Парламент заборонив депутатам місцевих рад голосувати за питання, де в них є конфлікт інтересів

Верховна Рада України 3 грудня ухвалила проєкт закону № 3034а, яким передбачається внесення змін до ст. 59−1 закону «Про місцеве самоврядування в Україні».

За результатами голосування законопроєкт 267 голосами прийнято за основу і 261 голосом — в цілому.

Законопроєктом пропонується визначити, що врегулювання конфлікту інтересів у діяльності місцевих депутатів та мерів здійснюватиметься відповідно до норм закону «Про запобігання корупції». Тобто депутатам місцевих рад та головам напряму забороняється голосувати за рішення, де в них є конфлікт інтересів.

В пояснювальній записці до закону зазначається, що відповідно до закону «Про запобігання корупції» депутати місцевих рад та сільські, селищні, міські голови є суб'єктами, на яких поширюється дія Закону. Загальні правила врегулювання конфлікту інтересів для осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, викладені у Розділі V Закону. Так, згідно з ч. 1 ст. 28 закону в разі виникнення конфлікту інтересів публічна особа зобов'язана: 

  • повідомити про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів;
  • не вчиняти дії та не приймати рішення в умовах реального конфлікту інтересів.

У той же час ч. 1 ст. 35 закону містить спеціальну норму, згідно з якою правила врегулювання конфлікту інтересів у діяльності окремих публічних осіб, зокрема депутатів місцевих рад та сільських, селищних, сільських голів «визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів». 

У профільному Законі «Про місцеве самоврядування в Україні» дійсно наявна окрема стаття 591 «Конфлікт інтересів», згідно з якою «сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання».

«Разом з тим, зазначена норма закону "Про місцеве самоврядування в Україні" не несе змістовного навантаження: у її диспозиції пропущене словосполучення "конфлікт інтересів", що не дозволяє застосовувати цю норму до відповідних правовідносин. Вказана ст. 591 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" також не узгоджується з спеціальною нормою ч. 2 ст. 35 Закону "Про запобігання корупції", згідно з якою у разі входження до складу колегіального органу публічна особа не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом», - пояснюють автори закону.

Як приклад, вони наводять інцидент, що стався в Київраді, де двоє депутатів на пленарному засіданні відкрито заявили про конфлікт інтересів, проте відразу після цього проголосували за спірний проєкт рішення. Рішення набрало рівно 62 голоси, при цьому два вирішальні голоси дали саме ці депутати. У своє виправдання депутати зазначили, що проголосувати "за" їм рекомендувало юридичне управління ради з посиланням на ст. 591 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні».

Як зазначила керівниця проєкту "Атестація місцевих депутатів" Анастасія Матвієнко до внесення змін до закону "Про місцеве самоврядування" місцеві депутати могли брати участь у прийнятті рішень радою за умови публічного оголошення про конфлікт інтересів. .

"Ці ж відомості, відповідно, заносились до протоколу засідання ради, а отже за замовчуванням були відкриті для громадськості. З внесенням змін до закону "Про місцеве самоврядування" конлфікт інтересів місцевих депутатів при прийнятті рішень радою має врегульовуватись згідно із законом "Про запобігання корупції". При цьому закон "Про запобіння корупції" забороняє приймати рішення в умовах конфлікту інтересів. Внесення змін до законодавства врегулювало це протиріччя: коли по суті заборона на участь в прийнятті рішень знімалась за результатом оголошення про конфлікт інтересів. З іншого боку, згідно з ч.1 ст. 35 закону "Про запобігання корупції", особливості врегулювання конфлікту інтересів у діяльності депутатів місцевих рад  мають встановлюватись законодавством, яке регулює діяльність цих органів. Зміни до цих положень не вносились. Відповідно, за умови відсутності додаткових згадок про умови врегулювання конфлікту інтересів місцевих депутатів, яких не буде в разі  набрання чинності відповідними змінами до законодавства, забезпечення контролю за дотриманням заборони на прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів ускладниться. За відсутності чітких законодавчих норм, роз’яснення НАЗК були б доцільними в питанні  забезпечення прозорості та контролю за дотриманням місцевими депутатами вимог до запобігання конфлікту інтересів", - зазначила вона.

Нагадаємо, в липні депутати Одеської міської ради на сесії 22 липня погодили запозичення в акціонерного товариства «Альфа-Банк» 500 мільйонів гривень. За новий кредит проголосовували 38 депутатів (для прийняття рішення потрібно було 33). Два депутати - Марина Лозовенко та Юрій Шумахер заявили про конфлікт інтересів.  

У січні «Атестація депутатів місцевих рад» провела моніторингову кампанію, аби перевірити, наскільки сумлінно депутати Одеської обласної ради дотримуються приписів Закону «Про запобігання корупції».Виявилося, що причиною оголошення про конфлікт інтересів депутатами Одеської облради стали фінансові питання.

 

Підписуйтесь на розсилку найголовніших новин в telegram. Дізнавайтеся першими про найважливіші та найцікавіші події Одеси!

інше

Декларації депутатів Одеської обласної ради Івана Фурсіна та Олега Кутателадзе опинилися у п'ятірці декларацій, в яких Національне агентство з питань запобігання корупції у минулому році виявило недостовірні відомості на значну суму. Про це повідомили у пресслужбі НАЗК. Загалом ТОП-5 виглядає так: народний депутат України – виявлено недостовірні відомості понад 73 … читати далi

Випробування дослідних зразків озброєння з бойовою стрільбою на полігоні "Алібей", поблизу села Тузли Білгород-Дністровського району Одеської області відбуваються з 25 січня по 12 лютого. Про це повідомили у Білгород-Дністровській районній державній адміністрації. Під час проведення випробувань буде обмежений доступ до морської коси від села Лебедівка та прилеглої до полігону частини … читати далi

Переоснащення кожного бомбосховища Одеси коштуватиме від 600 тисяч до 1,5 мільйона гривень, тож одеська мерія вже звернулася до міжнародних партнерів з проханням сприяти у модернізації об'єктів цивільного захисту та приведенні їх до стандартів НАТО. Про це стало відомо під час наради з питань цивільного захисту, оснащення об'єктів цивільного захисту та … читати далi

Державна інспекція з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) пред’явило претензію комунальному підприємству "Світло" для добровільної сплати збитків, заподіяних державі. Про це повідомили у пресслужбі інспекції. Інспекція розраховала збитки на 204,2 тисячі гривень за нераціонально використовування комунальним підприємством водних ресурсів. Зокрема період з 10 по 23 … читати далi

You control прозоро пресс-рум КВУ ЦПР