій формі постійну комісію ради з питань законності, депутатської етики та реалізації державної регуляторної політики.

Однак, в чинному Положенні про постійну комісію ради з питань законності, депутатської етики та реалізації державної регуляторної політики не має інформації щодо покладання на неї функцій здійснення контролю за дотриманням депутатами вимог антикорупційного закону та відсутній будь-який механизм щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. 

Згідно з функціональною направленістю діяльності постійна комісія лише здійснює контроль за дотриманням депутатами ради чинного законодавства України, Регламенту ради, правил депутатської етики та вносить пропозиції і застосуванні заходів впливу до депутата, який порушив відповідні норми і правила.

Матеріал підготовлено для оприлюднення виданням ІзбірКом в рамках Антикорупційної складової громадської кампанії "Атестація депутатів місцевих рад" за партнерства YouControl.  

Громадська кампанія з "Атестації депутатів місцевих рад" започаткована Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» та реалізується в партнерстві з громадськими організаціями з інших областей України. Антикорупційний компонент Атестації депутатів місцевих рад реалізується в рамках проекту ООО ВГО "Комітет виборців України" "Доброчесні місцеві депутати" за підтримки Програми Розвитку ООН в Україні та Міністерства закордонних справ Данії. За реалізацію ініціативи в Одеській області відповідає Одеська обласна організація ВГО "Комітет виборців України".

Докладніше: на сайті організації
В розділі «Атестація місцевих депутатів» на інформаційному ресурсі «Ізбірком»
В соціальній мережі Facebook: «Місцеві депутати. Атестація».
Контактна особа в області: Одеська обласна оргіназація ВГО "Комітет виборців України, odesakvu@ukr.net.

Поділитися